جزییات طرح جدید دولت برای کنترل قیمت مسکن و نقل و انتقال آن

با طراحی شبکه رایانه ای ثبت اطلاعات اسناد ملکی در کشورتا حدود زیادی از بورس بازی و افزایش بی رویه قیمت مسکن گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، در جلسه شورای عالی مسکن مقرر شد اطلاعاتی از جمله شماره سریال کلیه سندهای مسکن و شماره کد ملی فرد مالک در شبکه رایانه ای اطلاعات املاک ثبت شود تا اگر فردی بیش از سه بار اقدام به خرید و فروش مسکن کرد از وی مالیات دریافت شود.
بنابراین گزارش، شبکه رایانه ای اطلاعات املاک به منظور ثبت اطلاعات اسناد مسکن طراحی شده است.کارهای طراحی این شبکه به اتمام رسیده و امنیت این شبکه بسیار بالا است.
بر اساس این گزارش ثبت تمامی اسناد مسکن در این شبکه مدنظر است تا تمامی نقل و انتقالات مسکن در آن درج شود.
همچنین مدت معینی جهت ثبت اطلاعات اسناد املاک در این شبکه، مقرر و به عموم اعلام خواهد شد.
قولنامه مشاورین املاک نیز به صورت اوراق بهادار درمی آید. هر گونه فسخ قولنامه نیز در شبکه رایانه ای اطلاعات املاک ثبت می شود و در صورت تمایل خریدار به فسخ قولنامه تنها باید در همان معاملات ملکی که قولنامه نوشته شده ، اقدام به فسخ آن کند.
به گزارش فارس، حدود بیست و سه میلیون سند جهت ثبت در این شبکه وجود دارد.
این گزارش می افزایدافرادی که از تاریخ اول آذر ماه امسال؛ در سه مرحله و بیشتر اقدام به خرید و فروش مسکن نمایند، این فعالیت به عنوان شغل برای آنها محسوب شده و فرد حقیقی یا حقوقی موظف به پرداخت مالیات است.
اشخاص حقیقی که اقدام به خرید و فروش مسکن کنند 25 تا 30 درصد و اشخاص حقوقی نیز 25 درصد از مابه التفاوت خرید و فروش مسکن را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

۱۹ خرداد ۱۳۸۷ ۰۹:۲۰
خبرگزاری فارس |