بیانیه اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا اقیانوسیه

پیش نویس بیانیه اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیااقیانوسیه در راستای بررسی چالش‌های مسکن و شهرسازی در منطقه آسیاقیانوسیه قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: ما وزاری مسوول مسکن و شهرسازی منطقه آسیا ـ اقیانوسیه از23 تا 25 اردیبهشت 1387 در تهران گرد هم آمده‌ایم تا به بررسی چالش‌های مسکن و شهرسازی در منطقه آسیا اقیانوسیه بپردازیم.

از دولت هند به ویژه وزارت مسکن و فقرزدایی این دولت به جهت تلاش و فعالیت‌های چشمگری دبیرخانه دائمی apmchud در مقام اولین ریاست هیات رییسه و پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای بیانیه دهلی نو ‌و نیز از مرکز اسکان بشر ملل متحد، به جهت حمایت‌های مستمر از اجلاس و فعالیتهای آن در منطقه، از دولت جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی دومین اجلاس وزاری مسکن و شهرسازی منطقه آسیا ـ اقیانوسیه قدردانی و سپاسگزاری خود را ابراز می‌داریم.

چالش‌های رشد و توسعه پایدار شهری در منطقه همچون تداوم تشکیل سکونتگاه‌های غیر رسمی، شهرسازی سریع و گسترده نابرابری‌ها ومحرومیت‌های اجتماعی و نیاز به حفظ‌ هویت مذهبی، فرهنگی و تاریخی منطقه را به رسمیت می‌شناسیم.

مضافا نقش شهرهای بزرگ و سایر سکونتگاه بشر در توسعه منطقه و مشکلاتی را که آنها در ارتباط با جمعیت در دهه‌های آتی پیش روی دارند به رسمیت می‌شناسیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: منحصر بودن منطقه را به عنوان یکی از مهدهای تمدن، تاریخچه و سنت غنی کلانشهری آن در شهرسازی و معماری، نقش اقتصادی راهبردی و روبه رشد منطقه و منابع تخصصی و کارشناسی فنی و فکری آن را که همگی باید در جهت مواجهه با چالش‌های شهر‌نشینی پایدار بسیج گردند، تایید می‌کنیم، با توجه به نیاز به اقدام برای ترویج شهرنشینی متوازن و پایدار با تاکید بر فقر شهری و هویت معماری و فراخوانی اجلاس آتی مجمع جهانی شهری برای پیشبرد این دستور کار از رهبران خود که در بخش شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل عضویت دارند دعوت می‌کنیم تا موضوع چند وجهی شهرنشینی پایدار را به عنوان رکن اصلی گزارش سالیانه وزرا ( AMR) در دستور کار خود قرار دهند.

همچنین با تقویت ساختار APMCHUD و ترویج همکاری‌های موثر منطقه‌ای در میان اعضای آن براساس اصول مصوب در دو اجلاس اول موافقت می‌کنیم و از ریاست کنونی اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا ـ اقیانوسیه درخواست می‌کنیم که اجرای بندهای این بیانیه و برنامه اجرایی مربوطه را با همکاری سایر اعضای هایت رییسه و دبیرخانه تضمین کند و انتظار داریم اطلاع‌رسانی به اعضاء را به روز انجام دهند.

همچنین خود را متعهد می‌کنیم دستاوردهای این اجلاس را به اطلاع روسای کشورها و دولتهای خود برسانیم و اقدامات مقتضی را برای اجرای برنامه تنظیم شده در برنامه اجرایی ضمیمه این بیانیه به عمل آوریم.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ ۰۹:۲۹