شمارش معکوس برای تحویل خانه های مهر

شمارش معکوس برای تحویل خانه های مهر
شمارش معکوس برای روشن شدن تکلیف مرحله نخست مسکن مهر، شهریور امسال به آخر می رسد، وزیر مسکن وشهرسازی سابق و راه و شهرسازی فعلی از سال گذشته، آخرین ماه تابستان 90 را پایان ساخت وساز این مرحله وعده داده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،علی نیکزاد از نیمه دوم سال 1389 به ویژه سه ماهه آخر وعده داده که 31 شهریور 1390 پایان مرحله نخست ساخت وساز خانه های مهر است . وزارت مسکن وشهرسازی سابق بارها در گزارشهای منتشر شده ذکر کرده بود که تعداد 937 هزار نفر افراد واجد صلاحیت برای دریافت مسکن مهر در مرحله نخست هستند که تعداد متقاضیان آن در ثبت نام های اولیه از طریق وزارت تعاون سابق (اداره های کل تعاون استانها ) افزون بر چهار میلیون نفر متقاضی ذکر شده بود .
نیکزاد در تازه ترین اخبار منتشر شده در رسانه ها که مربوط به 21 مرداد ماه است ، گفته در پایان شهریور در مجموع 500 هزار واحد مسکونی طرح مهر تحویل می شود . هرچند که همه دستگاه ها برای تحویل به موقع خانه های مهر باید به تعهدات خود عمل کنند ، اما این امر نمی تواند زمینه آن را فراهم سازد که هریک از دستگاه های خدماتی توپ را روانه زمین دیگری سازند .
از سوی دیگر عدم تامین به موقع خط اعتباری مورد نیاز مسکن مهر نیز قدری مانع از شتاب حرکتی این طرح از ابتدای سال جاری شد ،تا اینکه در تیرماه امسال محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری برای این منظور از محل صندوق توسعه ملی هفت میلیارد دلار اختصاص داد که در مرحله نخست آن سه میلیارد دلار در نظر گرفته شد . بهر روی نیکزاد که اکنون نخستین وزیر راه وشهرسازی محسوب می شود و گستره فعالیت او به مراتب بیش ازدوره مسکن وشهرسازی است ،باید برای نیل به مقصود مسکن مهر جدی تر از گذشته پیگیر باشد ، زیرا تکمیل خانه های مهر اهمیت بیشتری از شروع آن دارد .
آرای بالای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هنگام اخذ رای اعتماد او به عنوان وزیر راه وشهرسازی تکلیف دشواری را در برابر نیکزاد قرار داده و از سوی دیگر نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط اهمیت بسزایی دارد . براساس رویه معمول در سطح کشور شش ماهه نخست سال اوج رونق ساخت وساز است و از فصل پاییز با توجه به برودت هوا به ویژه در مناطق سردسیر شاهد افت فعالیت در این بخش هستیم ، پس انتظار می رود در فرصت باقیمانده شتاب بیشتری را شاهد باشیم تا خانوارهای واجد شرایط بدون دغدغه تحصیل فرزندان خود بتوانند با خاطری اسوده در خانه هایی که مزین به نام مهر است ، اسکان یابند .
آمار منتشر شده از سوی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حاکی از آن است که در مجموع 612 هزار واحد مسکونی مهر باید ساخته شود که در شهرهای جدید تحت پوشش وزارت راه وشهرسازی 372 هزار دستگاه و سهمیه شهرهای زیر 25 هزار نفر تحت مسئولیت بنیاد مسکن 240 هزار واحد مسکونی است . علاوه بر ارقام مذکور 250 هزار واحد مسکونی نیز برای یافت های فرسوده شهری درنظر گرفته شده در عین اینکه در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت به مسئولیت سازمان ملی زمین ومسکن ارقام متفاوتی به لحاظ افزایش سهمیه وجود دارد.
نیکزاد که در نیمه دوم شهریور ماه 1388 کلید دفتر وزارتی را از محمد سعیدی کیا وزیر اسبق مسکن و شهرسازی تحویل گرفت ، تاکنون تمام انرژی خود را در جهت تحقق رویای خانه دار شدن دهک های سه تا شش درامدی در قالب طرح مهر مصروف داشته ، زیرا براساس برنامه ریزیهای اولیه مسکن دهک های یک و دو درامدی برعهده کمیته امداد امام خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی بوده است . نیکزاد اکنون 712 روز است که عالی ترین مقام حوزه مسکن را عهده دار است و بیش از 700 روز دیگر فرصت دارد تا در قالب طرح مهر بزرگترین طرح عمرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به ثمر برساند ،اما تحقق این مهم از سوی یک وزارتخانه راه وشهرسازی امکان پذیر نیست ولی با صرف انرژی لازم می تواند این مسئولیت سنگین را به مقصد برساند . اکنون نمایندگان رسانه های مختلف دیداری،شنیداری ،مکتوب و ...که درحوزه راه وشهرسازی فعالیت دارند وشمار آنها در نشست مرداد ماه در محل این وزارتخانه به حدود 130 نفر رسید منتظرند شاهد آن باشند که وزیر راه وشهرسازی به وعده های خود در این بخش چگونه جامه عمل می پوشاند . 
 

۲ شهریور ۱۳۹۰ ۱۵:۵۳
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |