وزیر مسکن، صادق و راستگو.

وزیر مسکن و شهرسازی می گوید که مردم از او به عنوان وزیر مسکن می خواهند که با آنها صادقانه رفتار و با حداکثر توان کار کند و در ضمن معتقد است که مشکل مسکن یک روزه و یک ساله حل نمی شود.

محمد سعیدی کیا در گفت و گو تفصیلی خود با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: مردم از من می‌خواهند که صادقانه با آن رفتار کنم و با حداکثر توان هم کار کنم،آیا چیزی به غیر از این از من می‌خواهند؟
وی در پاسخ به اینکه مردم برای راحت خانه دار شدن چه مدت باید صبر کنند افزود: من سعی می‌کنم که به مردم راست بگویم. مشکل‌ مسکن چیزی نیست که دو روزه و یک ساله بشود آنرا حل کرد.
وی گفت: در یک سابقه تاریخی 40 ساله همواره همینطور بوده است و مردم همیشه برای خانه دار شدن سختی تحمل کرده‌اند و در حال حاضر هم همینطور است.

*کمبود 5/1 میلیون خانه در کشور
سعیدی کیا ادامه داد: هم اکنون در یک دوره بسیار خاص قرار گرفته‌ایم. این دوره، دوره خاصی است زیرا طبق آمار سال 85 در حال حاضر به شکل بالفعل 5/1 میلیون خانه در کشور کم داریم و به لحاظ عدد به ازاء 5/17 میلیون خانوار ‌16 میلیون خانه داریم، تعدادی از مردم نیز در مسکن نامناسب زندگی‌ می‌کنند که آن را هم باید به این عدد اضافه کرد.
وی خاطر نشان کرد: تقریبا 2 میلیون خانه روستایی در کشور استحکام مناسبی ندارند و تقریبا به همین تعداد خانه‌های شهری در بافت فرسوده قرار دارند،بنابراین تقریبا 4 میلیون خانه نامناسب هم در کشور داریم که باید اصلاح و نوسازی شوند.
وزیر مسکن و شهرسازی گفت:در اوایل پیروزی انقلاب 5/3 درصد رشد جمعیت داشتیم که بسیار بالا بود، متولدین این سالها یعنی 60 تا 65 اکنون به سن ازدواج و نیاز به اشتغال و مسکن رسیده‌اند.
وی ادامه داد:در سال 84 بالغ بر 795 هزار، در سال 85 بالغ بر 800 هزار و در سال 86 نزدیک به 840 هزار ازدواج رخ داده است این ازدواج ها تا سال 1392 به نزدیک 950 هزار ازدواج و بعد از آن به دلیل کنترل جمعیت آمار ازدواج و تعداد متولدین کم شود، بنابراین سیر نزولی از سال 92 به بعد شروع می‌شود.
وی گفت: این نکات اگر با هم جمع شود، طی یک دوره 7 ساله یعنی از 87 تا 93 که پایان برنامه پنجم (7 سال) است،به این نکته می‌رسیم که اگر می خواهیم در پایان برنامه 7 سال این ضریب تراکم بشود یک و دیگر کسری خانه نداشته باشیم باید سالی 5/1 میلیون واحد مسکونی در بخش شهری و روستایی احداث شود.

*ورود مستقیم دولت در ساخت و ساز اشتباه است
سعیدی کیا افزود: طبق اصل 44 قانون اساسی و هم تدبیری که حکومت داری الزام می‌کند، دولت نباید مستقیم وارد عرصه ساخت و ساز شود. یعنی دولت باید بسترساز باشد و مردم کار ساخت را خودشان انجام دهند.
وی گفت:دولت قبلا به عنوان کارفرما سالی 10 هزار واحد مسکونی به نام استیجاری که آن هم متکی به قانون بود، می‌ساخت و به مخاطبین که محرومین بودند تحویل می‌داد.
وی ادامه داد: این قانون سال 75 بود و حالا بر اساس آمار سال 85 حدود یک و نیم میلیون خانه کم داریم، معنای آن این است که دوره آن قانون سر آمده است.
وی تاکید کرد: برنامه دیگری لازم است که بتواند جواب ساخت این یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی شهری را بدهد، حال می‌توان این آمارهای مسکن را تحلیل کرد.
سعیدی کیا ادامه داد: اگر به لحاظ درآمدی بخواهیم این وضعیت را تحلیل کنیم باید بگوییم که دهک‌ درآمدی یک شامل کسانی می شود که اقساط بانکی هم نمی‌توانند بدهند، یعنی باید آنها را خیرین، کمیته امداد و بهزیستی تحت پوشش قرار داده و به آنها خانه بدهند.
وی گفت: اما دهک دو، سه، چهار و پنج که به دهک‌های کم درآمد معروفند، کسانی هستند که به تناسب می‌توانند اقساط پرداخت کنند و حجم بیشتر کمبود مسکن در همین قشر است ،بنابراین قشری که درآمد کمتری دارد مسکن هم کمتر دارند.
وی ادامه داد:با این وضعیت دولت به سمت این رفت که طبق قانون اساسی برنامه‌ای برای مسکن دار شدن مردم تهیه کند.

* چرا دولت سال اول را از دست داد؟
وزیر مسکن در پاسخ به اینکه چرا دولت سال اول آغاز به کار خود در بخش مسکن را از دست داد، گفت: در سال اول ما طرح جامع مسکن را طبق قانون برنامه باید تهیه می‌کردیم، الان نیز تهیه و به دولت برای تصویب ارائه شد.
وی افزود: برنامه‌های کنونی هم که بیرون می‌آید از طرح جامع مسکن و ایده‌های شخص رئیس جمهور است، بنابراین اگر ما می‌خواستیم برنامه ساخت سالانه 10 هزار واحد مسکونی را ادامه دهیم، به کجا می‌رسیدیم؟
سعیدی کیا در ادامه گفت: اگر این روش ادامه پیدا می کرد، میلیونها نفر جلوی ما می‌ایستادند و خانه می‌خواستند، پس بنابراین دولت آمد و رویکرد را تغییر داد.
وی اظهار داشت: حال باید این سوال را جواب داد که آیا تهیه و تدارک چنین برنامه‌ای برای پاسخ دادن به میلیون‌ها نفر به اندازه یک سال برنامه می‌خواست یا نه؟ صادقانه این است که سال اول را صرف برنامه‌ریزی کردیم. بعد هم تا در دولت و مجلس تصویب شد و تبصره 6 قانون بودجه به تصویب رسید، سال 86 شد.
وزیر مسکن ادامه داد: همان زمان به این فکر افتادیم با توجهی که هم مجلس و هم دولت دارد، تبصره 6 را قانون دائمی کنیم. پس از دائمی شدن آن چند تا برنامه در این قانون ساماندهی مسکن استخراج شد.
وی خاطر نشان کرد:این قانون شامل مسکن اجاره‌ای پنج ساله ،حق بهره‌برداری از زمین ( مسکن مهر و یا زمین‌های 99 ساله)، برنامه بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری و برنامه تولید مسکن با فن‌آوریهای نوین مشهور شد.
وی خاطر نشان کرد: ما الان نیروی مهندس، تحصیلکرده ، کارشناس و متخصص داریم. نقص ما در نیروی انسانی در آخرین حلقه زنجیر این سیر است و آن هم کمبود کارگران فنی است.
وی ادامه داد: تا آئین‌نامه قانون نوشته شد، از خرداد سال 86 شروع به اجرای این برنامه کردیم و به مردم اعلام شد کسانی که خانه نداشته باشند، متاهل یا سرپرست خانوار باشند، قبلا از امکانات یارانه‌ای دولت استفاده نکرده باشند و ساکن محل باشند می توانند در مسکن مهر ثبت نام کنند.
وی افزود: این تجربه چندین سال بعد از انقلاب بود،بنابراین ثبت نام کردن از افرادی که این چهار شرط را داشتند، شروع شد. این جواب آن سوالی است که پرسیدید مردم چقدر برای خانه دار شدن باید صبر کنند بود.

* ثبت نام 9/3 میلیون نفر برای مسکن مهر
سعیدی کیا گفت: تاکنون هم 3 میلیون و 900هزار نفر برای مسکن مهر ثبت نام کرده اند و از این 3 میلیون و 900 هزار نفر، دو میلیون و 400 هزار نفر مورد بررسی و پالایش قرار گرفتند که کار بسیار سختی است.
وی ادامه داد: این چهار شرط باید کنترل می‌شد چرا که باید می‌فهمیدیم آیا اشخاص ثبت نام کردهخانه دارند؟ حال چگونه باید بفهمیم 5 سال است که این شخص ساکن است پس این کارها زمان می برد و سخت است.
وی گفت:وزارت تعاون فوق‌العاده زحمت کشید و از طریق کنترل آب و برق، کنترل بسیج محله و غیره در نهایت هم تضمین گرفتند که اگر صحت نداشته باشد، ثبت نام و امتیاز لغو می شود.
به گفته وی،از 2میلیون و 400 هزار نفر، یک میلیون و 400 هزار نفر این شرایط را داشتند.
سعیدی کیا گفت: برداشت ما و وزارت تعاون این است که از 3 میلیون و 900 هزار نفر حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر چهار شرایط را دارا هستند.

*تامین زمین 3/1 میلیون واحد مسکونی
وزیر مسکن گفت: وزارت مسکن به استعداد ساخت یک میلیون و 300هزار واحد مسکونی زمین تامین و اعطا کرده است و بعد از تامین زمین تامین منابع لازم است.
وی ادامه داد: دو منبع نیاز است که یکی آماده سازی زمین است، از یک میلیون نفری که تا آخر سال گذشته اعلام کردیم پول واریز کنند، 500 هزار نفر، نفری یک میلیون تومان پول پرداخت کرده‌اند و به مابقی هم گفتیم که پول را به مرور بدهند.

*آغاز کار آماده سازی زمین و ساخت و ساز
وی تاکید کرد: کار آماده سازی زمین و کار ساخت و ساز هم شروع شده است و امسال 7 هزارو500 میلیارد تومان وام نقدا با ابلاغ بانک مرکزی به مسکن روستایی ، اجاره‌ای ، زمین‌های 99 ساله پرداخت خواهد شد.

*‌صدور 300 هزار پروانه ساخت در زمین های 99 ساله
سعیدی کیا گفت: در حال حاضر ساخت و ساز در زمین های 99 ساله شروع شده است و هفته گذشته پی‌سازی این واحدهای مسکونی مهر در آبادان آغاز شد.
وی با بیان اینکه به ساخت واحدهای مسکونی مهر 14 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود، افزود: نزدیک به 300 هزار واحد مسکونی مهر با دریافت پروانه شروع به ساخت و ساز کرده‌اند.

*‌ساخت 91 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای آغاز شده است
وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در تمام کشور کار ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای آغاز شده و تاکنون 91 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در سراسر کشور آغاز شده است.
وی گفت: در تهران هم ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای در شهرهای جدید مثل هشتگرد آغاز شده است.
سعیدی‌کیا افزود: استقبال مردم باعث شده است تا در بخش مسکن‌های اجاره‌ای که 50 هزار واحد در برنامه بود 41هزار واحد مسکونی بیشتر از این برنامه ساخته شود.

۲۰ تیر ۱۳۸۷ ۱۱:۱۴
خبرگزاری فارس |