افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن و خروج پردرآمدها از بازار اجاره

خبر پیشنهاد به بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات 50 تا 100 میلیونی ساخت مسکن دارای نکاتی است که شاید بیان آن خالی از لطف نباشد و بتواند شورای پول و اعتبار و یا بانک مرکزی را بر آن دارد به این پیشنهاد انبوه سازان با تامل بیشتری بنگرند.

براساس نتایج حاصل از مطالعات طرح جامع مسکن که در فصلنامه علمی اقتصاد مسکن نیز منتشر شده است،‌ طول دوره‌ی انتظار برای خانه‌دار شدن چهار دهک اول درآمدی به طور متوسط 59 سال است و حتما همه می دانند که با عنایت به برنامه‌ریزی ساخت و تحویل واحدهای مسکونی مهر، طول دوره انتظار برای دهک‌های درآمدی پایین(اول تا چهارم) به شدت کاهش خواهد یافت.
سیستم بانکی نیز به خوبی واقف است یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سطح عمومی قیمت مسکن، میزان نقدینگی خریدار است، پس باید پیشنهاد انبوه سازان را به فال نیک گرفت، موضوعی که در این پیشنهاد آمده و اتفاقا مسئولان بانک مسکن آن را پس زده‌اند، یرا معتقدند در تفاهمنامه ای که با انبوه سازان داشته اند مبلغ تسهیلات به هیچ عنوان قید نشده است.
نکته ای که بسیار حائز اهمیت است و اتفاقا باید وزارت راه و شهرسازی آن را پیشنهاد می داد،اما انبوه سازان پیش قدم شده اند تا از یک وضعیت بحرانی اجاره بها در سال های آینده جلوگیری کنند.کاری که باید وزارت مسکن و شهرسازی سابق و یا وزارت راه و شهرسازی کنونی انجام می داد و نکرد.
حال چه ارتباطی میان تسهیلات 50 تا 100 میلیونی ساخت مسکن با اجاره بها وجود دارد؟ مگر نه اینکه این وام برای ساخت و اقشار متوسط به بالا پیشنهاد شده است؟
ارتباط این تسهیلات با اجاره بها در این است که همه به خوبی می دانیم در هشدارهایی که از سوی برخی کارشناسان اقتصادی و مسئولان مطرح شده چند سالی است که قشر متوسط و رو به بالای جامعه به اجاره نشینی روی آورده اند و همه ساله نیز اجاره های بالایی برای اجاره یک واحد مسکونی پرداخت می کنند. روی آوردن این طبقات تقریباً مرفه به اجاره نشینی باعث شده تا اجاره بها هر سال به شکل قابل توجهی بالا برود.بنابراین ورود این دهک های پر درآمد که هر ماه اجاره های بالایی پرداخت می کنند به بازار مسکن باعث تشویش بازار اجاره بها می‌شود. این در حالی است که آنان می توانند به راحتی به جای اجاره بها اقساط تسهیلات را بازپرداخت کرده، صاحبخانه شده و از بازار اجاره خارج شوند. البته از زاویه دیگری نیز این تسهیلات 50 تا 100 میلیونی ساخت مسکن که به نام خریدار مسکن انتقال می یابد قابل بررسی است. افزایش سقف وام ساخت به دلیل اینکه پشتوانه تقاضای مسکن محسوب می‌شود از یک‌سو نقش مشوق در افزایش عرضه را بازی می‌کند و از سوی دیگر در خدمت خریداران مسکن خواهد بود و تفاوت آن با وام خرید در این است که تسهیلات خرید مسکن بدون آنکه منجر به افزایش تعداد واحدهای مسکونی شود، پرداخت می‌شود، این در حالی است که به ازای هر فقره تسهیلات ساخت، یک واحد مسکونی ایجاد می‌شود.
باید متذکر شد که در این نکته ای که به آن به طور مختصر اشاره شده قصد حمایت از انبوه سازان را نداریم اما یادمان نرود که بخش مسکن به طور غیر مستقیم 1200 شغل و بطور مستقیم 200 فرصت شغلی ایجاد می کند.

۲۵ اَمرداد ۱۳۹۰ ۰۹:۲۷
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |