خط‌اعتباری مسکن‌مهر دردسرساز بود یا ضریب فزاینده پولی؟05/06/92

رجانیوز به نقل سایت عیارآنلاین در پاسخ به گفته‌های چند روز اخیر وزیر اقتصاد و وزیر راه‌وشهرسازی درباره آسیب‌های اقتصادی ناشی از مسکن‌مهر نوشت: «در حالی که آقایان طیب‌نیا و آخوندی، تامین مالی مسکن مهر را عامل اصلی افزایش تورم عنوان می‌کنند، شواهد نشان می‌دهد در سال ۸۹ رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نسبت به سال ۸۸ از 7/3 به 1/6 درصد و با احتساب نفت از 3/3 به 7/5 رسید که این افزایش رشد اقتصادی به دلیل اجرای برنامه مسکن مهر بوده و در سال ۹۰ نیز تداوم داشته است.
این رشد اقتصادی به واسطه هدایت بخشی از نقدینگی به این لکوموتیو اقتصادی بوده که به صورت همزمان عدالت اقتصادی را افزایش داده است. بنابراین اگر کل نقدینگی کشور توسط بانک‌های عامل به سمت تولید با اولویت سایر لکوموتیوهای اقتصادی هدایت شود، دستیابی به نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد ایران به سادگی امکان‌پذیر است. مشکل اصلی بازار پولی کشور، نبود زیرساخت‌های لازم به منظور هدایت نقدینگی به سمت تولید است.
بنابراین اقدام بانک مرکزی در تخصیص خط اعتباری مسکن به نفع شاخص‌های اقتصادی کشور بوده، ولی عملکرد آن در افزایش ضریب فزاینده پولی به ضرر شاخص‌های اقتصادی در شرایط فعلی کشور بوده است و بانک مرکزی باید به موازات سیاست‌های انبساطی در پایه پولی، سیاست‌های انقباضی در ضریب فزاینده پولی را دنبال می‌کرد تا نقدینگی کشور افزایش پیدا نکند.»

۵ شهریور ۱۳۹۲ ۰۸:۴۳
دنیای اقتصاد |