کارشناسان از ضرورت استفاده تکنولوژی های نوین ساختمانی می گویند.

نبود اطلاع رسانی درست و گرانی تکنولوژی های نوین ساختمانی و سازه های سبک باعث شده که انبوه سازان استقبال چندانی از این فناوری ها نداشته باشند، این در حالی است که استفاده ازمصالح نوین با انعطاف و استحکام بالا منطبق با منطقه زلزله خیز کشور بوده و می تواند علاوه بر افزایش طول عمر ساختمان ها تخریب محیط زیست را نیز کاهش دهد از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که فرهنگ سازی می تواند صنعتی سازی در ساختمان را توسعه دهد.

*کاهش پنجاه درصدی مصرف انرژی در ساختمان ها

باقر میلانی کارشناس اقتصادی و مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر فقط کمتر از یک درصد ساخت و سازهای کشور با روش های نوین انجام می شود.

وی مزایای استفاده از فناوری های نوین ساختمانی را صرفه جویی در مصرف انرژی، زمان و هزینه دانست و تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی در بخش ساخت و کاربری ساختمان با استفاده از روش های نوین ساختمان سازی بیش از پنجاه درصد خواهد بود که غیر قابل مقایسه با ساخت و ساز به روش سنتی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه استفاده از مصالح نوین ساختمانی با انعطاف و استحکام بالا منطبق با منطقه زلزله خیز کشور است،ادامه داد: طول عمر ساختمان با استفاده از این فناوری بیش از چهار برابر میزان فعلی خواهد بود.

میلانی با بیان اینکه سیستم های نوین ساختمانی در کشورهای پیشرفته در حدود هشتاد درصد ساخت و سازها استفاده می شود، ادامه داد: فناوری های نوین باعث تخریب کمتر محیط زیست شده و این در حالی است که مصالح ساختمانی سنتی همچون آجر از محیط زیست استفاده زیادی می شود.

وی،علت گرانی مصالح نوین ساختمانی را مصرف کم در کشور دانست و گفت: درصورت افزایش تقاضا، کارخانه های ساخت این مصالح در کشور افزایش یافته و علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی هزینه های آن نیز تا سی درصد کاهش می یابد.

*نا آشنایی دست اندرکاران مسکن با مصالح نوین

همچنین، مجتبی رمزی دیگر کارشناس مسکن در این باره گفت: قوانین در مورد فناوری های نوین ساختمانی به تصویب رسیده ولی هنوز در سطوح پایین به اجرا در نیامده و هم اکنون فقط تعدادی از شرکت ها برای واحدهای خاص از مصالح و فناوری های نوین ساختمانی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه، دامنه استفاده از فناوری های ساختمانی بیشتر در تهران است ،ادامه داد: علی رغم اینکه اطلاع رسانی در این بخش به خوبی صورت گرفته ولی آشنا نبودن دست اندرکاران مسکن شهرستان ها، و ریسک پذیری کم آنها باعث استفاده کم از این تکنولوژی ها در کشور شده است.

این کارشناس مسکن تصریح کرد:برای گسترش استفاده از این تجهیزات باید نظارت کافی از طرف سازمان تحقیقات مسکن و وزارت مسکن و شهر سازی در ساخت و سازها صورت گیرد.

رمزی با اشاره به اینکه بزرگترین مزیت استفاده از مصالح نوین ساختمانی مقاوم سازی ساختمان دربرابر زلزله است ،افزود: با استفاده از این روش اسراف در مصرف مصالح و هزینه ی ساخت به میزان بیست درصد کاهش می یابد.

وی، در مقایسه کشورمان با کشورهای منطقه در استفاده از فناوری های نوین ساختمانی گفت:در کشورهای عربی نه درصد ساخت و سازها طبق آخرین فناوری ساختمانی صورت می گیرد و در کشورهای آسیای میانه و قفقاز نیز به علت سردسیر بودن منطقه با عایق بندی پیشرفت های خوبی تاکنون صورت گرفته است.

*افزایش سرعت تولید واحدهای مسکونی

بر اساس این گزارش، مجتبی حقی کارشناس دیگر مسکن کشور در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: چون استفاده از فناوری و مصالح نوین در پروژه های کوچک مرقوم به صرفه نبوده و باعث افزایش قیمت ساختمان می شود، مهندسان و معماران سعی می کنند برای پایین نگه داشتن قیمت از روش سنتی استفاده کنند.

وی سبک سازی را از مزایای به کارگیری مصالح نوین دانست و تصریح کرد: برای کشورهایی مثل ایران که روی نوار زلزله قرار گرفته اند استفاده از این مصالح باعث بروز تخریب کمتر می شود.

حقی با بیان اینکه با استفاده از فناوری های نوین ساختمانی در تغییر اتصالات نمای ساختمانی و حتی جا به جایی آن نیازی به تخریب نخواهد بود،افزود: کاربرد فناوری های نوین ساختمانی در افزایش سرعت تولید و اشغال حداقل فضای کارگاهی نیز بسیار موثر است.

این کارشناس مسکن با اشاره به هزینه های بالای تحقیق و توسعه در مورد فناوری های ساختمانی برای بخش خصوصی خاطرنشان کرد: مسئولان فقط با دیدگاه خرد نمی توانند کمکی بکنند و دولت باید با دادن یارانه در این بخش از توسعه فناوری های ساختمانی حمایت کنند.

*افزایش عمر بنا با استفاده از فناوری های نوین ساختمانی

همچنین سید علیرضا قهاری، دبیر شورای فناوری های نوین ساختمانی در این باره گفت: در سال های اخیر مصال نوین در حد کمی وارد عرصه ساخت و ساز شده ولی در شش ماه گذشته این موضوع به طور جدی تری پیگیری می شود.

وی،صرفه جویی قابل توجه در انرژی وهزینه ساخت، سرعت در ساخت و ساز و افزایش طول عمر بنا و تعامل بیشتر با محیط زیست را از مزایای بسیار مهم استفاده و بکارگیری از فناوری و مصالح نوین ساختمانی دانست.

دبیر شورای فناوری ساختمان استفاده از انرژی را به علت تخصیص یارانه به سوخت در کشور ارزان دانست و تصریح کرد: اگر یارانه های اختصاص یافته به سوخت به عایق بندی در ساختمان و خرید مصالح نوین اختصاص یابد، خیلی بیشتر می توان در مصرف سوخت انرژی صرفه جویی کرد.

قهاری درمورد ارزان سازی مسکن گفت: در انبوه سازی به طور قطع ساخت و ساز به روش صنعتی قیمت ها را تا 25 درصد ارزانتر کرده و یک سوم نیز در زمان ساخت صرفه جویی می کند.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق هدف ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سال احتیاج به برنامه ریزی مدون داریم، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف راهی به جز استفاده از مصالح نوین نداریم به همین علت دولت باید برای تأمین مصالح، شیرآلات و اتصالات در قالب فناوری های نوین، استراتژی جدید و مکمل را بکار گیرد.

همچنین، شهریار یقینی، کارشناس مسکن با بیان اینکه ساختمان هایی که به روش صنعتی احداث می شوند از یک درصد کنونی به 20 درصد برسد، گفت: باید فرهنگ تولیدمصالح صنعتی ساختمان به صورت استاندارد و به منظور طراحی و اجرای ساختمان با استفاده از روش های نوین در بین دست اندرکاران نهادینه شود.

وی با اشاره به وجود آیین نامه های بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها ادامه داد: چون نظارت صحیحی از سوی مسئولان درخصوص این آیین نامه ها انجام نمی گیرد، این آیین نامه ها نظارت اجرایی ندارند.

این کارشناس فناوری های مسکن توسعه صنعتی را در گرو تولید انبوه در زمان کوتاه دانست و تصریح کرد: با افزایش تولیدمصالح نوین ساختمانی، هزینه سربار نیز کاهش پیدا می کند و قیمت تمام شده را پایین می آورد.

یقینی با بیان اینکه ساختمان مانند کالاهای دیگر باید بیمه و ضمانت کیفیت داشته باشد خاطرنشان کرد: این ضمانت باید توسط سازنده انجام شود.

*افزایش تقاضا باعث کاهش بهای مصالح نوین می شود

در ادامه کوروش زنجانی تبار دیگر کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ، وظیفه رسانه های جمعی و مطبوعات را فرهنگ سازی مناسب در این زمینه دانست و گفت: استفاده از فناوری های نوین ساختمانی هنوز جایگاه خود را در کشور نیافته است این در حالیست که در وضعیت فعلی اگر بخواهیم با روش سنتی ساخت و ساز کنیم حتی یک سوم از نیاز کشور را نمی توانیم پاسخ بدهیم.

وی درمورد قیمت مصالح نوین صنعتی خاطرنشان کرد: هر چقدر استفاده از این نوع مصالح رایج تر شود تولیدکنندگان برای تولید انبوه تشویق می شوند و در نتیجه قیمت محصولات کاهش می یابد.

*فرهنگ سازی فناوری های نوین ساختمانی را متحول می کند

همچنین، جعفر نصیری تولیدکننده فناوری های نوین ساختمانی گفت: بکارگیری واستفاده از تکنولوژی نوین ساختمانی باید از سوی تولیدکنندگان این فناوری به گونه ای اطلاع رسانی شود که صنعت ساختمان سازی درکشور پیش از گذشته توسعه یابد.

وی افزود: هنوز خیلی از انبوه سازان و سازندگان امر مسکن با این تکنولوژی ها آشنا نیستند و یا به علت گرانی این محصولات رغبت چندانی به استفاده از آن ندارند که باید برای رفع این مسئله تدبیر ویژه ای اندیشیده شود.

نصیری ادامه داد: حمایت دولت درخصوص واردات این تکنولوژی ها و تولید آن در داخل کشور به افزایش استفاده از این محصولات در صنعت ساختمان کمک شایانی می کند.

*برپایی نمایشگاه ها باعث افزایش استقبال از فناوری های نوین می شود

 علی اکبر کاظمی، کارشناس مسکن نیز دراین خصوص گفت: شیوه سنتی سازی در بین انبوه سازان به صورت یک عادت شده که برپایی نمایشگاه های فناوری نوین ساختمانی و معرفی این محصولات به سازندگان این بخش عرصه استفاده از این تکنولوژی ها را در میان انبوه سازان افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه هنوز فناوری های نوین ساختمانی درکشور جایگاه تعریف شده ای ندارد، افزود: با فرهنگ سازی مناسب می توان در عرصه رقابت تکنولوژی نوین ساختمانی در جهان گام برداشت.

همچنین،مرتضی جزایری از تولیدکنندگان فناوری های نوین ساختمانی نیز در این مورد گفت: شیوه ساخت و ساز به روش سنتی واستفاده از آهن آلات و مصالح ساختمانی با توجه به گرانی روزافزون قیمت مصالح ساختمانی به طور حتم تأثیرات منفی رادر قیمت تمام شده مسکن خواهد داشت.

وی تصریح کرد: روند ساختمان سازی سنتی، با توجه به نیاز ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی در هر حال نمی تواند در محقق شدن و دستیابی به این میزان ساخت موثر واقع شود.

۱۱ خرداد ۱۳۸۷ ۱۲:۴۶
باشگاه خبرنگاران جوان |