تصویب آیین‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری و عرضه مسکن اجاره‌ای.

در جلسه شورای مسکن که به ریاست دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور تشکیل شد، آیین‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری و عرضه مسکن اجاره‌ای در راستای برنامه‌های طرح جامع مسکن به منظور سازمان دادن به بازار اجاره و افزایش سهم واحدهای اجاره‌ای در واگذاری مصرف خانوار به تصویب رسید.

 بر اساس ماده یک این مصوبه هدف از تدوین این آیین‌نامه برقراری تسهیلات لازم به منظور افزایش سرمایه‌گذاری و عرضه واحدهای اجاره‌ای جدید است.

به موجب ماده دو این مصوبه، وزارت مسکن و شهرسازی موظف شد نیاز مناطق و شهرهای مختلف کشور را برآورد کند و برنامه اجرایی تحقق هدف طرح مذکور را از طریق اتخاذ تصمیمات لازم در جهت استقرار نظام اجاره‌ای با رویکرد گروه‌های کم درآمد مطابق این آیین‌نامه اعمال نماید.

همچنین بر اساس مصوبه شورای مسکن، تسهیلات موضوع این آیین‌نامه، شامل کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی می‌شود.

به موجب این مصوبه به اشخاصی که نسبت به ساخت مسکن (با زیر بنای حداکثر 75 متر مربع) اقدام و به مدت حداقل 5 سال واحدهای مذکور را به صورت اجاره واگذار کنند، علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی معادل 80 درصد هزینه ساخت ، زمین به صورت اجاره‌ای واگذار می‌گردد.

بر اساس یکی دیگر از مواد این مصوبه مقرر شد در جهت حمایت از ورود نهادهای عمومی غیردولتی به ویژه در شهرهای با جمعیت 250 هزار نفر به بالا به بخش مسکن اجاره‌ای ، در شهرهای فوق‌الذکر نسبت به احداث واحدهای مسکونی و میانگین حداکثر 75 متر مربع و بهره‌برداری اجاره‌ای از آنها حداقل به مدت 10 سال به گروه‌های هدف یعنی گروه‌های کم درآمد ، زوج‌های جوان و زنان سرپرست خانوار اقدام نمایند، وزارت مسکن و شهرسازی علاوه بر تسهیلات و امکانات پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه نسبت به تأمین تا 20 درصد هزینه احداث واحدها در قالب کمک‌های اعتباری اقدام خواهد کرد.

مطابق یکی دیگر از تصمیمات شورای مسکن ، اشخاص موضوع این آیین‌نامه موظفند طی دوره تعهد، قراردادهای اجاره سالانه خود را در بانک اطلاعات املاک و ساختمان کشور به ثبت رسانند، در غیر این صورت تسهیلات و سایر حمایت‌های مقرر در این آیین‌نامه بر مبنای قیمت روز محاسبه خواهد شد .

شورای مسکن در تصمیم دیگری مقرر داشت چهار درصد از نرخ سود تسهیلات بانکی موضوع این آیین نامه در دوره ساخت و تقسیط سهم الشرکه بانک از طرف دولت تامین و پرداخت شود.

دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه توسط وزارت مسکن و شهرسازی و با مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود.

۲۸ خرداد ۱۳۸۷ ۱۲:۲۸
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |