عوارض ساخت مسکن در بافت های فرسوده به صفر رسید

گروه اقتصادی: در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، عوارض ساخت و تراکم واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده صفر اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر حمایت از بهسازی و نوسازی، تولید و عرضه مسکن در بافتهای فرسوده شهری و سکونتگاه های غیر رسمی توسط بخش غیردولتی یکی از برنامه های 8 گانه قانون ساماندهی تولید مسکن است.

طبق ماده 1 و 2 قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، چنانچه بخش غیردولتی نسبت به بهسازی و نوسازی، تولید و عرضه مسکن در بافتهای فرسوده اقدام نمایند، مشمول حمایت این قانون می شوند.

وزارت مسکن و شهرسازی درقانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن موظف شده که مطالعه، مکانیابی و تامین اراضی مورد نیازجهت احداث مسکن را در قالب انواع طرحهای توسعه شهری با اولویت توسعه درونی انجام دهد.

شایان ذکر است نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده شهری و سکونتگاه های غیررسمی یکی از برنامه های اصلی تحقق سیاست توسعه درون شهری است.

درقانون ساماندهی تولید مسکن، بانک مرکزی موظف به پرداخت وام قرض الحسنه اجاره مسکن به منظوراسکان موقت از طریق بانکهای عامل شده است، به نحوی که بانکها باید نسبت به تامین و پرداخت تسهیلات بلند مدت درقالب سهمیه مشخصی از کل تسهیلات بانکی که درابتدای هر سال توسط دولت تعیین می شود، اقدام نمایند.

درقانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، طرحهای تولید مسکن در بافتهای فرسوده شهرها مشمول تخفیف حداقل 50 درصد هزینه های عوارض ساخت، تراکم ساخت و تقسیط بدون کارمزد باقی مانده، شده اند.

دولت دراین قانون موظف شده معادل 100 درصد تخصیص اعمال شده از سوی شهرداری ها در بودجه سنواتی منظور و پرداخت نماید که بر اساس آن عوارض ساخت و تراکم ساختمانها در بافتهای فرسوده به صفرمی رسد.

به گزارش خبرنگار مهر در حال حاضر در هراستان یک شورای مسکن با ترکیب 17 نفر به منظور اجرای قوانین مربوط  به ساخت مسکن در بافتهای فرسوده تشکیل شده است.

۱۹ خرداد ۱۳۸۷ ۰۹:۳۳
خبرگزاری مهر |