قیمت مسکن تا پایان سال ثبات دارد/ بازگشت رونق به بازار/ از خرید و فروش نترسید30/07/92

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قیمت مسکن در تهران تا پایان امسال از ثبات نسبی برخوردار خواهد بود، گفت: خرید و فروش مسکن در تهران از مهر‌ماه رونق گرفته که البته این رونق توأم با افزایش قیمت نیست.
 

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود خرید و فروش مسکن در تهران تا حدودی  رونق گرفته است، افزود: با توجه به تغییر و تحولات بین‌المللی و طولانی شدن رکود خرید و فروش مسکن، از ابتدای مهر ‌ماه در تهران شاهد رونق خرید و فروش هستیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم با واقعیت مواجه شویم باید بگوئیم در حال رفتن به سمت رونق خرید و فروش هستیم و البته به سمت رونق رفتن به معنای افزایش قیمت مسکن نیست، چرا که همواره این موضوع به اشتباه برداشت می‌شد که رونق توأم با گرانی مسکن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به یک کف نسبی قیمت رسیده‌ایم و این کمک می‌کند به اینکه بازار مسکن به بازار مصرفی ورود پیدا کند و ما توصیه می‌کنیم که مردم و مصرف‌کنندگان نسبت به خرید خود اقدام کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اضافه کرد: امیدواریم تمهیدات دولت درحوزه رونمایی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی ، سیاست‌های بانکی و سیاستهای بالقوه ساخت انبوه شبیه طرح‌های مسکن مهر به یک سمت و سویی برود که نه تنها افزایش قیمت نداشته باشیم، بلکه ثبات قیمت توأم با رونق خرید و فروش داشته باشیم.

*رونق توام با افزایش قیمت مسکن نیست

عقبایی گفت: متأسفانه وقتی خرید و فروش مسکن در تهران رونق می‌گیرد قیمت‌ها نیز رشد می‌کند اما ما دنبال این هستیم با مدیریت خود اعلام کنیم که همواره رونق توأم با افزایش قیمت نیست.

وی افزود: رکود بازار مسکن برای اقتصاد کشور نیز مضر است، چرا که وقتی دچار رکود در بازار مسکن می‌شویم حدود 200 شغل به طور مستقیم از بین می‌رود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تأکید کرد: رونق بازار مسکن موجب رونق اقتصادی می‌شود ولی باید این به نوعی مدیریت شود که به سمت افزایش و فرود آمدن حوزه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و در نهایت تبدیل سوداگری در حوزه خرید و فروش مسکن نشود.

*افزایش سقف وام مسکن اگر توأم با مدیریت باشد مفید است

عقبایی در پاسخ به این سؤال که آیا در شرایط کنونی افزایش سقف وام مسکن مفید است، گفت: افزایش سقف وام مسکن اگر توأم با مدیریت باشد و این وام به مصرف‌کننده‌های واقعی برسد، مطمئنا به سود بازار مسکن خواهد بود.

وی افزود: دادن تسهیلات حتی تا 80 درصد قیمت مسکن به خریداران واقعی و نیازمندان واقعی مسکن بسیار مناسب و مفید خواهد بود.

*استفاده از لفظ اکازیون در جهت فریب مردم نباشد

وی در خصوص استفاده از اصطلاح یا مفاهیم اکازیون و خانه زیر قیمت گفت: افرادی هستند که از لفظ اکازیون در جهت افزایش قیمت مسکن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: لفظ اکازیون باید در شرایطی استفاده شود که واقعا آن سازه و آن مشاور املاکی که از آن استفاده می‌کند به مفهوم واقعی از آن استفاده کند و به مفهومی استفاده کند که در جهت فریب افکار عمومی و فریب خریدار و فروشنده نباشد.

عقبایی اضافه کرد: همانطور که در قانون نظام‌صنفی دیده شده است، برای حراج باید افراد و مشاغلی که کار حراج را انجام می‌دهند مجوز خود را از اتحادیه مربوطه اخذ کنند و استفاده از لفظ اکازیون باید به گونه‌ای باشد که در جهت فریب مردم نباشد.

وی خاطر نشان کرد: در قانون نظام صنفی نیز تصویب شده است افرادی که فاقد پروانه کسب هستند حق دادن آگهی در جراید را ندارند و این به ما کمک می‌کند کنترل بیشتری بر آگهی‌ها داشته باشیم تا ملک را به مردم گران‌تر نفروشند.

*پیش‌بینی قیمت مسکن تهران تا پایان سال جاری/ثبات نسبی 

عقبایی در خصوص پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال جاری گفت: وضعیت فعلی در بازار مسکن حاکی از این است که قیمت مسکن ثبات نسبی خواهد داشت، زمان خوبی برای خرید و فروش مسکن است و اینگونه نیست که مردم فکر کنند اگر مسکن خود را فروختند فردا گران می‌شود.

۳۰ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۵۷