آیین‌نامه حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد شهرهای کوچک به تصویب هیات وزیران رسید.

به گزارش ایسنا، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، آیین‌نامه حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد شهرهای کوچک را در 10 ماده از تصویب گذراند.
ISNA

آیین‌نامه حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد شهرهای کوچک به تصویب هیات وزیران رسید.

به گزارش ایسنا، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، آیین‌نامه حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد شهرهای کوچک را در 10 ماده از تصویب گذراند.

مفاد آیین‌نامه به شرح زیر است:

ماده 1ـ به منظور کمک به تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد ساکن در شهرهای کوچک کشور (شهرهای با جمعیت زیر 150 هزار نفر) اقدامات حمایتی به شرح این آیین‌نامه صورت می‌گیرد.

ماده 2ـ گروه‌های مشمول این آیین‌نامه کلیه خانوارهای ساکن در شهرهای موضوع این آیین‌نامه هستند که حداقل پنج سال سابقه سکونت دائمی‌آن‌ها حسب مورد بر اساس مدارک رسمی‌ صادر شده از سوی ادارات و سازمان‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی‌ و اتحادیه‌های صنفی تایید شده باشد. هم‌چنین خانوارهایی که از شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها به این شهرها مهاجرت دائمی‌ می‌کنند در صورت سکونت حداقل یک سال می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شوند. کارمندانی که به موجب احکام اداری منتقل می‌شوند از حداقل سکونت مزبور مستثنی هستند.

تبصره: کسانی می‌توانند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شوند که فاقد مسکن ملکی بوده و قبلا از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین یا واحد مسکونی و یا تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشند.

ماده 3 ـ وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است ضمن رعایت اصول و ضوابط شهرسازی نسبت به مطالعه، مکان‌یابی و ایجاد سکونت‌گاه‌های جدید در قالب توسعه‌های متصل یا درونی شهرها و روستاهای موجود و یا توسعه منفضل و یا ایجاد مجتمع‌ها، شهرک‌ها و شهرهای جدید با هدف تامین اراضی موردنیاز اجرای این آیین‌نامه اقدام کند.

تبصره 1: وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ـ سازمان امور اراضی) و سایر دستگاه‌های دولتی مکلفند زمین‌هایی را که در اختیار دارند و در چهارچوب مکان‌یابی موضوع این ماده قرار می‌گیرد (به استثنای مناطق حفاظت شده) به صورت رایگان در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهند.

تبصره 2: چنان‌چه بخشی از زمین‌های واقع در این طرح‌ها متعلق به بخش غیردولتی باشد، وزارت مسکن و شهرسازی می‌تواند از طریق توافق با مالکان و تهاتر، آن‌ها را با اراضی دیگری که از طریق دستگاه‌های موضوع تبصره یک این ماده در اختیار می‌گیرد بر مبنای قیمت کارشناسی اراضی معاوضه کند.

ماده 4 ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است نسبت به اجرای آماده‌سازی اراضی موضوع این آیین‌نامه قبل از شروع به احداث مسکن از طریق مشارکت یا واگذاری مدیریت اجرا به بخش غیردولتی اقدام کند.

تبصره‌:  با توجه به تامین تمام سرانه‌های خدماتی در این طرح‌ها و آماده‌سازی آن‌ها، شهرداری‌ها به هنگام صدور مجوز ساخت و پایان کار صرفا هزینه‌های عوارض قانونی را دریافت کنند.

ماده 5 ـ وزارت تعاون موظف است نسبت به سازماندهی کلیه متقاضیان واجد شرایط موضوع این آیین‌نامه در قالب تعاونی‌های پس انداز و تامین مسکن اقدام کرده و تا پایان مراحل کار بر اجرای این فرآیند شامل تشکیل تعاونی‌ها و تطبیق شرایط اعضا برنامه‌ریزی تامین منابع سهم متقاضی و انعقاد قرارداد تعاونی‌ها یا سازندگان ذی صلاح مسکن تا مرحله تحویل و تسویه حساب نظارت کند.

تبصره 1‌: زمین‌های مسکونی موضوع این آیین‌نامه از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به صورت اجاره طولانی مدت 99 ساله در قالب واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به اعضای واجد شرایط تعاونی‌های یاد شده واگذار خواهد شد و هزینه‌های آماده‌سازی مربوط به صورت اقساط 15 ساله هم زمان با اقساط تسهیلات بانکی از متقاضیان دریافت خواهد شد. بدیهی است امکان واگذاری اعیانی ملک توسط مالک اصلی به دیگران وجود دارد.

تبصره 2:‌ تعاونی‌های پس انداز و تامین مسکن موضوع این ماده باید از طریق انعقاد قرارداد ساخت واحدهای مسکونی با سازندگان دارای پروانه و صلاحیت از وزارت مسکن و شهرسازی و تامین حداقل 20 درصد از هزینه احداث مسکن نسبت به تامین مسکن خود اقدام کند متوسط زیربنای مفید احداثی هر مجموعه حداکثر 75 مترمربع خواهد بود.

تبصره 3: رعایت مقررات ملی ساختمان و به‌کارگیری شیوه‌های معماری ایرانی ـ اسلامی‌در کلیه این ساخت و سازها ضروری است.

تبصره 4: وزارت‌خانه‌های مسکن و شهرسازی و تعاون حسب مورد مسوولیت نظارت عالی بر تحقق صحیح اجرای مفاد این ماده را به عهده خواهند داشت.

ماده 6 ـ وزارتخانه‌های متولی تامین خدمات زیربنایی و روبنایی موظفند تامین خدمات این مناطق را در اولویت برنامه‌های اجرایی خود قرار دهند.

ماده 7 ـ وزارت بازرگانی موظف است مصالح اصلی مورد نیاز را در صورت کمبود داخلی از طریق واردات تامین کند.

ماده 8 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران موظف است نسبت به تامین تا 80 درصد از هزینه احداث واحدهای مسکونی براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و پرداخت آن طبق ضوابط مربوط در وجه سازندگان در قالب مشارکت مدنی و سپس فروش اقساطی آن در اقساط 15 ساله به صورت پلکانی در وجه اعضای واجد شرایط تعاونی‌ها اقدام کند.

ماده 9 ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است نسبت به تامین و پرداخت اعتبارات مورد نیاز هزینه‌های آماده‌سازی زمین موضوع ماده 4 طبق اعلام وزارت مسکن و شهرسازی و هم‌چنین 50 درصد از سود و کارمزد تسهیلات بانکی موضوع ماده 8 به صورت یارانه اقدام کند.

ماده 10ـ دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ از سوی وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران تهیه و ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر: 8506-09384
۱۹ شهریور ۱۳۸۵ ۱۰:۰۳