نساختن بهتر از بدساختن است

وزیر مسکن و شهرسازی در همایش یک روزه بتن اظهار کرد: هدف نهایی از تاسیس اینگونه انجمن‌ها و مراکز تحقیقات از جمله انجمن بتن ارتقای کیفی، بهینه کردن هزینه‌ها، تقلیل یا به حداقل رساندن مدت اجرایی طرح‌ها و پروژه‌ها و همسویی اجرای طرح‌ها با چرخه توسعه پایدار است.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه امروز بتن به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی با قابلیت‌های فراوان استفاده روزافزونی دارد، گفت: امروز در کشور هم تولیدکنندگان خوب داریم و هم دانش به‌روز، از این رو انجمن بتن وسایل NGO ها و دانشگاهیان و تولید‌کنندگان برتر و مسوولان اجرایی مرتبط با این حوزه باید تجربیات خود را در اختیار بتن‌سازان قرار دهد تا آنها هم به مرز استاندارد برسند.

وی گفت: مهندسان ناظر و سازندگان هم باید دقت‌های لازم را به خرج دهند لذا آیین‌نامه نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مواد، مصالح و فرآورده‌های ساختمانی کمک بزرگی به استانداردهای مصالح کرده و آمارها نشان از موفقیت طرح را دارد. همچنین باید بگویم متن این تصویب‌نامه بعد از زلزله بم توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در راستای اجرای تبصره یک ماده 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تهیه و توسط هیات وزیران در سال 84 به تصویب رسیده است.

وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در این مورد همایشی با بررسی کارهای صورت گرفته و اقدامات لازم برای ادامه مسیر در مرداد 87 در وزارت مسکن و شهرسازی برگزار شد. همچنین در مورد بتن نیز در پایان سال 86 ، 255 واحد تولیدی بتن آماده از مجموعه 433 واحد دارای پروانه کاربرد نشان استاندارد بوده‌اند (حدود 60 درصد) در شش ماهه نخست سال 87 نیز 53 واحد دیگر موفق به دریافت پروانه کاربرد نشان استاندارد شده‌اند که این موفقیت بزرگی است. بنابراین در مجموع بیش از 70 درصد واحدهای تولیدی دارای نشان استاندارد هستند.

وی با اشاره به اینکه سیمان به عنوان نخستین کالای صنعتی استاندارد شده همزمان در چند مورد با مشخصات و ویژگی‌های ثابت تولید و مصرف شده است، گفت: متاسفانه باید عنوان کنم برنامه استانداردسازی سیمان در کشور ما به طور مناسب از این تجربه بهره کامل نبرده است.

وی افزود: دانشمندان تکنولوژی بتن از سال‌ها پیش یادآور شده‌اند که دوام بتن از مقاومت بتن اهمیت بیشتری دارد ولی ما هنوز در کشور شاهدیم که این بخش از ویژگی‌های فنی بتن چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

سعیدی‌کیا با اشاره به طرح ساماندهی وضعیت تولید و مصرف سیمان که در مراحل نهایی و تصویب در هیات وزیران قرار دارد، گفت: روح این طرح استفاده بهینه از سیمان و استفاده از روش‌های نوین و بهینه شده است که طبق آن، این تصویب‌نامه با ضوابط فنی در اختیار مهندسان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح از هدر رفتن سیمان و بتن در کارهای ساختمانی جلوگیری می‌شود، طرح اختلاط بتن طبق روش‌های بومی تعیین می‌شود، از مواد افزودنی استفاده درستی می‌شود، از قطعات پیش‌ساخته بتنی در ساخت و ساز بیشتر استفاده می‌شود و از همه مهتر با تولید سیمان بنایی و ملات خشک آماده تحولی در مصرف سیمان صورت می‌گیرد.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه درخصوص فناوری‌های نوین گام‌هایی در وزارت مسکن و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برداشته شده است، گفت: از سوی سرمایه‌گزاران هم برای احداث کارخانجات استقلال خوبی صورت گرفته دولت هم حمایت می‌کند اما موفقیت آن در گرو همکاری و جدیت همه نهادهای ذی‌ربط است. لذا تمامی مهندسان باید فقط درست و باکیفیت بسازند و ساخت و سازهای کشور را پایش کنند.

وی افزود: از طریق سازمان نظام مهندسی ساختان و تشکل‌های صنفی و صنعتی دیدگاه سازنده خود را برای اصلاح روش‌ها به مرکز تحقیقات ساختمان مسکن منعکس کنند.

سعیدی‌کیا تاکید کرد: با وجود نیاز فراوان، نساختن بهتر از بدساختن است و این حرف من از ابتدای کار در مقام وزیر مسکن و شهرسازی بوده است ما یا نمی‌سازیم یا باکیفیت می‌سازیم.

وی ادامه داد: مهندسان ما قادرند که بهترین سازختمان‌ها را طراحی کنند و بسازند و این موضوع به کرات ثابت شده و این انگیزه برای خدمت بیشتر است. امیدواریم با کارهای مشترک وزارت مسکن و شهرسازی از ابتدای برنامه پنجم یعنی اول سال 89 حضور کارگران بدون کارت مهارت در کارگاه‌ها ممنوع یعنی در سال 88 باتوجه به آیین‌نامه نظارت و استاندارد مصلاح ورود مصالح غیر استاندراد به کارگاه‌ها ممنوع شود. از این رو انتظار است که روش‌های توسعه صنعت بتن کشور در قالب یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت تهیه و برای قانونی کردن آن اقدام شود.

۱۷ مهر ۱۳۸۷ ۰۱:۳۸
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |