نحوه اختصاص 75 هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن مشخص شد

بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به مدیران عامل بانک‌های ملی ، ملت ، صادرات ،‌تجارت ،‌مسکن و رفاه کارگران، سهم هر یک از این بانک‌ها برای پرداخت بخشی از تسهیلات 75 هزار میلیارد ریالی ساخت مسکن در سال 87 را به تفکیک استان مشخص کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،‌ بانک مرکزی امسال در راستای سیاست‌های محوری دولت برای رفع معضل مسکن مردم از طریق اقدامات تشویقی برای افزایش تولید مسکن ، ‌مبلغ 75 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت مسکن در نظر گرفته است که براساس ابلاغیه اخیر بانک مرکزی باید بانک ملی ایران 18 هزار و 750 میلیارد ریال ، بانک ملت 16 هزار و 500 میلیارد ریال ، بانک صادرات 14 هزار و 250 میلیارد ریال ،  بانک تجارت 11 هزار و 250 میلیارد ریال ، بانک مسکن 10 هزار و 500 میلیارد ریال و بانک رفاه کارگران 3 هزار و 750 میلیارد ریال در سال جاری تسهیلات برای ساخت مسکن به متقاضیان پرداخت کنند .

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، سهم در نظر گرفت شده برای هر بانک ،‌براساس محاسبات به عمل آمده در خصوص توان پرداخت تسهیلات بانک‌ها در سال 87 و تبادل نظر انجام شده به بانک ها مشخص شده است .

همچنین بانک مرکزی چگونگی و میزان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در هر استان را برای بانکها 6 گانه فوق مشخص کرده است .

بانک مرکزی تاکید کرده است این تسهیلات برای طرحهای ساخت مسکن، با اولویت طرحهای نیمه تمام است که باید مشتری طرح مصوب ساخت مسکن و حسب مورد پروانه معتبر شهرداری محل را داشته باشد و در زمان ارائه تقاضای تسهیلات، این مدارک را ارائه دهد که در غیر این صورت، از تشکیل پرونده خودداری می‌شود.

طبق این ابلاغیه، مسئولیت توجیه فنی اقتصادی طرح و احراز پیش‌بینی سودآوری طرح به عهده اعضا هیئت مدیره و مدیرعامل بانک است و این بررسی باید در داخل ساختار سازمانی بانک انجام شود. این مسئولیت در مورد همه طرحها از جمله طرح‌های معرفی شده از سوی مراجع و نهادها و کارگروههای مختلف دولتی می‌باشد و معرفی طرح توسط آنها، نافع و رافع مسئولیت بانک در ارزیابی طرح و بررسی وثایق مربوطه و کامل بودن مدارک و تصویب آن توسط بانک نیست.

بر اساس این گزارش، بانک موظف است نسبت به نظارت بر مراحل پیشرفت کار اقدام و پرداخت‌های مربوطه به هر طرح در مراحل مختلف پیشرفت کار و اخذ تایید مهندسی ناظر پروژه و همچنین دستگاه نظارت بانک را انجام دهد.

همچنین این اعتبار براساس مسئولیت بانک در تنظیم منابع و مصارف بانک و عدم اضافه برداشت از بانک مرکزی محاسبه و ابلاغ شده است. گزارش عملکرد و وضعیت بانک در شهریور ماه سال جاری مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت تا در خصوص رعایت مدیریت منابع و مصارف در بانک و همچنین لزوم یا عدم لزوم اصلاح و تغییر در سقف ابلاغی، تصمیم گیری شود.

بانک مرکزی در این ابلاغیه تأکید می‌کند پس از تکمیل طرح و صدور پایان ساختمان و حسب مورد صدور سند تفکیکی، تمام یا بخشی از تسهیلات متعلقه، متناسب با ضوابط بسته سیاسی – نظارتی بانک مرکزی به صورت اعتبار خریدار قابل تبدیل است و  بانک عامل موظف است گزارشی از پیشرفت کار و تسهیلات پرداختی و اقدامات نظارتی خود را حداکثر تا دهم ماه بعد به بانک مرکزی ارسال کند.

۵ اَمرداد ۱۳۸۷ ۱۳:۱۰
خبرگزاری مهر |