آغاز احیای بافت‌های فرسوده بعد از خواباندن التهاب مسکن

وزیرمسکن و شهرسازی گفت: برای ایجاد تعادل در بحث مسکن در کشور تا10 سال باید سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

مهندس محمد سعیدی کیا در جلسه شورای اداری خراسان شمالی افزود: تعداد خانوار در سال 85، 517 میلیون خانوار بوده و تعداد واحد مسکونی موجود در کشور 16 میلیون بوده یعنی در این زمینه یک و نیم میلیون خانوار کمبود وجود داشته است.

وی ادامه داد: رشد جمعیت از سال 75 تا 85، 5/1 درصد بوده اما رشد تشکیل خانوار 6/3 بوده است و در کشوری که سالانه 820 هزار ازدواج اتفاق می افتد به 820 هزار خانه نیاز است.

وی توضیح داد: در عین حال که رشد جمعیت کم شده اما رشد تشکیل خانوار زیاد شده است و متولدین اوایل انقلاب به سن ازدواج و درخواست مسکن و اشتغال رسیده‌اند.

او ادامه داد: در سال 84، 795 هزار ازدواج، در سال 85، 805 هزار و در سال 86 حدود 820 هزار ازدواج در کشور اتفاق افتاده که در سال 92 این رقم به بیش از900 هزار خواهد رسید.

سعیدی کیا گفت: در سال 75 سرانه جمعیت خانوار تقریبا پنج نفر بود که در سال 85 به چهار نفر رسید و این اتفاق مهمی است و دولت تصمیم گرفت به جای هر 10 سال یک بار هر پنج سال آمارگیری کند.

وی بیان کرد: ساخت سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی به 25 میلیون تن سیمان، حدود10 میلیون تن آهن آلات و به نیروی انسانی متخصص و نیروی کار نیاز دارد.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: مخاطبان دولت‌ها بیشتر دهک‌های کم درآمد جامعه هستند زیرا دهک‌های هشت تا 10 جامعه با امکانات خود مشکل مسکن را حل می کنند اما دهک یک اصولا قدرت هیچگونه بازپرداختی را ندارد که دولت با نهادهای کمیته امداد و بهزیستی مشکل آنها را حل می کند.

سعیدی کیا ادامه داد: دهک‌های دو تا هفت جامعه هم توان پرداخت اقساط بانکی را دارند اما خودشان نمی توانند صاحب خانه شوند و دولت‌ها مکلف هستند مشکل این قشر را که قشر کم درآمد نامیده می شوند حل کنند.

وی گفت: طرح مسکن مهر و مسکن 99 ساله کامل ترین قانونی است که تاکنون در زمینه مسکن وجود داشته و در این طرح متقاضی نمی تواند زمین را بفروشد زیرا در گذشته زمینی که توسط دولت واگذار می شد معلوم نبود که به خانه تبدیل شود و اکنون سیاست دولت این است که مردم را صاحب خانه و نه صاحب زمین کند.

وزیر مسکن و شهرسازی بیان کرد: در هر کار عظیمی مردم خودشان باید کار انجام دهند که در این راستا مقرر شد مردم در قالب تعاونی متشکل شوند و دولت زمین به آنها واگذار کند و برای آماده سازی و ساخت و ساز هم وام داده شود.

سعیدی کیا ارایه تسهیلات بانکی و تامین تاسیسات زیربنایی را دو مشکل عمده در این زمینه دانست و توضیح داد: ارایه تسهیلات بانکی تکلیف دولت است و این امر جلو برده می شود و آماده سازی زمین‌ها نیز از یک هفته دیگر شروع و وام ساخت و ساز هم اعطا خواهد شد.

وی افزود: تاکنون به استعداد ساخت یک میلیون و260 هزار واحد مسکونی، زمین در اختیار اعضا قرار گرفته، بیش از 300 هزار قطعه در حال آماده سازی و200 هزار قطعه نیز در مرحله گرفتن پروانه است.

وی ادامه داد: برای تامین تاسیسات زیربنایی نیز باید متقاضی خود در محدوده زمین تاسیسات را انجام دهد ولی رساندن آب و برق وظیفه دولت است.

وزیر مسکن و شهرسازی همچنین گفت: در کشور حدود 56 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده که بعد از خواباندن التهاب مسکن، کار بزرگ دولت احیای بافت فرسوده برای مقاوم سازی در مقابل زلزله و زیباسازی شهرها خواهد بود.

سعیدی کیا افزود: دولت برای احیای بافت فرسوده تشویق‌هایی گذاشته است ولی کافی نیست و این تشویق ها باید بیشتر شود.

استاندار خراسان شمالی نیز در این مراسم گفت: استان در طرح مسکن مهر به عنوان استان پیشتاز در کشور شناخته شد که این امر دستاورد خوبی است.

مهندس محمدحسین جهانبخش افزود: سفر مقام عالی وزارت مسکن و شهرسازی نیز در پیشرفت بیش از پیش پروژه ها تاثیرگذار خواهد بود.

وی همچینن با اشاره به سیل اخیر در استان گفت: در این حادثه دبی آب 700 متر مکعب در ثانیه بود که این حجم آب وارد سد شیرین دره شد.

وی افزود: سیل در چهار نقطه اطراف شهر بجنورد جریان داشت که اگر این چهار نقطه به هم می رسید فاجعه بوجود می آمد.

جهانبخش بیان کرد: تمام خانه‌های ساخته شده در کنار رودخانه‌ها و در حواشی شهر در معرض آسیب هستند و اگر مسوولان از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می کردند این میزان خسارت تحمیل نمی شد.

نماینده مردم بجنورد، شیروان و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای اجرای پروژه‌ها باید بازه زمانی تعیین شود و با توجه به بحران اجاره مسکن در خراسان شمالی باید تسهیلات بیشتر شود.

موسی الرضا ثروتی افزود: سایت اداری استان نیز که در بجنورد در حال ساخت است نیاز به تخصیص اعتبار دارد در غیر این صورت ساخت آن 50 سال زمان خواهد برد.

وی همچنین گفت: سیل اخیر خسارات زیادی را به بار آورده است و باید برای این امر ستاد ویژه تشکیل شود.

وی افزود: در این زمینه باید اقدامات بلند مدت صورت گیرد و خانه‌های در مسیر سیل جابجا شوند و برای ساماندهی نواحی حاشیه شهر و سکونت‌های غیر رسمی تدبیری اندیشیده شود.

۶ مهر ۱۳۸۷ ۱۵:۰۴