وزیر مسکن علل کاهش قیمت خانه را تشریح کرد

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: تنظیم امور ساختمان و زمین از سوی دولت، توزیع نقدینگی در بورس و هدایت بخشی از تقاضا به سمت مسکن مهر از عوامل کاهش قیمت مسکن در روزهای اخیر است.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعیدی کیا به همراه معاونان خود در یک نشست خبری در خصوص عوامل کاهش قیمت خانه در روزهای اخیر اظهار کرد: عوامل مختلفی در کاهش قیمت خانه دخیل بوده است که یکی از آنها تنظیم امور ساختمان و مسکن و زمین است به‌طوری که دولت به وسیله تنظیم امور مربوط به ساختمان و زمین از بورس‌بازی در این بخش جلوگیری کرد. بر این اساس کسانی که شغلشان خرید و فروش مسکن است ملزم به پرداخت مالیات همچون مشاغل دیگر شده‌اند.

وی افزود: دولت در راستای کاهش قیمت مسکن و زمین نسبت به اصلاح قیمت‌های منطقه‌ای برای نقل و انتقالات مسکن اقدام کرده است که این مساله از آذرماه امسال در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

سعیدی‌کیا ادامه داد: توزیع نقدینگی در بخش‌های مختلف و در بورس سبب جذب بخشی از نقدینگی بازار مسکن می‌شود و این امر تعادل در این بازار را به وجود می‌آورد. همچنین سوق دادن بخشی از تقاضاهای موجود در بازار به سمت مسکن مهر نیز این زمینه را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه در قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن زمینه اخذ مالیات از اراضی مسکونی بایری که ساخت و ساز نشده‌اند فراهم شده است، گفت: این اقدام یکی دیگر از راهکارهای دولت در کاهش قیمت مسکن و زمین است.

وی درباره افزایش تولید مسکن نیز گفت: روند صدور پروانه‌های ساختمانی در چهار ماهه اول امسال رشد داشته است و این امر نشان می‌دهد افزایش تولید در حال استمرار است به طوری که در آینده نزدیک عرضه و تقاضا به تعادل نزدیک می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره اینکه علیرغم کاهش قیمت خانه در این روزها نرخ اجاره بها کاهش نیافته است، تصریح کرد: برای ایجاد تعادل در بازار اجاره بها باید عرضه زیاد شود این امر نیز آغاز شده اما به طور معمول اثر خود را در دوره بعدی نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، منوچهر خواجه دلویی ـ معاون امور مسکن و ساختمان وزرات مسکن و شهرسازی درخصوص علل کاهش قیمت خانه در روزهای اخیر اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش قیمت در این دوره بحث دوره‌های تناوبی رونق و رکود است که در این دوره با فاصله کوتاه‌تری وارد دوره رکود شدیم که خوشبختانه همزمان با رکود قیمت در معاملات رکود در تولید را نداشتیم.

وی افزود: تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال جاری 20 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش داشته است و این امر حاکی از این است که در تولید با وجود رکود در معاملات خرید و فروش خانه رونق وجود داشته است.

معاون وزیر مسکن با اعلام اینکه مسکن مهر نیز به تازگی وارد مراحل اخذ پروانه ساخت شده است، گفت: این امر عامل مهمی در کاهش قیمت‌هاست. همچنین آیین نامه قوانین ساماندهی تولید و عرضه مسکن نیز طی 10 روز آینده ارائه می‌شود که حمایت‌های پیش‌بینی شده در این آیین نامه ‌انگیزه‌ خوبی برای رشد تولید در بخش مسکن ایجاد می‌کند.

سعیدی‌کیا در خصوص تامین منبع درآمد از طریق فروش زمین در وزارت مسکن و شهرسازی تصریح کرد: بر اساس برنامه تدوین شده برای سال جدید از محل فروش اراضی، واحدهای مسکونی استیجاری و مشارکتی امسال 300 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که این رقم برای خرید زمین و اتمام پروژه‌های نیمه تمام استیجاری، انبوه‌سازی و آماده سازی استفاده می‌شود.

وی افزود: در مسکن مهر با توجه به اینکه در همه جا زمین نداریم قسمتی از این بودجه را برای خرید زمین در نظر گرفته‌ایم که از محل آن برای مسکن مهر زمین مورد نیاز را تامین کنیم.

همچنین مهدی ذاکر حسینی ـ معاون وزیر مسکن و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه در شهرهای جدید منابع اعتباری بابت زیرساخت‌های خدماتی مورد نیاز مصرف می‌شود، گفت: در این شهرها 200 میلیارد تومان از طریق واگذاری زمین که به مصرف تاسیسات زیربنایی و روبنایی این شهرها می‌رسد بودجه در نظر گرفته‌ایم.

سعیدی‌کیا در ادامه این نشست خبری درباره عدم همکاری نظام بانکی در پرداخت تسهیلات اجرایی طرح مسکن مهر تصریح کرد: جلسات مکرر هماهنگی در این زمینه با بانک مرکزی برگزار می‌شود به طوری که 15 روز پیش جلسه‌ای با حضور روسای کلیه بانک‌ها در بانک مرکزی تشکیل شد و سهم هر بانک جهت تامین اعتبارات تسهیلات اخذ مسکن مشخص شد که هفت هزار و 500 میلیون تومان اعتبارات بانکی در بخش مسکن پیش بینی شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد: امید بسیاری به پرداخت وام‌ها از سوی بانک‌ها دارم. همچنین شورای مسکن نیز قرار است به طور مرتب هر 15 روز یکبار گزارشی در این باره ارائه دهد.

سعیدی‌کیا درباره اینکه فروش متری مسکن از سوی شهرداری علیرغم اینکه در رسانه‌ها تبلیغات فراوانی شده است، متوقف شد گفت: شهرداری جهت فروش متری مسکن از وزارت مسکن و شهرسازی مجوز اخذ نکرده بود لذا در جلسه‌ای با حضور مسوولان شهرداری با سازمان نوسازی شهر تهران در وزارتخانه برگزار شد و این تصمیم اتخاذ شد که شهرداری باید مدارک مربوطه را ارسال کند تا مجوز صادر شود.

وی در پایان تصریح کرد: فروش متری مسکن نیز مانند پیش فروش خانه است و طبق قانون باید مجوز مربوطه اخذ شود و بر این اساس هنوز شهرداری مجوز اخذ نکرده و در حال ارسال مدارک است که این مساله فروش متری مسکن را تا زمان اخذ مجوز، متوقف کرد.

۳۰ اَمرداد ۱۳۸۷ ۰۸:۴۷
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |