رشد 116 درصدی تقاضای ساخت‌ و ساز در تهران

رشد  116 درصدی تقاضای ساخت‌ و ساز در  تهران
وزیر مسکن و شهرسازی گفت:بازار مسکن رونق دارد چرا که صدور پروانه ساختمانی در تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته 116 درصد رشد نشان می دهد.

محمد سعیدی کیا در گفت  و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: رشد 116 درصدی صدور پروانه ساختمانی  در تهران  و 60درصدی صدور پروانه در کل کشور حاکی از رونق بازار مسکن است.
وی در کل بازار کنونی مسکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بنده قبول دارم که مسکن در سال گذشته گران شده است اما این که علل گرانی مسکن چیست را بارها اعلام کرده ام.
وی افزود: مسکن یک زیربخش است بنابراین مجموعه مسکن مجموعه ای از سایر فعالیت های اقتصادی حتی سیاسی است.
وی ادامه داد: زمین، مصالح ساختمانی و افزایش دستمزدها پارامترهایی هستند که بر روی قیمت مسکن تاثیر مستقیم دارند پس بنابراین وقتی این پارامترها با افزایش قیمت مواجه شده اند و هزینه ساخت و ساز را افزایش داده اند باید هم قیمت مسکن افزایش یابد.
وی خاطر نشان کرد: قیمت مسکن و ساخت و ساز همواره از 40 سال گذشته یک حرکت سینوسی داشته است اما به هر حال باید اذعان داشت که این عوامل و علل رکود 4 ساله دست به دست هم دادند تا رشد قیمت مسکن در سال گذشته بیش از پیش نمود پیدا کند.
سعیدی کیا گفت: دوره رکود مسکن از سال 80 تا 84 برخلاف سایر دوره‌های رکود دو برابر بوده و طولانی تر بود تا این که این رکود پس از گذشت 4سال در سال 85 با افزایش قیمت ظهور کرد.

*واگذاری 40 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای تا دو سال دیگر

40هزار واحد مسکونی اجاره ای در کشور که اولین سری واحدهای مسکونی اجاره ای دولت به شمار می رود در حال ساخت است که تا دو سال دیگر به متقاضیان واجد شرایط واگذار می شود. بر اساس مصوبه دولت قرار است سالانه 50 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در کشور با حمایت دولت احداث و به متقاضیان واگذار شود، بنابراین تاکنون از این 50 هزار واحد مسکونی ساخت 40هزار واحد مسکونی اجاره ای آغاز و مقرر شده تا پایان سال 87 به متقاضیان واجد شرایط واگذار شود.
وی ادامه داد:‌ دولت برای احداث هر کدام یک از این واحدهای مسکونی 13 میلیون و 500 هزار تومان وام با بهره کم پرداخت می کند.
وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به وضعیت رکود بازار مسکن گفت: بازار مسکن به هیچ عنوان وارد رکود نشده است چرا که آمارهای صدور پروانه در تهران و کشور حاکی از رونق ساخت و ساز است.

۳۱ شهریور ۱۳۸۶ ۱۲:۳۴
خبرگزاری فارس |