واحدهای باقیمانده مسکن مهر را تکمیل می کنیم/ پس انداز بهترین راه خانه دار شدن29/05/92

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جزء کسانی است که نسبت به مسکن مهر نقد دارد اما اگر رئیس جمهوری بخواهد آنرا ادامه می دهیم گفت:مسکن مهر چون با زندگی ۱۰ میلیون نفر گره خورده است اقدام به تکمیل واحدهای مسکونی باقیمانده خواهیم کرد.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه که با حضور وعاون اول رئیس جمهوری برگزار شد افزود: موضوع اول که پیگیری بنده عدالت است؛ شاید به نظر قدری ذهنی و انتزاعی بیاید اما واقعیت این است که عدالت غایت حاکمیت است و اگر یک لحظه دور شود به زیان حاکمیت خواهد بود.

وی اظهار داشت: آمایش سرزمینی و طرح توسعه منطقه که در سنوات گذشته به تصویب رسیده بود را به روز خواهم کرد.

وی ادامه داد: وزرات راه و شهرسازی به تنهایی نمی توانیم و نیاز به کمک هیات وزیران و سایر وزارتخانه ها داریم، بنابراین بهبود نظام مدیریت شهری و روستایی از دیگر اهدافی است که در این خصوص پیگیری می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه نکته دوم بحث توسعه زیربناها، مدیریت و سازماندهی کسب و کار، مهندسی حمل و نقل و حرفه ساختمان و مسکن است،خاطر نشان کرد: با توجه به مجموعه تعهدات وزارتخانه و توسعه حمل و نقل، توسعه زیربناهای شهری و توسعه متوازن حجم سرمایه گذاری زیادی مورد نیاز است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باید سعی کنیم تا چانه زنی را در مجلس و دولت افزایش دهیم.

آخوندی به بحث سرمایه گذاران و شهروندان به عنوان بهره برداران اشاره کرد و گفت:باید رابطه اقتصادی و مناسبی بین آنها برقرار باشد و از آنجا که پس از انقلاب سرمایه گذاری زیادی در کشور صورت گرفته اما نیاز به بازنگری در محیط کسب و کار و مهندسی حمل و نقل داریم تا به این صورت کارایی و بهره وری افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید به دنبال مدل پایدار تامین منابع مالی باشیم تاکید کرد: امکانات بسیار خوبی در بندر شهید رجایی و بندر عباس داریم و راه آهن از بندر شهید رجایی تا آلماتی متصل است که زیربنای بسیار خوب و گسترده ای به شمار می رود اما آن مقداری که باید از آن بهره برداری شود صورت نگرفته است.

آخوندی افزود:نباید تنها شعار حمایت از بخش خصوصی را سر بدهیم بلکه باید با بازنگری محیط کسب و کار حمل و نقل سرمایه گذاری را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید به بخش خصوصی اعتماد داشته باشیم تاکید کرد: 70 درصد مسئولیت های دولت در صدور مجوزها است و موافقت نامه های اصولی نباید به دریا ریخته شود.

وی گفت:نباید طوری باشد که در سطوح مختلف هر کسی می خواهد آب بخورد از دولت مجوز و اجازه بگیرد بنابراین رابطه منصفانه، کارآمد و توسعه گرا باید بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شود.

آخوندی تصریح کرد: در هر صورت حجم فعالیت های گسترده ای در بخش حمل و نقل آغاز شده است بطوریکه در این خصوص جلسه ای را با مدیران حمل و نقلی داشتم که آنها اعلام کردند برای اتمام پروژه های حمل و نقل به 120 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تامین منابع بر اساس نظام مالیاتی هم یکی از راهکارهای تامین اعتبار پروژه ها است، گفت: تصمیمات نباید لحظه ای از سوی مدیران گرفته شود و من هم به عنوان وزیر نمی خواهم تصمیمات زیادی بگیرم و به شدت با تصمیمات لحظه ای مخالفم.

*سهم صنعت حمل و نقل از بازار سرمایه صفر است

وزیر راه و شهرسازی گفت:سهم صنعت حمل و نقل از بازار سرمایه ناچیز و صفر است اما خوشبختانه در بخش ساختمان سهم بهتری را داریم و از دهه 70 انواع شرکت ها در این حوزه تعریف شدند که در حال حاضر باید توسعه پیدا کنند.

وی گفت: در گذشته مشارکت سرمایه گذاران در آزادراه ها 50 -50 بود اما الان این سهم نامتوازن شده و با هم همخوانی ندارد و در واقع آنها مشارکت واقعی در سرمایه گذاری ندارند.

*اعتقاد به توسعه پایدار در بخش مسکن

آخوندی در خصوص بخش مسکن گفت: به طور قطع به توسعه پایدار در بخش مسکن اعتقاد داریم که این موضوع بدون پس انداز و تجهیز منابع توسط سپرده گذاران غیرممکن است.

وی تصریح کرد: خانه دار شدن افراد بدون پس انداز یک تصور ذهنی است و افراد و مدیران این موضوع را به طور شفاف برای مردم توضیح ندادند در صورتی که برای خرید خانه نیاز به پس انداز در خانوار است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این که یک میلیون بدهید تا خانه بگیرید، علامت ناصحیح به بازار مسکن است در صورتی که باید مردم را با روش درست خانه دار شدن آشنا کرد.

وی در خصوص جلسه ای که بانک مرکزی در مورد سهم پس انداز تشکیل شده بود اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئولان اعلام کردند که میزان پس انداز در صندوق های پس انداز بانک ها نزولی است در صورتی که باید سیاست وزارتخانه رشد پس انداز خانوار و ثبات شرایط اقتصادی باشد تا قدرت خرید افزایش پیدا کند.

آخوندی با بیان این که تحمیل منابع پس انداز منجر به رشد نقدینگی می شود، اظهارداشت: دولت یازدهم هیچ آمادگی برای رشد نقدینگی ندارد و مجلس در بودجه سال 91 رشد نقدینگی را متوقف کرده است.

وی با اشاره به مشکلات فنی و اجتماعی پروژه مسکن مهر، گفت: این انتقادات هیچوقت به معنای توقف مسکن مهر نیست، زیرا این موضوع غیرممکن است و سرنوشت 10 میلیون نفر وابسته به این طرح شده است،بنابراین این پروژه ادامه پیدا می کند و سعی می کنیم تا توسعه زیرساخت ها، خدمات روبنایی و کیفیت زندگی را افزایش دهیم.

۲۹ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۳:۵۸