شرکتهای ایرانی در عراق مسکن سازی می کنند 6/12/90

تهران-براساس سند یادداشت تفاهمی که وزیران راه وشهرسازی کشورمان و مسکن و آبادانی عراق عصر امروز در تهران امضا کردند ،شرکتهای انبوه ساز مسکن ایرانی در مجموع 200 هزار واحد مسکونی در عراق احداث خواهند کرد .

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی است : علی نیکزاد وزیر راه وشهرسازی ایران و محمد صاحب الدراجی وزیر مسکن و آبادانی عراق این یادداشت تفاهم را بعدازظهر چهارشنبه در محل وزارت راه وشهرسازی ایران امضا کردند .

وزیر عراقی که از روز 29 بهمن ماه جاری در راس هیاتی در ایران بسر می برد ، روز گذشته (سه شنبه ) در دیدار با نیکزاد وزیر راه وشهرسازی کشورمان گفت : شرکتهای ایرانی اکنون خانه های مهر را از قرار هر متر مربع 300 دلار احداث می کنند ، درحالی که در عراق ساخت و ساز از قرار هر متر مربع 700 دلار صورت می گیرد .

گفته می شود ، اکنون شرکتهای ترکیه ، چین و کره جنوبی براساس نرخ مذکور در عراق در بخش ساخت وساز مسکن فعال هستند .

دولت عراق نیاز به دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی را مطرح ساخته است و انتظار می رود اکنون که سهم کمتر از 10 درصد از این میزان تقاضا برای ایران درنظر گرفته شده ، در آینده از این رقم فراتر رود .

جمشید نورصالحی معاون امور بین الملل وزارت راه وشهرسازی معتقد است: برای ساخت خانه در عراق ، دولت این کشور شیوه های سرمایه گذاری مستقیم ، تامین مالی (فاینانس ) و مشارکتی را دنبال می کند .

پیش بینی شده ساخت 200 هزار واحد مسکونی در عراق طی سالهای 14-2012 به مورد اجرا گذاشته شود .

معاون امور بین الملل وزیر راه وشهرسازی براین باور است که شرکتهای ایرانی پس از تعطیلات سال 1391 ضمن حضور در عراق قیمت های نهایی ساخت مسکن را با توجه به شرایط محلی مشخص خواهند کرد .

وزیر مسکن وآبادانی عراق روز گذشته اینگونه مطرح ساخت که شرکت های ایرانی نخست 100 هزار واحد مسکونی را برای کارکنان دولت این کشور در بغداد احداث نمایند و 100 هزار واحد مسکونی دیگر از طریق سرمایه گذاری مستقیم به مورد اجرا گذاشته شود .

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور روز گذشته در نشست مذکور ، گفته بود شرکتهای ایرانی از قابلیت لازم برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت مسکن برخوردارند.

براساس تفاهم یاد شده مقرر شد ، یک شرکت ایرانی که نامش فاش نشد ، راه مهران در خاک ایران به کوت عراق را به طول 90 کیلومتر احداث کند ، که این امر گامی در جهت تسهیل تردد زائران عتبات عالیات از کشورمان به عراق است .

ایران وعراق در این نشست همچنین برای همکاری دوکشور در زمینه تحقیقات راه و مسکن به توافق رسیدند و مقرر شد ، هیاتی از ایران به منظور بررسی شرایط در این کشور عازم بغداد شود و ازسوی عراق نیز کارشناسان این کشور به منظور آشنایی و آموزش با آخرین دستاوردهای کشورمان به تهران سفر کنند .

۶ اسفند ۱۳۹۰ ۰۸:۴۰