مسکن مهر برنامه دولت نهم برای پاسخگویی به مخاطبان اصلی است

وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد : سیاست اصلی دولت نهم برای پاسخگویی به مخاطبان اصلی، " طرح مسکن مهر " است و سالانه به استعداد یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی ، زمین در سطح کشور واگذار می شود .

مهندس " محمد سعیدی کیا " روز شنبه در آستانه هفته دولت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در تشریح دستاوردهای دولت نهم در بخش مسکن اظهار داشت :رشد 5/3درصدی جمعیت کشور در سال های 65-1360سبب شد که درسال های 86- 1384 میزان ثبت ازدواج به 800 تا 830 هزار مورد در سال برسد و دولت نیز برای پاسخگویی به نیاز این متقاضیان در بخش مسکن برنامه ریزی جدی انجام داد .
وی با بیان اینکه پنج دهک اولیه درآمدی جامعه که کم درآمد هستند ، مخاطبان برنامه مسکن محسوب می شوند ، گفت : دهک اول تحت پوشش موسسه های خیریه ، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و دهک دوم تا پنجم نیز مسکن خود را با برنامه ریزی های دولت به آن دست یابند .
وزیرمسکن وشهرسازی تصریح کرد ، افرادی که کم درآمد هستند ، بدون حمایت دولت نمی توانند به مسکن مورد نیاز خود تامین کنند و وظیفه اصلی دولت ها در اینجا مفهوم پیدا می کند و در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است .
وی خاطرنشان کرد ، ثبت سالانه 800 هزار مورد ازدواج در کشور سهم هر دهک درآمدی را 80 هزار مورد مشخص می کند که چهار دهک مخاطب اصلی سالانه 320هزار واحد مسکونی در چارچوب خانوارهای تازه تشکیل شده ، نیاز دارند.
سعیدی کیا افزود : از آمار فوق 30درصد سهم خانوارهای تازه تشکیل شده روستایی است و بقیه شهری هستندکه 230 تا 240هزار واحد مسکونی نیاز خواهند داشت .
وی اضافه کرد، براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1385به میزان 66تا 67درصد واحدهای مسکونی در کشور ملکی ، هفت تا هشت درصد خانه ها سازمانی یا مربوط به خیرین و کمیته امداد و 25درصد آمار نیز مربوط به مستاجرین است .
سعیدی کیا در ادامه گفت وگویش با خبرنگار اقتصادی ایرنا تاکید کرد، درصدی از مستاجرین را طبقات بالای جامعه تشکیل می دهند ، اما در واقع عمده مستاجرین کم درآمدها هستند .
به گفته وی ، براساس سرشماری سال 1385در سطح کشور 5/17میلیون خانوار به ثبت رسیده است که70درصد این رقم که 14میلیون خانوار را در بر می گیرد ، شهری هستند که سهم هر دهک درآمدی 4/1میلیون خانوار است که در مجموع 6/5 میلیون خانوار را تشکیل می دهند .
سعیدی کیا تاکید کرد ، از مجموع 6/5 میلیون خانوار در چهار دهک مخاطب اصلی حدود 40درصد فاقد واحد مسکونی می باشند و مستاجر محسوب می شوند که رقمی حدود دو میلیون خانوار را شامل می شود.
وزیر مسکن وشهرسازی گفت : براساس اطلاعات سرشماری مذکور میزان کمبود مسکن در کشور برای مخاطبان کم درآمد سالانه حدود 400 هزار واحد مسکونی است که طی 10سال باید برای آنها برنامه ریزی شود .
وی تصریح کرد، برنامه شاخصی که در دولت هشتم برای تامین مسکن طراحی شده بود،طرح مسکن استیجاری بود که حداکثر سالانه 10هزار واحد مسکونی ساخته می شد و برنامه دیگری برای مخاطبان کم درآمد شهری نداشتیم .
سعیدی کیا درارتباط با مسکن روستایی نیز گفت : درحوزه مسکن روستایی نیز سالانه حداکثر 20هزار واحد ساخته می شد.اما اکنون در چارچوب طرح نوسازی و بهسازی مسکن روستایی سالانه 200هزار واحد مسکونی تحت پوشش قرار می گیرد.
وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: قوانین گذشته در بخش مسکن عمرشان پایان یافته و برای دوران گذشته کاربرد داشتند و دولت نهم باید برای پاسخگویی به سالانه 400هزار مخاطب کم درآمد در شهرها و 200هزار مورد در سطح روستا ها برنامه ریزی کند .
وی یادآور شد : پاسخگویی به نیازهای این بخش سبب ارایه " طرح جامع مسکن " شد و تمامی محورهای مورد نیاز را در برگرفت و برای آنکه سالانه 300تا 400هزار واحد مسکونی برای کم درآمدها ساخته شود، طرح مربوطه در دولت نهم تصویب ، درقانون بودجه نیز گنجانده و سپس به یک قانون دایمی تبدیل شد .
سعیدی کیا یکی از مشخصه های واگذاری اراضی در طرح مسکن مهر را اجاره 99 ساله آن ذکر کرد و گفت : در این طرح قیمت زمین از قیمت تمام شده حذف شد و این امر برای کاهش هزینه واحد مسکونی تکمیل شده ازسوی کم درآمدها مهم است و مالکیت زمین برای دولت محفوظ می ماند.
وزیر مسکن همچنین در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد طرح مسکن مهر گفت : در این طرح متقاضیان واحدهای مسکونی مهر با یکدیگر متشکل می شوند ،حق خرید و فروش زمین را ندارند و باهم ساخت وساز را انجام می دهند و از تسهیلات بانکی نیز برخوردار می شوند.
وی از طرح واگذاری زمین برای اجاره به مدت پنج سال به سرمایه گذاران به عنوان یکی دیگر از برنامه های دولت نهم در این دوره یاد کرد و گفت : براساس این طرح زمین برای مدت پنج سال واگذار می شود ، بدون اینکه وجهی اخذ شود و سرمایه گذار نخست واحدهای مسکونی را احداث می کند و به مدت پنج سال اجاره می دهد.
سعیدی کیا افزود : این برنامه برای عرضه واحدهای اجاره ای است و این طرح در جهت تعدیل اجاره بهای واحد های مسکونی در کشور دنبال می شود.
انتظار می رود با همکاری شبکه بانکی کشور دولت بتواند وام بیشتری در طرح مسکن مهر جذب کند و میزان پاسخگویی سالانه آن به بیش از 400هزار متقاضی برسد.
وی در ادامه افزود: طی یک سال گذشته به استعداد ساخت یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی زمین در اختیار تعاونی های مسکن مهر قرار گرفته است که در قالب سه تا شش طبقه خانه های خود را احداث می کنند .
وزیر مسکن اضافه کرد: اکنون با اجرای این طرح به استعداد ساخت 300هزار واحد مسکونی در مرحله آماده سازی قرار دارد و به هر واحد مسکونی نیز 10 میلیون ریال به منظور آماده سازی و 140میلیون ریال جهت ساخت و ساز تسهیلات داده می شود.
به گفته وی ، امسال نیز برای پوشش 300 تا 400 هزار واحد مسکونی تسهیلات بانکی برای مسکن مهر پیش بینی شده است و در واقع طبق اصل 44 قانون اساسی دولت به طور مستقیم در زمینه ساخت و ساز وارد عمل نمی شود ، بلکه نقش کمک و نظارت بر این امر خواهد داشت .
سعیدی کیا تصریح کرد : وزارتخانه های مسکن وشهرسازی و تعاون در کنار تعاونی های مسکن مهر قراردارند تا در مراحل مختلف اجرایی کار مشکلات را برطرف و برای سهولت آن همکاری کنند.
وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه گفت وگویش با خبرنگار ایرنا افزود : اکنون برای حدود 15هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر مرحله پی ریزی به اتمام رسیده و در نوبت اخذ وام ساخت قرار گرفته اند .
وی سپس اظهار داشت : برای کل کشور نیز سالانه یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی باید احداث شود که 200 هزار واحد آن در حوزه روستایی است که دولت از آن حمایت می کند و روستاییان بطور معمول نیز خود سالانه 50 هزار واحد مسکونی می سازند که در مجموع سالانه به 250 هزار واحد مسکونی روستایی بالغ می شود .
همچنین حدود 400هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر در کشور ساخته می شود و در چارچوب احیای بافت های فرسوده نیز سال گذشته 50 هزار واحد مسکونی تحت پوشش قرار گرفت.
وزیر مسکن با اشاره به عملکرد سال گذشته این بخش گفت : سال گذشته از سوی شهرداری های کشور تعداد 830 هزار پروانه ساخت صادر شد که این رقم در تاریخ کشور بی سابقه بوده است و در مجموع شمار ساخت و ساز سالانه کشور در سه بخش روستایی ، شهری تحت حمایت دولت و آزاد به یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خواهد رسید .
وی تصریح کرد :دولت نهم برای تحقق این برنامه حمایت های لازم را به عمل می آورد تا مسکن مورد نیاز هموطنان تامین شود .
سعیدی کیا در مورد واگذاری زمین در سال جاری اظهار داشت :امسال وزارت مسکن وشهر سازی به افرادی که تا پایان سال گذشته برای دریافت زمین در قالب طرح مسکن مهر ثبت نام کردند و واجد شرایط باشند ، زمین واگذار می کند که شمار اینگونه افراد بالغ بر 700 تا 800هزار نفر خواهد بود.
وی سپس تاکید کرد: دولت مصمم به اجرای این برنامه است و افراد پس از دریافت زمین و طی شدن مراحل اجرایی ، برای اخذ وام به بانک معرفی می شوند و روند کار با سرعت لازم دنبال می شود.
وزیر مسکن وشهرسازی سهم شهرهای جدید در برنامه مسکن مهر را سالانه 350هزار واحد مسکونی اعلام کرد و گفت : برنامه مسکن مهر درکلان شهرها بدلیل محدودیت ساخت وساز در اینگونه مناطق به شهرهای جدید منتقل شده و این برنامه در تمامی شهرهای جدید فعال است .
وی افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته طرح متروی شهرهای جدید در دستور کار قراردارد و متروی شهرجدید هشتگرد درحال ساخت است و در شهر پرند نیز ماه آینده شروع می شود که در مجموع با حل شدن مساله حمل ونقل شهرهای جدید ، سهولت تردد به آنها فراهم خواهد شد.
سعیدی کیا در پایان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار امیدواری کرد : نظام بانکی باید با سرعت بیشتری در اعطای تسهیلات به متقاضیان طرح مسکن مهر ،نقش لازم را برای اجرای این برنامه ایفا کند.

۲۹ اَمرداد ۱۳۸۷ ۱۱:۵۲
خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا |