۲۰ درصد بتن تولیدی غیراستاندارد است/ الزام مسکن مهر به استفاده از مصالح استاندارد

رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تمام واحدهای مسکونی مهر ملزم به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد هستند، گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد تولید بتن در ایران غیراستاندارد است.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید محمود فاطمی عقدا با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: برای استانداردسازی بتن مبحث مستقلی در مقررات ملی ساختمان و آئین نامه بتن در ایران داریم که توسط معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تدوین و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ایران 20 سال است عضو مجمع عمومی فدراسیون جهانی بتن است، ادامه داد: سعی شده است میان مبحث مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه بتن ایران همخوانی و قابل استفاده باشد.

فاطمی عقدا گفت: در بحث استانداردسازی بتن اگر بتن آماده به عنوان شاخص استاندارد مبنا قرار گیرد باید اذعان شود که 80 درصد بتن‌های آماده استاندارد و 20 درصد باقیمانده نیز به علت قدیمی بودن و مشکل در خط تولید غیراستاندارد است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که استانداردهای حمل بتن نیز دچار مشکل است ادامه داد: موانعی که بر سر راه صنعت بتن است رفع شده است و تلاش می‌شود تا استاندارد تولید بتن به 100 درصد برسد.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر میزان تولید بتن و عمر مفید بتن‌های تولیدی در کشور گفت: میزان مشخصی از تولید بتن در کشور وجود ندارد اما سرانه تولید سیمان در کشور در حال حاضر یک تن است.

وی ادامه داد: عمر مفید بتن بسته به نوع تولید است بنابراین برای تولید بتن دانه‌بندی‌ها بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: اگر بتن را بر مبنای پیشرفته‌ترین اختلاط‌ها به کار بگیریم عمر مفید بتن در ساختمان‌ها باید 100 سال باشد.

فاطمی عقدا با بیان اینکه میزان تولید بتن در کشور به ازاء هر نفر یک تن در سال است، گفت: سرانه مصرف سیمان در سال 57 حدود 220 کیلوگرم بوده است اما امروز این عدد به 600 کیلوگرم رسیده است.

 

*سرانه تولید بتن حداقل 3 برابر بیشتر از متوسط جهانی 

 

به گفته وی، سرانه تولید بتن حداقل 3 برابر بیشتر از متوسط جهانی است که بالا بودن آن به استفاده ناصحیح و دور ریز زیاد آن باز می‌گردد.

فاطمی عقدا خاطر نشان کرد: بتن به عنوان مهم‌ترین ماده ساختمانی و به عنوان شاخصه توسعه کشورها لحاظ می‌شود و علیرغم ویژگی‌های خوبی که برای استحکام ساخت سازها دارد از لحاظ زیست محیطی دچار ضعف‌هایی است.

وی افزود: به ازاء هر تن سیمان یک تن CO2 تولید می‌شود لذا جزء صنعت‌های ناسازگار با محیط زیست است به همین علت استفاده از بتن منطبق بر ضوابط و مقررات باشد.

* برگزاری چهارمین کنفرانس بین‌‌المللی بتن و توسعه

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: چهارمین کنفرانس بین‌المللی بتن و توسعه از 9 تا 11 اردیبهشت ماه جاری در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: در این کنفرانس سعی شده است با تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شویم و از آنجا که بحث صنعتی‌سازی و توسعه سیستم‌های سازه‌های بتنی و ارزان بودن سازه‌های بتنی در مقابل سازه‌های فولادی مهم است ،صنعت بتن نیازمند توجه جدی به تحول است.

* کاهش 7 درصدی حضور متخصصان خارجی در کنفرانس امسال

فاطمی عقدا گفت: در چهارمین کنفرانس بین‌المللی بتن و توسعه سه کشور اتریش، آلمان و ژاپن حضور دارند که نسبت به کنفرانس قبلی حضور متخصصان خارجی 70 درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی، حضور متخصصان کانادا، آمریکا و مصر در این کنفرانس منتفی است.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۲:۵۶