دولت 50 میلیارد دلار وام بسیار ارزان قیمت به مسکن مهر اختصاص داد 7/12/90

تهران - وزیر راه وشهرسازی گفت : دولت برای هفت دهک درآمدی در ایران طرح مسکن مهر را به اجرا گذاشته و برای این منظور 50 میلیارد دلار وام بسیار ارزان اختصاص داده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،' علی نیکزاد ' شامگاه شنبه مورخ 6/12/90 دردیدار با 'جوآن کلوس' (Joan Clos) معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیراجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد در محل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: دولت مابه التفاوت سود بانکی را به بانک های عامل اعطا می کند .

وی افزود:سه دهک درآمدی در ایران با توان لازم قادرهستند ، تا واحدهای مسکونی مورد نیاز خود را تامین کنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دولت برای ساخت دو میلیون واحد مسکونی مهر در شهرها و رساندن تاسیسات زیر بنایی مورد نیاز آنها یک هزار و 500 میلیون دلار پرداخت کرده تا این اقدام امکان بهره برداری آسان را برای آنها فراهم سازد .

به گفته نیکزاد، ساخت واحدهای مسکونی مهر در شهرها توسط انبوه سازان صورت می گیرد و به ازای هر واحد 25 هزار دلار وام پیش بینی شده است .

جمهوری اسلامی ایران با هبیتات (اسکان بشر ملل متحد ) در اجرای سه پروژه تهیه نمای مسکن ایران ، نمای شهری ایران و قانون مالکیت زمین در اسلام - فقه شیعه همکاری دارد ، این پروژه ها با مشارکت کارشناسان ایرانی و هبیتات به اجرا درمی آید که نتیجه آن در قالب مجلدی از طریق هبیتات در سطح جهانی منتشر خواهد شد تا عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مذکور انعکاس جهانی یابد .

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه اکنون یکهزارو 142 شهر در ایران وجود دارد ، گفت : تعداد 9 شهر جمعیت بالای یک میلیون نفر را در خود جای داده اند که برای آنها طرح مهر در قالب شهرهای جدید به مورد اجرا گذاشته شده و در بقیه در داخل بافت شهری این طرح پیاده شد .

وی افزود: طرح مهر اکنون در کشور ونزوئلا از سوی شرکت های ایرانی در حال اجرا است و عراق و سوریه نیز علاقه مند به اجرای آن در کشورهای خود هستند .

وزیر راه وشهرسازی حمایت عملی هبیتات از برنامه مسکن در ایران را خواستار شد و گفت : ما درصدد هستیم که در قالب هبیتات زندگی را برای مردم آسان سازیم ، زاغه نشینی و حاشیه نشینی برطرف شود و واحد های مسکونی فرسوده و بی دوام را نوسازی و بازسازی کنیم.

دفتر کاهش آثار بلایا از سوی اسکان بشر در تهران در جهت توسعه پایدار شهری در زمینه کاهش خطرپذیری بلایا فعالیت دارد و ایران به مدت پنج سال ،سالیانه 500 هزار دلار در اختیار این دفتر قرار می دهد.حوزه عملکرد آن منطقه آسیای میانه و قفقاز است .

معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد که روز ششم اسفند ماه جاری به تهران آمده به مدت سه روز میهمان جمهوری اسلامی ایران است.

۷ اسفند ۱۳۹۰ ۱۵:۰۳