وزیر مسکن علل گرانی خانه را تشریح کرد.

وزیر مسکن علل گرانی خانه را تشریح کرد.
سعیدی‌کیا:
گرانی مسکن به حجم نقدینگی در این بخش برمی‌گردد.
طرح‌های جدیدمان برای بخش مسکن را حدود دو هفته آینده می‌گویم.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد سعیدی‌کیا- درباره‌ اینکه علیرغم اعلام مسوولان امر مبنی بر اینکه قیمت مسکن امسال چندان افزایش نخواهد یافت اما بازهم شاهد افزایش قیمت خانه بودیم، اظهار کرد: در گرانی مسکن عوامل مختلفی وجود دارند که عوامل عمده آن افزایش دستمزد کارگران، حجم نقدینگی، قیمت مصالح و عوارض پروانه‌ها در برخی شهرهاست.

وی درباره اینکه حجم نقدینگی در بازار مسکن به چه میزان است؟ گفت:‌ سهم نقدینگی را باید اقتصاددانان در بیاورند.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره اینکه در حال حاضر گرانی مسکن بر بازار اجاره بها نیز تاثیر گذاشته است، آیا تسهیلاتی برای اجاره‌نیشین‌ها در نظر گرفته‌ شده است؟ عنوان کرد:‌ در حال حاضر وامی برای اجاره‌نشین‌ها پیش‌بینی نشده است، از این رو وقتی تقاضا افزایش می‌یابد و در برابر آن عرضه کم می‌شود به تبع آن مسکن اجاره‌ای نیز گران می‌شود. بالا بردن عرضه راه حل اساسی در این زمینه است.

وی افزود: فرض کنید در سال 88 قرار داریم و واگذاری زمین در مسکن مهر در سال 86 و 87 انجام شده است و تقریبا 5/1 میلیون واحد مسکونی زیر ساخت رفته‌اند و تا سال 88 آماده بهره‌برداری شده‌اند آن وقت این امر بر بحران چندین ساله که در کشور وجود دارد تاثیر می‌گذارد.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته قرار بود به استعداد ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی زمین واگذار شود، گفت:‌ تاکنون به استعداد ساخت یک میلیون و 200 هزار واحد زمین واگذار شده است و تعاونی‌ها با همکاری مردم در حال آماده‌سازی و ساخت این زمین‌ها هستند. ساخت هر یک از این زمین‌ها ممکن است بین 5/1 تا 2 سال طول بکشد و بستگی به این امر دارد خانه ای که می‌خواهند بسازند با چه مشخصاتی است.

وی تصریح کرد: قبول داریم طبق برنامه به استعداد ساخت 5/1 میلیون واحد مسکونی زمین واگذار نشده است اما تا تیرماه جاری این کار انجام می‌شود.

سعیدی‌کیا درخصوص ساخت این زمین‌ها تاکید کرد:‌ کار ما برنامه‌ریزی است که زمین در اختیار مردم قرار دهیم و تسهیلات ساخت فراهم کنیم؛ همچنین کمک و پیگیری برای تامین مصالح و نظارت برا جرای ساخت این زمین‌ها را داشته باشیم. براین اساس ما این زمین‌ها را نمی‌سازیم بلکه هدایت، حمایت و نظارت در اجرا در طرح 99 ساله را انجام می‌دهیم.

وزیر مسکن و شهرسازی که در گفت‌وگویی تلویزیونی حضور یافته بود درخصوص سخنان رییس جمهوری درباره‌ ارایه راه‌حل برای رفع گرانی مسکن و ارایه طرح‌های ابتکاری در این بخش گفت:‌ در بند دوم سخنان رییس جمهوری آنچه عنوان شده درباره زمین است و در مورد مسکن نیست. رییس جمهوری این مساله را برای ایجاد تعادل در قیمت مسکن و جمع کردن نقدینگی عنوان کرده‌اند. چراکه پول‌هایی که به بخش آمده باعث گرانی خانه شده است.

وی افزود: مسکن مهر موضوع دیگری است که واگذاری زمین در جهت ساخت خانه برای محرومان است.

سعیدی‌کیا درباره اینکه آیا وزارت مسکن و شهرسازی طرح ابتکاری در این بخش دارد؟ گفت:‌ بله؛ طرح داریم اما یک تا دو هفته آینده می‌گویم.

وزیر مسکن و شهرسازی در خصوص بسته سیاسی بانک مرکزی برای کاهش سقف پرداخت وام مسکن توسط بانک‌ها خصوصی، تصریح کرد: ما به این بسته مثبت نگاه می‌کنیم. برای ساخت و ساز سقف تسهیلات را به 25 میلیون تومان رسانده‌اند و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت ساخت و ساز برای یک متر مربع 300 تا 400 هزار تومان است که برای 80 متر بنا 32 تا 33 میلیون تومان هزینه مصرف می‌شود که 70 درصد آن 25 میلیون تومان تسهیلاتی است که بانک‌ها پرداخت می‌کنند؛ بر این اساس این عدد به طور کارشناسی تنظیم شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره‌ موفقیت استان‌ها در ساخت زمین‌های 99 ساله، گفت: دلیل توفیق ما در ساخت زمین‌های 99 ساله حضور مردم است و در اکثر شهرهایی که زمین واگذار شده است مردم پیگیر کارها هستند به طور قطع میزان صدور پروانه‌های ساخت در تیرماه بیشتر خواهد شد.

وی افزود: نظارت برعهده ماست؛ درخصوص ساخت این زمین مشکلات بسیاری وجود دارد که در حال پیگیری و رفع آنها هستیم که خدمات زیربنایی مانند آب و برق یا مصالح مورد نیاز تامین شوند. ما مسوول هستیم تا مشکلات اجرایی کار را رفع کنیم.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره مشکلات کمبود مصالح برای ساخت زمین‌های 99 ساله تصریح کرد: مشکل سیمان یک مشکل واقعی است اما وزارت صنایع و معادن اعلام کرده است امسال ظرفیت تولید سیمان از 50 میلیون تن خواهد گذشت که اگر اینطور شود مشکل سیمان تا اواسط سال تعدیل خواهد شد.

وی افزود: درمورد آهن‌آلات نیز مشکل وجود دارد؛ البته به شدت مساله سیمان نیست. قیمت‌ها بالا رفته است، بنابراین دولت برای رفع این مشکل واردات بودن تعرفه برای سیمان و آهن‌آلات را در نظر گرفته است و امیدواریم با این تمهیدات مشکل در زمینه تامین مصالح رفع شود.

سعیدی‌کیا درباره اینکه برخی از بانک‌ها با وجود آماده شدن تسهیلات زمین‌های 99 ، همکاری لازم در زمینه پرداخت این تسهیلات به مردم را انجام نمی‌دهند، گفت:‌ در آن طرف سال چند هزار واحد برای گرفتن وام به بانک ها معرفی شدند اما توفیق حاصل نشد که علت آن نیز به این مساله برمی‌گردد که در آخر سال بانک‌ها با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند بنابراین با قول‌هایی که بانک‌ها و آقای مظاهری - رییس کل بانک مرکزی- داده‌اند این مشکل رفع می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد:‌ لایحه ساماندهی مسکن تصویب شده و به شورای نگهبان رفته است که امیدواریم هفته آینده آن را در اختیار داشته باشیم.

۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ ۱۱:۳۲
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |