مدت اجاره نشینی افزایش یابد 08/07/92

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه، بنا داریم طول دوره اجاره‌نشینی را افزایش دهیم گفت: اگر طول دوره اجاره‌نشینی از یک سال به 4 سال افزایش یابد علاوه بر اینکه رفاه مستأجر بیشتر می‌شود، موجر می‌تواند مالیات کمتری پرداخت کند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان ملی زمین و مسکن افزود: زمین در ایران عمدتاً ابزار حفظ ارزش پول بوده است، بنابراین هر وقت که اقتصاد دچار تلاطم می‌شود، پول به سمت زمین و مسکن یا سکه و طلا می‌رود.

وی ادامه داد: بنابراین در حوزه زمین قطعاً باید سیاست‌های مالیاتی به نحوی باشد که افراد اگر خواستند با زمین و یا مسکن کاسبی کنند، مالیات این کاسبی را پرداخت کنند و هر کسی از مالیات دادن فرار کرد، با آن برخورد شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از رئیس سازمان ملی زمین و مسکن می‌خواهم یک گروه اقتصادی تشکیل دهد، تا با هماهنگی وزارت اقتصاد به مدلی جدید برسیم که مالیات از کاسبی زمین و مسکن اخذ شود.

آخوندی در خصوص اخذ مالیات از اجاره‌نشینی نیز گفت: سیاست‌گذاری ما این است که هر چقدر طول دوره اجاره‌نشینی طولانی شود، مستأجر از رفاه برخوردار می‌شود و موجر به عنوان کسب و کار بادوام و قابل اتکا به آن می‌پردازد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر دوره اجاره‌نشینی افزایش یابد، موجر مالیات کمتری پرداخت می‌کند. آخوندی اضافه کرد: برخی‌ا دوست دارند، پول را به ملک و یا اجاره‌داری ببرند سرمایه‌گذاری کنند بنابراین ما باید امکان سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم.

* پایبندی دولت به واگذاری مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی در خصوص واگذاری واحدهای مسکن مهر گفت: دولت پایبند به تعهدات خود است، بنابراین وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر تلاش خواهد کرد، تمام تعهدات خود را پاسخ دهد و به آنها پایبند باشد.

وی ادامه داد: من خلف وعده نخواهم کرد، بنابراین باید ما خود را جای متقاضی قرار دهیم تا با واگذاری‌های مسکن مهر رضایت‌مندی افراد را ایجاد کنیم. وی گفت: باید به بحث مدیریت زمین توجه ویژه‌ای داشت و باید با برخی از افرادی که فشارهای زیادی وارد می‌کنند، تا کنترل‌ها را بشکنند با آنها برخورد شود.

وی ادامه داد: کیفیت زندگی در شهرهای اطراف کلانشهرها باید بیشتر باشد، تا مردم علاقه‌ بیشتری برای اسکان در شهرهای اطراف داشته باشند که لازمه این کار دسترسی آسان حمل‌ونقل به این شهرهاست که متأسفانه هنوز حمل و نقل مشکل دارد و کیفیت زندگی در حومه پایین است.

وی گفت: از رئیس جدید سازمان ملی زمین و مسکن می‌خواهم که از منظر وزارت راه و شهرسازی با زمین کاسبی نکنیم، تا با مدیریت زمین کیفیت زندگی را در شهرهای اطراف بالا ببریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پس باید توسعه شهری را با توسعه حمل‌ونقل با هم ببینیم، بنابراین اولاً حتماً مدیریت زمین کمک به شهرداری‌ها باشد البته شهرداری‌هایی که بدون منضبط کار می‌کنند نه شهرداری‌هایی قانون فروشی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آماده‌سازی زمین باید به سمت یک نسل جدید برود تا بلوک‌های شهری را به تولید کنندگان و نوسازان بدهیم و شهرک‌سازی را انجام دهند. وی ادامه داد: در نهایت باید سیاست‌های زمین در کنار سیاست‌های تجهیز منابع مالی بانکها باشد تا با قدرت خرید افزایش یابد.

وی به افزایش جمعیت در تهران انتقاد کرد و گفت: جمعیت تهران با این پروانه‌های صادر شده که به بالای 10 میلیون نفر رسیده‌اند آیا می‌توان کیفیت زندگی شهری مناسب و سالم را برای تهران حفظ کرد.

وی ادامه داد: افزایش جمعیت در تهران زنگ خطری بود که از اواخر دهه 40 به صدا در آمد، بنابراین باید به فکر کنترل جمعیت تهران باشیم. به گفته وی، جمعیت تهران بعد از انقلاب اسلامی 200 درصد رشد داشته است.

۸ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۱۲