لایحه پیش فروش مسکن هفته آینده در مجلس

لایحه پیش فروش مسکن هفته آینده در مجلس
وزیر مسکن و شهر‌سازی گفت: ما تاکنون در حدود 1600 هکتار زمین به 200 هزار نفر در قالب تعاونی‌های مختلف واگذار کردیم و در هشتم مهر ماه آغاز واگذاری‌های جدیدی از این زمین‌ها را در شهر پرند خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس سعیدی ‌کیا ـ وزیر مسکن و شهر‌سازی ـ در نشست مطبوعاتی که صبح امروز در محل وزارت خانه مسکن و شهر‌سازی برگزار شد، گفت: من قبول دارم که مسکن گران شده است چراکه ما در زمینه مسکن یک زیربخش هستیم و قیمت مسکن تابع عوامل متعددی نظیر قیمت مصالح، نیروی کار و پارامتر‌های دیگر است و گران شدن هر یک از آن‌ها روی قیمت مسکن اثرگذار خواهد بود و باید بپذیریم که مجموعه‌ای از مسایل روانی و اقتصادی جامعه باعث بالا رفتن قیمت مسکن شد.

وی افزود: در کشور ما قیمت مسکن و ساخت و ساز مسکن یک حرکت سینوسی دارد ما در چند وقت رکود و زمانی رونق در بازار داریم اما بنا بر عللی که در سال 80 اتفاق افتاد دوره رکود آخر شش سال طول کشید و این دوره‌، دوره‌ای بود که نرخ رشد قیمت مسکن کم تر از نرخ تورم بود که البته رشد ازدواج هم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد و با توجه به وضعیت نقدینگی موجود در کشور یک مرتبه ما جهش قیمتی در مسکن داشتیم چراکه پول‌ها باید در بخش‌های مختلف تزریق می‌شد ولی اکثر آن وارد مسکن شد.

سعیدی کیا درباره طرح 99 ساله مسکن گفت: این کار، کاری دو طرفه است که یک طرف آن دولت و طرف دیگر آن مردم؛ دولت دیگر هیچ ساختمانی نمی‌سازد چون که سیاست‌ گذار است و باید کاری کند تا مردم خانه ساخته و در این زمینه فعال شوند و در این خصوص تعاونی‌های مختلف تشکیل دهند.

وی با تاکید بر این که ما هیچ اولویتی برای هیچ نوع تعاونی در خصوص واگذاری زمین‌های طرح 99 ساله نداریم خاطرنشان کرد: ما برای تهران فعلا واگذاری زمین برای ساخت واحد‌های مسکونی در هشتگرد، پرند، پاکدشت و اطراف کرج را در برنامه داریم و طول کشیدن زمان ساخت و ساز در این زمین‌ها بستگی به ظرفیت تعاونی‌ها دارد.

سعیدی کیا همچنین از واگذاری جدیدی از این زمین‌ها در شهر پرند در هشتم مهر ماه خبر داد و گفت: ما تا پایان مرداد ماه امسال حدود 1600 هکتار زمین مربوط به ساخت 200 هزار واحد مسکونی در کل کشور را واگذار کردیم و ظرف 5/1 تا دو ماه آینده طرح واگذاری جدیدی از این زمین‌ها را در شهر پرند در هشتم مهر ماه خواهیم داشت.

وی درباره تعداد تعاونی‌های مراجعه کننده به ادارات تعاون جهت دریافت زمین گفت: تا پایان مرداد ماه چهار هزار و 73 تعاونی با 530 هزار عضو به ادارات تعاون جهت ثبت نام مراجعه کرده‌اند و از این میزان یک هزار و 172 تعاونی با 250 هزار نفر عضو به وزارت مسکن معرفی شدند که حدود 1600 تا 1700 هکتار زمین به بیش از 200 هزار نفر از آن‌ها در مناطق شهری زمین واگذار شده است.

سعیدی کیا همچنین در خصوص ارایه تسهیلات به فناوران ساخت و ساز گفت:‌ ما تا 500 میلیارد تومان وام برای کسانی که فناوری‌های نوینی در ساخت و ساز ارایه دهند و این طرح‌ها قابل اجرا شدن باشد در نظر گرفته‌ایم.

سعیدی‌کیا همچنین با اشاره به شایعه بودن کاهش مدت زمان اجاره طرح 99 ساله مسکن به 40 تا 50 سال و مهم نبودن آن خاطرنشان کرد: از نظر ما بهترین راهکار برای ارزان شدن قیمت مسکن واگذاری زمین به اندازه کفایت جامعه است و همان طور که می‌دانید از زمانی که این بحث شروع شده قیمت مسکن متعادل‌تر شده است.

سعیدی کیا در ادامه با اشاره به سیاست دولت در خصوص متعادل کردن قیمت مسکن از طریق تعادل عرضه و تقاضا در بازار، اظهار کرد: سیاست دولت این است که کلانشهر‌ها بزرگتر نشود بنابراین ایجاد شهرک‌های جدید در دستور کار است و در این خصوص تمام دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند که زمین‌های مازاد خود را جهت طرح 99 ساله در اختیار وزارت مسکن قرار دهند. البته دولت یک جا‌هایی زمین‌های گران قیمت هم دارد که مصلحت نیست در آن خانه‌سازی کند.

وی اضافه کرد: در این طرح زمین برای دولت باقی می‌ماند و کسانی که آن را تحویل می‌گیرند و در آن ساخت و ساز می‌کنند می‌توانند در آینده خانه‌شان را بفروشند و در این صورت اجاره بهای آن زمین از تاریخ فروش به صورت اعیانی با فرد بعدی محاسبه خواهد شد.

سعیدی کیا در توضیح لیزینگ مسکن تصریح کرد: طی جلساتی که برای این منظور در شورای مسکن تشکیل شد ساز و کاری طراحی شد تا شرکت‌هایی به نام شرکت واسپاری یا همان لیزینگ بیایند و واسطه‌ای شوند بین خریداری که توان قسطی خریدن ساختمان و فروشنده‌ای که نیاز به پول نقد دارد و بعد از قرارداد بستن با بانک مربوطه، پول نقد توسط بانک به فروشنده پرداخت و سند ملک به صورت رهن در نزد بانک خواهد بود تا خریدار اقساط خود را با کارمزدی که بعدا مشخص خواهد شد به بانک پرداخت کند.

وی با اشاره به این که طبق اصل 31 قانون اساسی یکی از برنامه‌های مهم دولت خانه‌دار کردن مردم است، تصریح کرد: دولت می‌گوید من دیگر مثل سابق زمین نمی‌فروشم بلکه آن را به اجاره ارزان قیمت واگذار می‌کنم و 70 درصد قیمت ساخت را هم طی سه مرحله وام می‌دهم. و در این خصوص در ابتدا با شخصی که زمین را تحویل می‌گیرد تفاهم‌نامه نوشته و پس از اطمینان از تحرک او و تعاونی مربوط در انجام مراحل آماده‌سازی ساختمان، تفاهم‌نامه‌ای که با او نوشتیم را به قرارداد فی مابین تبدیل خواهیم کرد.

وزیر مسکن و شهر‌سازی درباره ایجاد بازار رهن ثانویه مسکن و قصد اجرای آن از سال 76 تاکنون گفت: هدف از ایجاد این طرح کمک به بازار مسکن و کنترل نقدینگی از طریق هدایت پول راکدی که در کشور وجود دارد، با ساز و کار مشخص است و بنابر آن بانک‌ها با فروش اوراق تسهیلات خود منابع جدیدی برای تزریق وام به بازار مسکن پیدا خواهند کرد و در این بین دولت با پرداخت یارانه اختلاف سود دریافتی با پرداختی را جبران میکند.

وی با اشاره به سامان دادن به لایحه پیش فروش مسکن گفت: هدف از طرح این لایحه که هفته آینده برای بررسی و تثبیت به مجلس شورای اسلامی‌ خواهد رفت، تامین امنیت خاطر برای فروشنده و خریدار مسکن خواهد بود.

سعیدی کیا همچنین در مورد نحوه اجرای طرح ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی گفت: در قانون مربوطه آمده که ادارات تعاون و مسکن مکلفند از ابتدا تا انتها بر اجرای طرح نظارت داشته باشند و ما مسوولیم در تمامی‌ مراحل از ثبت نام تا اخذ وام، تحویل زمین، ساخت و ساز و تحویل واحد‌ها بر روند اجرای آن نظارت داشته باشیم.

وی درباره آماده‌سازی شهرک‌های جدید برای اجرای طرح 99 ساله خاطرنشان کرد: ما اجازه نمی‌دهیم روی زمینی که آماده‌سازی آن شکل نگرفته خانه‌ای ساخته شود و در خصوص زیرساخت‌ها دولت تعیین تکلیف شده است. ما در خصوص تاسیسات زیربنایی نظیر آب، برق و غیره دو میلیون تومان برای هر واحد در نظر گرفته‌ایم که یک میلیون از آن را وام خواهیم داد و همچنین در مورد تاسیسات روبنایی شهرک‌ها نظیر ساخت مدرسه، مسجد، مراکز بهداشتی، خطوط اتوبوسرانی و غیره تمامی‌دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های مرتبط مکلفند در اجرای این طرح وظیفه خودشان را انجام دهند.

سعیدی کیا در پایان درباره بحث رانت خواری در زمین و مسکن گفت: ما در این مورد خیلی قوی پیگیر هستیم و در این خصوص ستادی تشکیل داده و هر دو سه ماه یک بار جلساتی در این زمینه با رییس قوه قضائیه داریم. از این ستاد شعباتی به ریاست استاندار در استان‌های مختلف تشکیل شده که به صورت مستقل در این زمینه فعال شده‌اند و اطلاع داریم که اخیرا احکامی‌ که در این زمینه صادر شده تقریبا به نفع دستگاه‌های دولتی بوده است.

۲۰ شهریور ۱۳۸۶ ۱۸:۰۷
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) |