اوضاع بازار مسکن بهبود می‌یابد

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: دولت مجموعه‌ای از اقدامات را در نظر گرفته تا وضعیت بازار مسکن را به حالت تعادل برساند برای همین منظور سامانه ساخت معاملات ملکی در سراسر کشور ایجاد شده و در دست انجام است.

محمد سعیدی‌کیا در حاشیه نشست دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تسهیلات 30 میلیونی ساخت مسکن چه زمانی ابلاغ و اجرایی می‌شود؟ اظهار کرد: اختصاص این تسهیلات تصویب شده و به‌زودی به بانک‌ها اعلام می‌شود.

به گفته وی برای ساخت هر واحد مسکونی تا سقف 30 میلیون تومان بستگی به متراژ ساختمان اختصاص می‌یابد.

وی درباره تحلیل خود از وضعیت رکود بازار مسکن عنوان کرد: رکود بازار مسکن در حال حاضر مربوط به بخش ساخت و ساز نیست بلکه تنها در بخش فروش دیده می‌شود چراکه در بخش ساخت و ساز در سال گذشته شاهد رشد بوده‌ایم به طوری که 830 هزار پروانه ساخت صادر شده است و آمار چهار ماهه امسال نیز بیانگر رشد 20 درصدی ساخت و ساز در مقایسه با سال 86 است.

وزیر مسکن با بیان اینکه ساخت و ساز مسکن مهر به ساخت و ساز سایر بخش‌ها اضافه شده و زمینه رشد چشمگیر آن را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: به‌زودی شاهد نهایی شدن ساخت‌ و سازها خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره پروژه‌های به پایان نرسیده مسکن مهر در سیستان و بلوچستان از او سوال کرد؟ گفت: پی‌سازی بخش عمده‌ای از این مسکن‌ها آماده شده و بهتر است خبرنگاران با حضور در استان‌هایی که پروژه‌های مسکن آن رشد بیشتری داشته است گزارش‌هایی را تهیه کنند برای مثال از پروژه‌های مسکن مهر در استان هرمزگان، فارس یا سایر استان‌ها.

به گفته او در حال حاضر حدود300هزار واحد مسکن مهر آماده‌سازی شده و در حال انجام است.

وزیر مسکن ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار واحد از طریق مسکن مهر در دست اجراست و مردم سهم یک میلیون تومانی خود را برای آماده‌سازی آنها از طریق تعاونی‌ها واگذار کرده‌اند که در مجموع شامل 560 هزار نفر است.

سعیدی‌کیا همچنین با بیان اینکه بانک‌ها هنوز بسیاری از وام‌های مسکن مهر را پرداخت نکرده‌اند، تصریح کرد: موضوع تسریع در اجرای پروژه‌های مسکن مهر در شورای مسکن در دست پیگیری است به طوری که بانک‌ها موظفند هر هفته گزارش خود را در شورای مسکن ارائه دهند. لذا امیدواریم با نظارت و پیگیری‌های شورای مسکن اجرای این پروژه‌ها سرعت بیشتری یابد.

وزیر مسکن در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت برای کنترل اجاره‌بها چه راهکاری خواهد داشت؟ گفت: در مورد واحدهای اجاره‌ای با توجه به اینکه بیش از 800 هزار ازدواج در کشور انجام می‌شود تنها راه‌حل کنترل نرخ اجاره‌بها، کنترل بهای واحدهای اجاره‌ای و عرضه بیشتر آنهاست بنابراین دولت هنوز تصمیمی در مورد کنترل اجاره‌بها اتخاذ نکرده است.

به گفته وی ساخت واحدهای اجاره‌ای پنج ساله در حال انجام است و تاکنون حدود 90 هزار واحد مسکونی ساخته شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای پنج ساله و سرعت گرفتن اجرای پروژه‌های مسکن مهر وضعیت بازار مسکن بهبود یابد.

سعیدی‌کیا در ادامه در پاسخ به این سوال که توصیه وی برای شهروندانی که قصد خرید خانه دارند در شرایط رکود فعلی چیست؟ پاسخ مشخصی در این زمینه ارائه نکرد و افزود: مسکن مهر برای گروه‌هایی از جامعه طراحی و در دست اجراست که قطعا با پرداخت وام‌ها سرعت بیشتری خواهد یافت. البته در حال حاضر یک میلیون و 250 هزار واحد واگذار شده که تا پایان سال جاری این تعداد به دو میلیون واحد خواهد رسید به‌طوری که همه کسانی که در سال گذشته ثبت‌نام کردند صاحبخانه خواهند شد. اما درباره قیمت خانه قطعا پارامترهای زیادی بر روی آن تاثیر دارد و دولت همچنان در تلاش است تا نقدینگی را به سمت بورس یا سایر بخش‌ها منتقل کند.

وی تاکید کرد: دولت مجموعه‌ای از اقدامات را در نظر گرفته تا وضعیت بازار مسکن را به حالت تعادل برساند برای همین منظور سامانه ساخت معاملات ملکی در سراسر کشور ایجاد شده و در دست انجام است.

وزیر مسکن در پایان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود استانداردهای لازم در بحث ساخت مسکن مهر رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: نظارت دقیقی از سوی نظام مهندسی بر روی ساخت و ساز مسکن مهر در حال انجام است و طرح‌های مسکن مهر در حال حاضر در کمیته کیفیت استان‌ها که شامل بخش خصوصی و دولتی است تصویب و تایید می‌شود که نشان‌دهنده کنترل استانداردهای ساخت و ساز مسکن مهر است.

۲۵ شهریور ۱۳۸۷ ۱۰:۲۸