معاون وزیر راه وشهرسازی : دستیابی به سهم 32 درصدی در صنعتی سازی مسکن هدفی پنج ساله

تهران - معاون وزیر راه وشهرسازی گفت : براساس نیاز ، رویکرد صنعتی سازی مسکن یک هدف جدی است که انتظار می رود در پنجمین برنامه توسعه کشور سهم این بخش در ساخت وساز ها به 32 درصد برسد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، 'سید محمود فاطمی عقدا ' روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت : مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن برای سال 1391 پیشنهاد داده که وزارت راه وشهرسازی ، صنعتی سازی مسکن را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دهد .

پیش از این مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، سهم صنعتی سازی مسکن را در کشور حدود 28 درصد ذکر کرده بود که و در چارچوب طرح مسکن مهر این میزان به رقم بیش از 25 درصد رسیده است .

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن بهره گیری از فناوری نوین ' نیک سیستم ' در ساخت و سازهای مسکونی را به عنوان یک گزینه اصلی مطرح ساخت و گفت : بهره گیری از این روش برای ساختمان های تا هشت طبقه در شهرها و تا دو طبقه در روستاها طراحی شده و از ویژگی های آن ساخت ارزان ، سهولت در نصب و رعایت استانداردهای مصرف انرژی است .

وی با بیان اینکه در سال 1384 ، شروع چهارمین برنامه توسعه کشور 37 درصد از مصالح ساختمانی مورد مصرف دارای استاندارد بودند ، گفت : امروز سهم این بخش در صنعت ساختمان به مرز 80 درصد رسیده است .

فاطمی عقدا افزود : بعضی از مصالح ساختمانی مانند شن وماسه و بتن آماده ، حتی یک درصد غیراستاندارد ، قابل پذیرش نیست و این مصالح از اقلام اصلی محسوب می شوند .

وی در ارتباط با طرح تعویض پنجره واحد های مسکونی گفت : انجمن تولید کنندگان ذیربط ظرفیت واحدهای تحت پوشش خود را سالانه بالغ بر یک میلیون واحد مسکونی ذکر کرده بود ، درحالی که اجرای این طرح برای پنج میلیون واحد مسکونی ، پنجره نیاز داریم .

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود : اطلاعات موجود نشان می دهد که واحد های تولید کننده پنجره های دارای شیشه دو جداره ظرفیت 20 تا 25 درصدی نیاز فعلی را دارند و برای افزایش این ظرفیت نیاز به پشتیبانی های لازم از سوی دولت وجود دارد .

وی تصریح کرد:مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن براساس برنامه پنجم توسعه وظیفه توسعه شبکه شتابنگاری زلزله را برعهده دارد که از یکهزار و 200 دستگاه شتابنگار موجود ، به سه هزار و 500 دستگاه تا پایان برنامه پنجم توسعه دست یابد .

به گفته این مقام مسئول ، دستگاه های ستابنگار نقش موثری در ثبت داده های مربوط به شتاب زمین لرزه ها دارند و از این اطلاعات برای طراحی مناسب ساخت وسازها و ایمنی و پایداری بیشتر بناها بهره گیری می شود .

وی از برنامه ریزی برای انتشار ویرایش جدید کتاب آئین نامه 2800 زلزله خبر داد و گفت :پس از تصویب دولت ، ویرایش جدید، به عنوان دستورالعمل در ساخت وسازها به کار گرفته می شود.

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ۱۰:۱۷