مدیر عامل بانک مسکن در گفت و گوی تفصیلی با فارس خبر داد

مدیر عامل بانک مسکن در گفت و گوی تفصیلی با فارس خبر داد
بررسی افزایش وام خرید و ساخت مسکن/برای خانه‌دار شدن همه دهک‌ها برنامه داریم خبرگزاری فارس:مدیر عامل بانک مسکن خبر داد: به منظور ایجاد تعادل در میزان تسهیلات اعطایی با قیمت واقعی مسکن، دستورالعمل افزایش سقف تسهیلات مسکن اعم از خرید یا ساخت در دست بررسی است.
 

بحث منتفی شدن افزایش 5 میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن، برداشت های شبانه بانک مرکزی از حساب بانکها، میزان پرداخت های بانک مسکن برای مسکن مهر و بافت فرسوده،بحث فروش ارزهای دولتی در بازار به جای باز کردن ال.سی توسط برخی از بانک ها و وضعیت سپرده های بانک مسکن بعد از افزایش نرخ سود گروه اقتصادی خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا با قدرت الله شریفی مدیر عامل بانک مسکن گفت و گویی داشته باشد.

مدیر عامل بانک مسکن در این گفت‌‌وگو در خصوص برداشت های شبانه بانک مرکزی از بانک ها واینکه آیا از بانک مسکن هم برداشت شد،تاکید کرد:بله این برداشت ها از کلیه بانکها انجام شد که با ارائه اسناد مورد نظر برای برگشت مبالغ برداشتی مکاتباتی نیز صورت گرفته است.

متن گفت و گوی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با قدرت الله شریفی مدیر عامل بانک مسکن را با هم می خوانیم:

* افزایش 60 هزار میلیارد ریالی تعهدات بانک مسکن

فارس :یکی از بانکهایی که در پروژه مسکن مهر همکاری بسیار زیادی با دولت داشته بانک مسکن است، برای ورود به بحث می خواهم بدانم که در طول چند سال گذشته بانک مسکن چه میزان تسهیلات به پروژه مسکن مهر پرداخت کرده است.

شریفی :خداوند بزرگ را شاکریم که توفیق داد تا در تامین یکی از اساسی ترین نیازهای مردم یعنی مسکن و سر پناه آنان تلاش کنیم. این ماموریتی بود که از سوی دولت محترم در قالب پرداخت تسهیلات مسکن مهر بر عهده این بانک گذاشته شد. همانطور که می دانید طرح مسکن مهر از سال 86 شروع شد و در سال 87 بخشی از کارها پیش رفت و در نهایت دولت به این جمع بندی رسید که پرداخت تسهیلات به پروژه مسکن مهر را در یک بانک متمرکز کند تا به بهترین شکل و با یک مدیریت واحد اداره شود.

بانک مسکن ار همان ابتدای پذیرش این مسئولیت یعنی از سال 88 بود که مبلغ 10 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات در قالب مسکن مهر پرداخت کرد و از سال 89  با توجه به برنامه ریزی های خوبی که از سوی دولت و مجموعه بانک صورت گرفت تاکنون در پروژه مسکن مهر 388 هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد و حدود 292 هزار میلیارد ریال تسهیلات به پروژه مسکن مهر پرداخت کرده است.

البته تعهد بانک حدود 420 هزار میلیارد ریال است که اخیرا 60 هزار میلیارد ریال دیگر هم به تعهدات بانک مسکن اضافه ، که جمع تعهدات این بانک به 480 هزار میلیارد ریال رسیده است.

*برنامه ریزی بانک مسکن برای سال تولید ملی

فارس :آیا بانک مسکن برنامه ریزی برای سال تولید ملی دارد؟

شریفی :خانه دار کردن مردم از اهداف و سیاستهای بانک مسکن است و همانطور که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری امسال را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام نهادند ، این بانک در این راستا با تولید مسکن، تولید اشتغال در کشور را موجب می شود، چرا که می دانیم در امر تولید مسکن 120 زیر مجموعه درگیر بوده که به طور مستفیم فرصت های شغلی بی‌شماری ایجاد می کند، بنابراین ادامه این کارها به نوعی به فرمایشات مقام معظم رهبری باز می گردد و در جهت اجرای فرمان معظم له است. از سوی دیگر نیز اگر منابع مالی بیشتر و کار تولیدی مرتبط با بخش مسکن باشد این بانک آمادگی کامل برای انجام کار را دارد.

برنامه بانک مسکن برای خانه‌دار شدن تمام دهک های درآمدی

فارس :چندی پیش یکی از کارشناسان بانکی موضوعی را مطرح کرد که بیشتر منابع بانکها به سمت اعطای تسهیلات مسکن مهر رفته است، آیا بانک مسکن برای سایر ساخت و سازها در سال جاری منابع مالی خاصی مد نظر گرفته است ؟

شریفی :اینکه گفته شده است که بیشتر منابع مالی بانکها به سوی مسکن مهر رفته است ، هر بانکی منابع خود را مدیریت می کند و بانک مسکن تکالیف خود را انجام داده است و بخشی از منابع خود و بخشی از منابع بانک مرکزی را به صورت خط اعتباری و آن هم در راستای سیاستهای دولت به بخش مسکن اختصاص داده است . مسکن برای آسیب پذیر ترین قشر جامعه ساخته می شود، بنابراین وقتی بخش مسکن مهر بررسی شود می بینیم عده ای صاحب خانه شده اند که زمانی آرزوی خانه دار شدن داشتند. اما در سایر بخش ها نیز بانک مسکن بر اساس وظیفه ذاتی خود برای تمام دهک های جامعه برنامه دارد . ما معتقدیم  و بر اساس این اعتقاد پیشنهاد هایی دادیم که از دهک پایین جامعه تا بالاترین دهک جامعه به بانک مسکن به عنوان تامین کننده منابع مالی ساخت و ساز رجوع کنند. این سیاست بانک مسکن است. اما بانک مسکن تابع چارچوب و ضوابط خاصی است و به عنوان یک بانک تخصصی  پیشنهاداتی می دهد تا در صورت تایید آن را عملیاتی کند.

*پرداخت 2 هزار فقره تسهیلات بیشتر از تعهد به بافت فرسوده

فارس : آیا بانک مسکن به نوسازی بافت فرسوده ورود پیدا کرده و برنامه خاصی برای دادن تسهیلات به بافت‌های فرسوده دارد.

شریفی :بانک مسکن در پروژه بازسازی بافت فرسوده، حدود 80 هزار فقره تعهد برای اعطای تسهیلات داشته است اما به دلیل اهمیت این موضوع ملی، حضور پررنگ تری از خود نشان داده است و تاکنون 82 هزار فقره تسهیلات ارائه کرده است یعنی 2 هزار فقره بیشتر از تعهدات خود تسهیلات پرداخت کرده است.

فارس :برنامه ای هم برای تسهیلات دهی به به انبوه سازان تسهیلات و تقویت این بخش دارید؟

شریفی :بانک مسکن در سایر بخش ها یعنی به غیر از مسکن مهر در سال گذشته 237 هزار فقره معادل مبلغ 40 هزار میلیارد ریال و در فروردین ماه سال جاری نیز تعداد 5 هزار و 800 فقره به میزان یک هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید مسکن پرداخت کرده است.

*برنامه حمایت از انبوه سازان

فارس :آیا برنامه ای برای حمایت از انبوه سازان مسکن دارید؟

شریفی :بسیاری از انبوه سازان در حال فعالیت در پروژه مسکن مهر هستند و خیلی از آن ها در پروژه مسکن مهر به صورت خود مالکی فعالیت می کنند. زمانی بود که همین انبوه سازان از بانک مسکن تسهیلات می گرفتند و اقدام به ساخت و ساز می کردند اما در حال حاضر در پروژه مسکن مهر و مسکن مهر خود مالکی در حال فعالیت هستند و اگر انبوه سازی هم باشد که نزد بانک مسکن حساب داشته باشد، می تواند از تسهیلات بانکی مقرر در بانک استفاده کند.

*یک بار پیشنهاد افزایش وام خرید را را دادیم ولی مورد موافقت واقع نشد

فارس :حدود چند ماه پیش بود که اعلام شد سقف وام خرید مسکن مهر به 25 میلیون تومان افزایش یافت اما به یکباره اعلام شد که افزایش 5 میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن منتفی شده است آیا احتمال اینکه در نیمه دوم سال جاری مجددا در وام خرید مسکن تجدید نظر شود و سقف وام خرید مسکن افزایش یابد وجود دارد؟

شریفی :اخیرا دولت مصوب کرد که اکثر بانک ها می توانند تا 40 میلیون تومان هم تسهیلات ساخت بدهند، بنابراین سایر بانک ها نیز می توانند بیشتر از سقفی که در بانک مسکن است وام ساخت مسکن اعطا کنند،اما در خصوص وام خرید مسکن باید اذعان کنم که یک بار پیشنهاد مربوطه را دادیم ولی مورد موافقت واقع نگردید.

*بررسی دستور العمل افزایش سقف تسهیلات مسکن

فارس :تحلیل شما از افزایش سقف وام خرید مسکن چیست، فکر می کنید افزایش سقف وام خرید مسکن بر بازار مسکن تاثیر منفی بگذارد؟

شریفی :بیشترین نگرش این بود که این 5 میلیون تومان افزایش باعث بالا رفتن قیمت مسکن می شود و به این دلیل دولت با افزایش سقف وام خرید مسکن موافقت نکرد، اما به هر حال به منظور ایجاد تعادل در میزان تسهیلات اعطایی با قیمت واقعی مسکن دستور العمل افزایش سقف تسهیلات مسکن اعم از خرید یا ساخت مسکن در دست بررسی است.

فارس :یعنی احتمال اینکه سقف تسهیلات مسکن بالا برود هست؟

شریفی :افزایش سقف تسهیلات متناسب با شرایط اقتصادی آحاد مردم و تا میزانی که باعث ایجاد تورم در جامعه و افزایش قیمت مسکن نگردد مورد نظر است.

* تقوینت منابع بسیاری از بانک‌ها با افزایش نرخ سود

فارس:پس از اینکه دولت در نرخ سود تجدید نظر کرد و آن را افزایش داد آیا سپرده ها در بانک مسکن افزایش پیدا کرد؟

شریفی :در همان اوایل که نرخ سود بانکی افزایش یافت خیلی از بانکها توانستند منابعی را جمع آوری نمایند .بعدها بعضی از بانکها نرخ هایی را هم اعلام کردند که مورد تایید بانک مرکزی واقع نگردید اما بعضی از آنها که خارج از ضوابط بانک مرکزی عمل کردند، توانستند بخشی از منابع را به خود اختصاص دهند اما بانک مسکن چون صرفا مطابق با ضوابط قانونی بانک مرکزی عمل کرد نتوانست از این افزایش نرخ سود بانکی بهره لازم را ببرد. در عین حال  در ابتدای سالجاری و در چارچوب همان نرخ های اعلام شده از سوی بانک مرکزی ، توانست منابع لازم را بدست آورد و نسبت به سال گذشته نیز آنرا رشد دهد.

همانطور که می دانید ما شاهد گرایش آحاد جامعه به سوی بهره گیری از خدمات بانک مسکن هستیم و البته این اقبال عمومی ناشی از  ظرفیتها و پتانسیل های بالای بانک مسکن است. آنچه که باید صراحتا عرض کنم این است که بیش از 98 درصد منابع مالی بانک مسکن و تسهیلات پرداختی مربوط به بخش مسکن است، این بانک بر اساس وظیفه ذاتی خود که خانه دار کردن مردم است عمل و بیشترین منابع مالی و تسهیلات پرداختی خود را در بخش مسکن صرف می کند.

*مطالبات معوق بانک مسکن 

فارس :مطالبات معوق بانک مسکن در حال حاضر چقدر است؟

شریفی :میزان مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصل بانک مسکن به مانده کل تسهیلات و مطالبات تا پایان فروردین ماه سال جاری حدود 2،8 درصد است. مانده سپرده بانک مسکن از 176 هزار و 687 میلیارد ریال در پایان سال 89 به 198 هزار و 365 میلیارد ریال در پایان سال 90 رسیده که 13،2 درصد معادل 21 هزار و 587 میلیارد ریال رشد نشان می دهد. لذا با توجه به میزان نقدینگی موجود در جامعه و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه رشد یاد شده ،مطلوب است.

*سقف پرداخت تسهیلات رعایت می شود

فارس :چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بانک ها 110 درصد منابع خود را تسهیلات می دهند، اما این باعث منفی شدن تراز آنها می شود آیا بانک مسکن هم این گونه عمل می کند.

شریفی :خیر در بانک مسکن سقف مورد نظر رعایت شده است .

*مکاتبه برای برگشت برداشت‌ شبانه بانک مرکزی

فارس :در برداشت های شبانه بانک مرکزی از بانک ها آیا از بانک مسکن هم برداشت شد.

شریفی :بله این برداشت ها از کلیه بانکها انجام شد که با ارائه اسناد مورد نظر برای برگشت مبالغ برداشتی مکاتباتی نیز صورت گرفته است.

*خارج از مقررات و ضوابط بانک مرکزی کاری انجام نمی دهیم 

فارس : رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد برخی از بانک ها ارزهای دولتی را  به جای اینکه گشایش ال. سی انجام دهند،وارد بازار کرده و فروخته اند، این مسئله را درباره بان مسکن قبول می‌کنید؟

شریفی :ما خارج از مقررات و ضوابط بانک مرکزی کاری انجام نمی دهیم و سعی کرده ایم همواره در چارچوب ضوابط و مقررات عمل نمائیم.

*صدور دفترچه های اقساط مسکن مهر

فارس :برای افرادی که مسکن مهر گرفته اند، دفترچه اقساط صادر شده است؟

شریفی :بانک مسکن به اصل ارائه خدمات بهینه و مناسب به مشتریان خود توجه جدی دارد به گونه ای که دغدغه های مشتریان در مسیر بهره گیری از سرویسهای بانک مسکن به خوبی شناسایی شده و تلاش کنیم به نحو مطلوب آن را برطرف نماییم. لذا برای اجرای هرچه بهتر و سریعتر تبدیل وضعیت تسهیلات مسکن مهر به فروش اقساطی ، یکی از شرکتهای تخصصی را پس از اخذ مجوزهای قانونی به طور ویژه مکلف کردیم همپای بانک مسکن نسبت به اجرای این پروژه عمل کند و برای سرعت بخشیدن به تامین نیازهای آحاد مشتریان ، دفترچه های اقساط را به صورت متمرکز صادر کند.

*افزایش سرمایه بانک مسکن از 7000 به 30 هزار میلیارد ریال

فارس :سرمایه بانک مسکن در حال حاضر چقدر است و برای افزایش سرمایه بانک چه کارهایی انجام شده است؟

شریفی :در جهت اینکه سرمایه بانک مسکن را افزایش دهیم تلاش های زیادی انجام شده است. سرمایه بانک را در سال جاری از 7 هزار میلیارد ریال به 30 هزار میلیارد ریال رسانده ایم و خوشبختانه با توجه به تعهد بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات به مسکن مهر دولت کمک کرده است که سرمایه بانک افزایش پیدا کند.

فارس :قرار بود سقف وام 40 میلیون تومانی ساخت مسکن افزایش پیدا کند.

شریفی :به منظور ایجاد تعادل در میزان تسهیلات اعطایی با قیمت واقعی مسکن، پیشنهاد شده است و درحال پیگیری است،اما هنوز مجوز لازم داده نشده است.

*ماجرای پرداخت وام 100 میلیونی برای واحدهای مسکونی لوکس

فارس :قرار بود وام 100 میلیون تومانی نیز به واحدهای لوکس داده شود این طرح به کجا رسید؟

شریفی :همانطور که قبلا گفته شد بانک مسکن بانک تخصصی حوزه مسکن است و قاعدتا برای دهک های مختلف درآمدی برنامه و پیشنهادهایی در حوزه مسکن دارد . طبیعی است که حوزه مخاطبان و مشتریان بانک مسکن حوزه فراگیری است و هریک از این دهک ها به طور بالقوه در زمره مشتریان ما هستند لذا بانک در حوزه فعالیتها و ماموریتهای تخصصی خود برای هریک از آنان پیشنهادهایی دارد که باید مورد پذیرش بانک مرکزی واقع شود .در حال حاضر بسیاری از پیشنهادهای ارائه شده با موافقت بانک مرکزی روبرو شده است و برخی دیگر در دست بررسی است .

۱۰ تیر ۱۳۹۱ ۱۱:۱۱