سیاست‌های جدید دولت در بخش مسکن.

سخنگوی دولت از اتخاذ سیاست‌هایی شامل حمایت از تولید مسکن و انضباط بخشی به بازار معاملات مسکن برای سامان‌بخشیدن به این حوزه در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) غلامحسین الهام، صبح روز شنبه در نشست خبری هفتگی خود هم‌چنین با گرامیداشت یاد حضرت امام و تاکید بر تجدید بیعت با آرمان‌های خمینی کبیر به عنوان مردی که عزت، استقلال، آزادی، اعتماد به نفس، عدالت‌خواهی و فقرستیزی از واژه‌هایی است که مدیون وی هستند، گفت: امروز نه تنها میهن اسلامی، که همه‌ی آزادی‌خواهان عالم با بهره‌گیری از این مکتب آزادی‌طلب حرکت می‌کنند و اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند.

الهام در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه‌ی مسکن و سیاست‌های دولت در این باره گفت: ما در حوزه‌ی مسکن با دو مشکل مواجهیم که یکی تولید مسکن است که با نیاز واقعی جامعه متناسب نبوده و عقب‌ماندگی چندین ساله در آن داریم و دیگری سوداگری و معامله‌گری در این حوزه.

وی افزود: دولت باید به این دو مهم می‌پرداخت که در بخش اول، حمایت از تولید مسکن و در بخش دوم، انضباط بخشیدن به بازار معاملات مسکن را مد نظر قرار داد.

به گفته‌ی الهام، تولید مسکن کار مردم است و دولت باید از آن حمایت کند، از این رو نمی‌خواهد در این بخش تصدی‌گری کند، اما انضباط بخشیدن به سوداگری و معامله‌گری را مد نظر قرار داده است.

سخنگوی دولت هم‌چنین با اشاره به اقدامات انجام شده و در دست انجام دولت در این راستا گفت: در امر ساخت مسکن، اصلاح نظام شهرسازی که باعث افزایش تولید مسکن می‌شود، یکی از کارهای دولت است که در کنار آن باید به حذف قیمت زمین از هزینه‌های ساخت و فروش مسکن نیز اشاره کرد.

به گفته‌ی الهام، بر اساس سیاست واگذاری زمین بدون دریافت قیمت، تا کنون حدود یک میلیون و 100 هزار واحد مسکونی آماده‌ی دریافت زمین در چارچوب طرح مسکن مهر شده‌اند.

وی ادامه داد: به تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند و واجد شرایط هستند، تا پایان سال، زمین واگذار خواهد شد.

سخنگوی دولت در ادامه، به حمایت‌های تسهیلاتی دولت در این بخش اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی در منابع تسهیلات بانک‌ها برای ساخت مسکن و تولید آن، وام‌هایی با نرخ اعلام شده که برای مسکن شهری 10 درصد و مسکن روستایی کمتر از آن است آماده‌ی پرداخت شده است.

الهام در ادامه با اشاره به طرح دولت برای ارزان کردن ساخت و سرعت ساخت مسکن، گفت که روش‌های نوین به کار گرفته شده است که استفاده از مسکن‌های پیش‌ساخته و قطعات آماده از آن جمله است.

وی افزود: بر این اساس زمینه‌های لازم آماده شده و تا پایان سال 30 کارخانه‌ی تولید مسکن پیش‌ساخته در 30 استان به بهره‌برداری می‌رسد که تا سال آینده بر 300 واحد بالغ می‌شود.

الهام، هم‌چنین سیاست‌های دولت در بخش حمایت از انبوه‌سازان مسکن را در ارایه‌ی زمین بدون قیمت مورد اشاره قرار داد.

وی سرمایه‌گذاری‌های داخلی، حمایت دولت از آن و نیز سرمایه‌گذاری‌های خارجی را که مقدمات آن فراهم شده و قراردادهایش نیز به امضا رسیده، از جمله‌ دیگر سیاست‌های دولت در این باره برشمرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: حمایت دولت در سیاست‌گذاری‌ها، اصلاح مقررات و آماده کردن زیرساخت‌های لازم، هم‌چنین حمایت‌های تسهیلاتی است.

وی با تاکید بر این‌که امروز یکی از آشفته‌ترین بازارها بازار مسکن است، به ساماندهی حوزه‌ی سوداگری امر مسکن نیز پرداخت و گفت: دولت برنامه‌ای با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک و دیوان عدالت اداری در دست دارد که بر این اساس امر فروش و خرید مسکن را ساماندهی و منضبط می‌کند.

به گفته‌ی وی، اولین اقدام انجام شده در این راستا که برای نخستین بار صورت می‌گیرد، ایجاد بانک اطلاعات زمین و مسکن است.

الهام ادامه داد: زیرساخت‌های این کار با همکاری سازمان ثبت آماده شده است که بر اساس زمانی که دولت تعیین می‌کند، همه‌ی زمین‌ها و املاک باید اطلاعاتشان در این بانک ثبت شود.

وی افزود: همه نوع اطلاعات خرید، فروش، نقل و انتقال و چه خرید و فروش ثبتی، رسمی، وکالتی، مشاعی، فردی و چه از سوی اشاخص حقیقی و حقوقی وارد این بانک اطلاعاتی می‌شود.

سخنگوی دولت هم‌چنین دسترسی دولت به اطلاعات دقیق از همه‌ی املاک کشور را از جمله‌ی دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت: از این پس با توجه به ثبت الکترونیک و الکترونیکی شدن معاملات رسمی کشور، اطلاعات نقل و انتقال به بانک اطلاعات وارد می‌شود که به همین خاطر هر نوع نقل و انتقالی با کد خاصی انجام می‌شود.

به گفته‌ی الهام، نقل و انتقالات قول‌نامه‌ای که از طریق بنگاه‌ها اعمال می‌شود نیز بر روی فرم‌های خاصی انجام خواهد شد که این فرم‌ها اوراق بهادار است و ثبت اسناد هم بدون وجود آن ملکی را ثبت نمی‌کند.

سخنگوی دولت، تفکیک میان افرادی که برای رفع نیازهای خود اقدام به خرید و فروش مسکن می‌کنند و کسانی که شغلشان خرید و فروش مسکن است را از دیگر برنامه‌های دولت در حوزه‌ی مسکن برشمرد و خاطرنشان کرد: کسانی که در سال بیش از دو بار معامله مسکن (خرید و فروش) داشته باشند افرادی تلقی خواهند شد که شغلشان خرید و فروش است؛ لذا با همکاری وزارت بازرگانی، این نوع کار شغل محسوب می‌شود و باید مالیات مشاغل را بپردازند.

وی ادامه داد: این کار بعد از یک فرصت چهار ماهه و از آذرماه امسال اجرایی می‌شود و مالیات برای خرید و فروش بر اساس قیمت‌های واقعی املاک تعیین می‌شود.

به گفته‌ی الهام، انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکنی که زیر نظر وزارت مسکن فعالیت می‌کنند از این مورد مستثنا هستند.

سخنگوی دولت، حرکت به سمت قیمت واقعی در کلیه‌ی معاملات را از جمله نتایج این طرح برشمرد که جزئیات آن به مرور عرضه می‌شود.

۱۱ خرداد ۱۳۸۷ ۱۳:۱۶
خبرگزرای دانشجویان ایران - ایسنا |