سال 89 سال تحویل مسکن‌ مهر

وزیر مسکن در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: کار ساخت و ساز در مسکن مهر آغاز شده و تا دو هفته آینده به همراه خبرنگاران از مراحل آغاز آن در پرند بازدید خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد سعیدی‌کیا تاکید کرد: وزارت مسکن در طرح مسکن مهر به کار ساخت و ساز نمی‌پردازد بلکه از طریق واگذاری زمین، اعطای وام و تامین مصالح عمده به تعاونی‌ها بسترهای لازم را برای ساخت و ساز فراهم می‌کند و نظارت عالیه را نیز انجام می‌دهد.

سعیدی‌کیا افزود: بخش عمده سرعت و ادامه ساخت و سازهای طرح مسکن مهر برعهده تعاونی‌هاست چراکه کارفرمای احداث این واحدها محسوب می‌شوند؛ البته پرداخت‌های وام مسکن مهر هم با نظر مستقیم رییس‌جمهوری آغاز شده و امیدواریم ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسکن‌های مهر در سال جاری تحویل می‌شوند؟ اظهار کرد: ممکن است امسال تحویل هم انجام شود اما این واحدها حداقل در مجتمع‌ سازی‌ها پنج یا شش طبقه ساخته می‌شود و حداقل به دو سال زمان نیاز دارد بنابراین سال 89 سال تحویل این مسکن‌ها خواهد بود.

وزیر مسکن در ادامه درباره تاثیر اجرای سیاست‌ مالیات بر مسکن در بازار مسکن، گفت: انتظام به امور در هر کاری ضروری است که یکی از پایه‌های آن داشتن اطلاعات است لذا اولین اقدام دولت تهیه بانک اطلاعاتی کامل از زمین و ملک است به این معنا که معلوم شود که هر فردی چه میزان ملک و زمین دارد.

وی تاکید کرد که پرداخت مالیات بر معاملات ملکی، زمین یا مسکن یک اصل در همه کشورها محسوب می‌شود.

سعیدی‌کیا در پاسخ به این سوال که با توجه به تعیین مهلت برای فروش مسکن به دلیل وضع مالیات سنگین بر آن، آیا چنین تصمیماتی تاثیر منفی در بازار مسکن در پی ندارد؟ گفت: البته مهلتی برای سنگین‌تر شدن مالیات تعیین شده است به این معنا که قیمت‌های منطقه‌ای مسکن توسط کمیته مربوطه رشد می‌یابد بنابراین کسی که صاحب ملک بوده و قصد فروش دارد باید تفاوت قیمت آن را با مالیات بپردازد از سویی معتقدیم این اقدام عرضه مسکن را بالا می‌برد.

وی در پاسخ به این سوال که بالاخره مسکن ارزان می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: اجازه دهید سیاست‌هایمان را اعمال کنیم نتیجه در بازار معلوم می‌شود.

وزیر مسکن به این سوال که آیا برای انبوه‌سازان مسکن هم مالیات وضع شده است؟ عنوان کرد: انبوه‌سازانی که از وزارت مسکن مجوز دارند مشمول مالیات بر درآمد شغل نمی‌شوند؛ البته کسانی مجوز دارند که از صلاحیت پایه یک، دو، سه یا ارشد برخوردار باشد که از نظر ما انبوه‌ساز است در غیر این صورت اگر شغلش خرید و فروش بوده و مجوز انبوه‌سازی نداشته باشد باید مالیات بر درآمد را بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سعیدی‌کیا درباره رکود بازار مسکن در ماه‌های اخیر و برنامه‌های وزارت مسکن برای تحول در این بازار گفت: این کار از 30 الی 40 سال قبل در کشور ما به صورت دوره‌ای اتفاق می‌افتد یعنی یک دوره‌ی رکود و یک دوره رونق داریم و در چند سال گذشته رونقی وجود داشت ولی در حال حاضر یک رکود نسبی در بازار وجود دارد.

وی اصل کار را ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: ما باید هرچه بیشتر تولید را بالا ببریم. برنامه‌های دولت در این زمینه دو بخش است یک بخش شامل کسانی می‌شود که به طور آزاد به ساخت و ساز می‌پردازند و به نوعی در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند. دولت برای این بخش آمادگی دارد و ما نیز در این زمینه آگهی زده‌ایم و سرمایه‌گذار می‌پذیریم که به صورت مشارکتی در حال حاضر در 20 نقطه کشور برای این مساله آگهی دادیم هم در شهرهای جدید هم در غیر از آن‌ها تا کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند با توجه به نیاز مسکن در کشور در این ز مینه اقدام کنند.

سعید‌ی‌کیا با بیان اینکه باید در شهرها حداقل سالی یک میلیون واحد ساخت و ساز داشته باشیم تا نیاز مسکن طی چند سال آینده مرتفع شود، گفت: هم کسانی که خود زمین دارند مانند تعاونی‌ها و کسانی که حائز شرایط باشند می‌توانند از وام مسکن مهر استفاده کنند همچنین ما زمین مطابق سال گذشته به تعاونی‌های مسکن مهر دادیم مرتب این کار همچنان ادامه دارد و این برنامه مسکن مهر قویا ظرف امسال و چند سال آینده ادامه دارد. در واقع بخش دیگر این است که دولت دخالت می‌کند آن هم نه دخالت اجرایی،‌ بلکه دخالت برنامه‌ای، حمایتی و تامین زمین و وام تحت عنوان مسکن مهر و مسکن اجاره‌ای می‌کند.

وی درخصوص ارائه گزارشی از طرح اجرای مسکن مهر در استان‌های فعال نیز گفت: دو هفته گذشته ارزیابی عملکرد استان‌ها را داشتیم و بیش از 14 استان از صددرصد سهمیه‌ی خود، هم بیشتر تامین کرده بودند که ارزیابی خود را در جمع خبرنگاران قبلا عنوان کردیم.

۳۱ تیر ۱۳۸۷ ۱۲:۳۳
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |