حباب قیمت مسکن ۹ درصد کاهش یافت/ عبور اجاره‌بها از شاخص تورم12/06/92

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد نرخ اجاره‌بهای مسکن همچنان بالاتر از شاخص تورم است گفت: قیمت مسکن همچنان ۱۱ درصد حباب دارد و طی چند هفته گذشته ۹ درصد از حباب ۲۰ درصدی قیمت مسكن کاهش داشته است.
 

مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قیمت مسکن در طی هفته‌های گذشته کاهش داشته است، افزود: گزارش‌های میدانی از سطح شهر، مشاوران املاک و همیاران مسکن در محلات در زمانی که قیمت مسکن به شدت افزایش یافت حاکی از این بود که قیمت مسکن 20 درصد حباب دارد.

وی ادامه داد: بعد از گذشت چند هفته از رشد قیمت‌ها به مرور قیمت مسکن افت کرد و از آن 20 درصد حباب ایجاد شده در آن زمان، حدود 11 درصد حباب قیمت مسکن باقی‌مانده و 9 درصد از آن حباب کاهش یافته است.

قلی خسروی در پاسخ به این سؤال که با وجود برسر کارآمدن دولت جدید هنوز خرید و فروش مسکن در حالت رکود بسر می‌برد، گفت: وقتی که در سال 91 قیمت مسکن جهشی افزایش یافت طبیعی بود که باید خرید و فروش مسکن دچار رکود می‌شد و وقتی به رکود می‌رسیم چون توان خرید بالا نیست رکود یک امری طبیعی است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: رکود خرید و فروش مسکن بدترین ضرر را به مشاوران املاک می‌رساند، بنابراین وقتی به ثبات قیمت برسیم متقاضیان مسکن با آرامش اقدام به جابه‌جایی و خرید و فروش مسکن می‌کنند.

وی ادامه داد: مهلت 100 روزه دولت برای اعلام برنامه‌ها و مشکلات اقتصادی حاکی از این است که باید این 100 روز طی شود و ما نیز تحمل کنیم، پس باید صبر کرد و دید بعد از این 100 روز چه برنامه‌ای برای اقتصاد کشور و بخش مسکن پیاده خواهد شد.

*پرداخت 80 درصد وام قابل انتقال به خریدار بهترین روش خانه دار شدن

قلی خسروی در پاسخ به این سؤال که چه استنباطی از صحبت‌های وزیر راه و و شهرسازی در خصوص مسکن مهر برداشت می‌شود، افزود: دولت یازدهم تلاش دارد که تعهداتی که در خصوص مسکن مهر از دولت دهم باقی مانده را تمام خواهد کرد و باید دید که برنامه‌های آینده وزیر راه و شهرسازی برای بخش مسکن چیست.

وی به برنامه‌های اعلام شده وزیر راه و شهرسازی در خصوص صندوق پس‌انداز مسکن اشاره کرد و  گفت: در تمام دنیا برای خرید مسکن 80 درصد قیمت مسکن را تسهیلات پرداخت می‌کنند، بنابراین اگر طرح جدید آخوندی نیز همین باشد طرح خوبی است.

قلی خسروی گفت: این طرح باعث فعال شدن بخش خصوصی می‌شود، اما اگر قصد فعال کردن بخش خصوصی را داریم می‌توانیم با دادن وام به انبوه‌سازان و انتقال آن به خریدار بهترین اقدام را برای خانه‌دار شدن مردم را انجام دهیم.

*عبور اجاره‌بها از شاخص تورم

وی در خصوص اجاره‌بها نیز گفت: اجاره‌بها تابع قیمت مسکن است و وقتی قیمت مسکن بالا می‌رود اجاره بها نیز رشد پیدا می‌کند.

به گفته وی، نرخ رشد اجاره‌بها از شاخص تورم عبور کرده است.

۱۲ شهریور ۱۳۹۲ ۰۸:۵۴