دریافت‌کنندگان وام 18میلیونی می‌ توانند زمین با اجاره 99 ساله بگیرند.

دریافت‌کنندگان وام 18میلیونی می‌ توانند زمین با اجاره 99 ساله بگیرند.
افرادی که تاکنون از وام 18 میلیونی مسکن استفاده کرده اند نگران نباشند چرا که آن ها نیز می توانند با عضویت در تعاونی های مسکن از زمین های 99 ساله اجاره ای بهره مند شوند.

محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهر سازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: دریافت وام 18 میلیونی مسکن جزو شرایط پنج گانه برای عضویت در تعاونی های مسکن و استفاده کردن از زمین های اجاره ای 99 ساله دولت نمی شود.
وی تاکید کرد: وام 18 میلیونی مسکن جزو امکانات یارانه ‌ای دولت محسوب نمی‌شود، بنابراین افرادی که وام 18 میلیون تومانی مسکن گرفته اند نیز می توانند از زمین های 99 ساله اجاره ای استفاده کنند.
وزیر مسکن افزود: اعطای زمین به تعاونی ها نیازمند چهار شرط متاهل بودن یا زن سرپرست خانه‌وار، نداشتن مسکن، استفاده نکردن از امکانات یارانه‌ای دولتی و سکونت در محل مورد نظر به مدت چهار یا پنج سال خواهد بود. 
سعیدی کیا در پاسخ به تعداد مراجعه کنندگان به ادارات کل تعاون استان‌ها برای ثبت نام و واگذاری زمین‌های اجاره‌ای گفت: تاکنون بیش از 500 هزار نفر به ادارات کل تعاون استان‌ها برای ثبت نام و واگذاری زمین‌های اجاره‌ای مراجعه کرده اند و در تازه ‌ترین آمار حدود 300 هزار نفر نیز به ادارات کل تعاون معرفی شده‌اند که به 200 هزار نفر آن‌ها زمین واگذار شده است.
وی افزود: دولت برای آماده سازی زمین‌ های اجاره ای تا 50 درصد قیمت آماده ‌سازی را وام می ‌دهد و افرادی که دارای پروانه انبوه سازی هستند و از سوی وزارت مسکن و شهرسازی واجد صلاحیت ساخت و ساز هستند مجاز به ساخت و ساز در این زمین‌ها خواهند بود.
وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به این که سقف پرداخت تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکونی در این زمین‌ها 15 میلیون تومان است گفت: برای ساخت و ساز واحد های مسکونی دو کار انجام خواهد شد که در وهله اول مبلغ یک میلیون تومان برای آماده سازی واحدها و در مرحله دوم هم مبلغ 14میلیون تومان وام برای هر واحد مسکونی برای ساخت وساز اعطا خواهد شد.
به گفته وی، این وام ها به نام افراد می‌شود و بازپرداخت آن به صورت پلکانی و 15 ساله است. 
وی افزود: دولت در طرح ساخت مسکن بر روی زمین های 99 ساله پرداخت 10 هزار میلیارد تومان را تصویب کرده که تنها پاسخ گوی 40 درصد وام مورد نظر را خواهد کرد.
سعیدی‌ کیا در خصوص ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی تا پایان سال اظهار داشت: برای ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی در کشور 16 هزار هکتار زمین تامین شده است. بنابراین باید اذعان داشت که قرار است این وزارت خانه تا پایان سال به استعداد ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی، زمین در اختیار شرکت های تعاونی قرار دهد.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح وزارت مسکن و شهرسازی قصد احداث واحد مسکونی ندارد بلکه با بسترسازی می خواهد تا تعاونی ها و مردم مسکن احداث کنند.
وی ادامه داد: زمین به صورت اجاره 99 ساله با اجاره‌ بهای حداقل در شهرهای کوچک 5 هزار تومان و حداکثر 30 هزار تومان در سال در اختیار شرکت های تعاونی قرار خواهد گرفت تا آن ها با هم کاری سازندگان با صلاحیت ساخت و ساز کنند.
به گفته وی، دولت با این وسیله سعی دارد تا قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف کند.

۱۸ شهریور ۱۳۸۶ ۱۲:۱۶
خبرگزاری فارس |