سال 1387، سال رونق بخش مسکن

سال 1387، سال رونق بخش مسکن
خبرگزاری فارس: وزیر مسکن و شهرسازی گفت: تحلیل بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی این است که سال آینده سال رونق بازار مسکن هم در بخش ساخت و ساز و هم در بخش خرید و فروش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد سعیدی ‌کیا با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هجوم نقدینگی‌های سرگردان به سمت بخش مسکن قیمت مسکن را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر اقتصاد کشور به گونه‌ای تنظیم شود که این نقدینگی‌ های سرگردان در کل کشور تقسیم شود تعادل قیمتی در بخش مسکن را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: چنانچه نقدینگی‌ های سرگردان به سمت بخش مسکن هجوم بیاورند مطمئنا این بخش را تحت تاثیر خود قرار داده و قیمت‌ ها را افزایش خواهد داد اما باید اذعان داشت که افزایش قیمت مسکن متناسب با رشد تورم در کشور امری عادی است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر تحلیل وزیر مسکن از وضعیت بازار مسکن در سال آینده گفت: تحلیل بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی این است که سال آینده سال رونق بازار مسکن هم در بخش ساخت و ساز و هم در بخش خرید و فروش خواهد بود.

سعیدی‌کیا افزود: طبیعی است که نقدینگی جامعه به هر بخش که سوق پیدا کند آن بخش تحت تاثیر قرار می ‌گیرد بنابراین هجوم این نقدینگی ‌ها موجب رونق ساخت و ساز و افزایش قیمت خواهد شد.


* بهترین‌ مبازه با گرانی مسکن عرضه بالای مسکن


سعیدی ‌کیا در خصوص بهترین راه مبارزه با گرانی مسکن از سوی دولت گفت: سیاست دولت برای مبارزه با افرادی که قیمت مسکن را به شکل کاذب افزایش می‌دهند این است که عرضه مسکن را افزایش دهد چرا که همواره قیمت مسکن را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.


* سازمانی برای مقابله با گرانفروشان مسکن وجود ندارد


وزیر مسکن و شهرسازی گفت: راهکار اساسی برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن بالا بردن عرضه مسکن و ایجاد تسهیلات برای خانه‌ دار کردن اقشار مختلف مردم است.

سعیدی کیا افزود: سازمان یا نهادی که بخواهد با افراد گرانفروش مسکن مقابله کند وجود ندارد بنابراین درصدد هستیم تا با تدوین آئین‌ نامه‌ای با این موضوع مقابله کنیم.


* افزایش سقف وام مسکن متناسب با تورم


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص مثبت یا منفی بودن افزایش سقف وام مسکن گفت: اگر سقف وام مسکن متناسب با رشد تورم افزایش یابد مفید است.

وی ادامه داد: پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن به هیچ وجه صحت ندارد و چنانچه این بحث نیز مطرح باشد باید مسوولان بانک مسکن پاسخگو باشند.


* وام 10 میلیونی اقشار کم درآمد پرداخت نمی‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس برای پرداخت وام 10 میلیونی اقشار کم درآمد گفت: وام 10 میلیون تومانی خرید مسکن که مختص اقشار کم درآمد بود دیگر پرداخت نمی‌شود.

وی در خصوص پرداخت دو فقره وام 18 میلیون تومانی بر روی یک واحد مسکونی گفت: مطمئنا پرداخت وام برای ساخت مسکن برای بازار مسکن مفید خواهد بود.


* لیزینگ مسکن نباید باعث گرانی مسکن شود


سعیدی‌ کیا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص لیزینگ مسکن گفت: وزارت مسکن و شهرسازی جلسات زیادی را تاکنون با شرکت‌ های لیزینگی برگزار کرده است و به آنها تاکید کرده که باید طرحی را ارائه کنند که موجب گرانی مسکن نشود.

وی افزود: طرحی که بر روی آن تاکید شده تا این شرکتها ارائه کنند این است که باید ارتباط مناسبی بین سازنده، فروشنده و خریدار ایجاد شود، بنابراین اگر شرکت‌ های لیزینگ این طرح را ارائه کنند، وزارت مسکن و شهرسازی از آن طرح استقبال خواهد کرد.

وی در خصوص میزان یارانه اختصاص یافته به بخش مسکن گفت: میزان یارانه اختصاص یافته به بخش مسکن 640 میلیارد تومان در بخش‌های مسکن روستایی، ایثارگران، فرهنگیان، مسکن مهر، فن ‌آوریهای جدید و بافت ‌های فرسوده خواهد بود.


* صدور 720 هزار پروانه ساختمانی در 11 ماه گذشته


وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در خصوص افزایش قیمت مسکن باید مستند صحبت کرد بنابراین در طول 11 ماه گذشته شاهد رونق ساخت و ساز بوده‌ایم بطوریکه در این مدت برای 720 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی در خصوص کمبود مصالح ساختمانی گفت: سال آینده سال رونق ساخت و ساز است بنابراین باید اذعان کنیم که به غیر از آهن و سیمان قائدتا کمبود دیگری در سایر مصالح ساختمانی وجود ندارد.
وی ادامه داد: بنابراین دولت برای حل معضل آهن اعلام کرد که دولتی‌ها و مردم می‌توانند اقدام به واردات آهن کنند پس بنابراین این معضل تا حدودی رفع شود.

وی افزود: مشکل اصلی در حال حاضر مشکل کمبود سیمان است که موجب رشد قیمت آن در بازار سیاه شده است.
وی تاکید کرد: دولت برای رفع کمبود سیمان نیز دستور داده تا کارخانه های در حال توسعه در زمینه تولید سیمان باید زودتر به بهره‌برداری برسند.

به گفته وی، قرار است تا تولید سیمان در کشور در خرداد ماه سال آینده به 55 میلیون تن برسد.
وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در سال آینده تبصره 6 قانون بودجه سال جاری به صورت قانونی گسترده و وسیع در مجلس به تصویب می رسد، افزود:با رفع برخی اشکالات کوچک در این تبصره در فروردین سال آینده از سوی مجلس تصویب و ابلاغ خواهد شد و برنامه های وزارت مسکن مطابق امسال منسجم تر و محکم تر ارائه می یاید.

وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر 3 میلیون و 600 هزار نفر برای اخذ زمین های 99 ساله ثبت نام کرده اند که به 2 میلیون و 500 هزار نفر تعلق می گیرد.


* ثبت نام طرح مسکن مهر سال آینده هم انجام می شود


سعیدی کیا خاطر نشان کرد: ضمن اینکه ثبت نامها در سال آینده نیز ادامه می یابد و به افرادی که تا آخر اسفند امسال ثبت نام کرده باشند تا آخر سال 87 زمین واگذار خواهد شد.

وی افزود:طی 9 ماه گذشته به استعداد یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی زمین 99 ساله واگذار شده است که 220 هزار واحد آن پروانه ساختمان صادر شده است.

 

۱۷ فروردین ۱۳۸۷ ۰۸:۵۵
خبرگزاری فارس |