متعادل ‌تر شدن قیمت مسکن با واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله

متعادل ‌تر شدن قیمت مسکن با واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله
وزیر مسکن و شهرسازی گفت: قیمت مسکن با واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله تاکنون کمی متعادل تر شده است و ما در پایان سال می‌توانیم با استفاده از آماری که سازمان آمار و بانک مرکزی به ما می‌دهد جهت تثبیت قیمت مسکن به مردم گزارش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مهندس سعیدی‌ کیا در حاشیه مراسم کلنگ زنی مجتمع فرهنگی ورزشی کلیمیان ایران در جمع خبرنگاران درباره ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی تا پایان سال اظهار کرد: قرار است که ما تا پایان سال به استعداد ساخت 5/1 واحد مسکونی، زمین در اختیار مردم قرار دهیم نه این که خانه بسازیم. ما دیگر خانه نمی‌سازیم بلکه بسترسازی می‌کنیم تا مردم خانه بسازند. یعنی این که زمین به صورت اجاره 99 ساله با اجاره ‌بهای حداکثر 40 هزار تومان در سال در اختیار مردم قرار می ‌دهیم تا خودشان ساخت و ساز کنند.

وی ادامه داد: دولت به این وسیله سعی کرده قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن جدا کند. این مساله در قانون بودجه سال 86 تصویب شد و ما پس از دو سه ماه شروع به واگذاری زمین کردیم.

وزیر مسکن افزود: این کار، کاری دو طرفه است و کسانی که دارای چهار شرط متاهل بودن یا زن سرپرست خانه‌وار، خانه نداشتن، استفاده نکردن از امکانات یارانه‌ای دولتی - البته وام 18 میلیونی جزو امکانات یارانه‌ای دولت محسوب نمی‌شود - و این که چهار یا پنج سال در محل مورد نظر ساکن باشند را داشته باشند از طریق تعاونی‌های مسکن به آن ها زمین‌های مسکونی واگذار می‌شود.

سعیدی کیا در ادامه با تاکید بر این که سیاست ما توسعه‌ شهرها نیست بلکه ایجاد شهرک‌ های جدید است، گفت: تاکنون 190 هزار واحد مسکونی تحویل مردم شده است تا انشاالله تا پایان سال 5/1 میلیون واحد مسکونی تامین ‌شود. این کار، کاری مشترک و مشکل است و امیدواریم که با همکاری وزارت تعاون و استانداری‌ها به خوبی پیش رود و ما به استانداری‌ هایی که به موقع زمین واگذار کرده باشند جایزه می‌دهیم.

وی با بیان این‌ که ساخت و ساز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی واجد صلاحیت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ما برای ساخت و ساز این واحد ها دو کار انجام می‌دهیم؛ اول این که مبلغ یک میلیون تومان برای آماده سازی واحدها به آن ها می‌ دهیم و دوم برای ساخت و ساز هم مبلغ چهارده میلیون تومان برای هر واحد در نظر گرفته‌ایم که به این منظور تاکنون از مبلغ 15 هزار میلیارد تومان وام مصوب شده، 10 هزار میلیارد تومان برای این پروژه و بقیه برای ساخت و سازهای آزاد اختصاص داده‌ایم.

وزیر مسکن در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اثرگذاری اقدامات وزارت مسکن در تثبیت قیمت مسکن گفت: قیمت مسکن با واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله تاکنون کمی متعادل تر شده است و ما در پایان سال می‌توانیم با استفاده از آماری که سازمان آمار و بانک مرکزی به ما می‌دهد جهت تثبیت قیمت مسکن به مردم گزارش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واگذاری امور مسکن به سازمان نظام مهندسی تا پایان سال اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی قانونی دارد که باید طبق آن عمل کند. ما در نظر داریم تمام ساخت و سازها را به مردم واگذار کنیم. ما به عنوان مطیع اصل 44 باید اقداماتی از جمله سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت را انجام دهیم و این ها هم قابل واگذاری نیست. سازمان نظام مهندسی و تمام انبوه سازان در ساخت و سازها از جمله تهیه نقشه، اجرا و نظارت میدانی و کارگاهی فعال هستند و نظارت عالیه با ماست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مشخص شدن لایحه ساماندهی مسکن گفت: لایحه ساماندهی مسکن سه شنبه گذشته در کمیسیون مجلس تصویب شده و به زودی به صحن علنی خواهد رفت.

سعیدی‌ کیا در پایان گفت: در یک قسمتی از قانون آموزش و پرورش قرار شده بود که انبوسازان به ازای هر 200 واحد مسکونی یک مدرسه بسازند که این از نظر تحمیلی از بالا رفتن قیمت مسکن؛ اخیرا اقداماتی در جهت قانون پیشنهادی شده است که هنوز تصویب نشده است.

۱۲ شهریور ۱۳۸۶ ۰۸:۵۲
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) |