کلیه معاملات بخش مسکن ثبت الکترونیکی می‌شوند

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: اگر هدف‌گذاری‌ها را درست کنیم و برنامه متناسب برای رسیدن به این اهداف داشته باشیم بر این اساس می‌توانیم همراه با یک عزم و اراده ملی جوابگوی نیاز مسکن در کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعیدی‌کیا در همایش «سیاست‌های توسعه مسکن در ایران» که در وزارت مسکن و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: امسال از فروردین ماه تهیه برنامه پنجم را شروع کرده‌ایم و جلسات آن از دو سه هفته گذشته متکی بر راهکارهای معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در بخش مسکن در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه توان کشور در تولید مسکن بیش از این میزانی است که امروز انجام می‌شود، گفت: اگر هدف‌گذاری‌ها را درست کنیم و برنامه متناسب برای رسیدن به این اهداف داشته باشیم بر این اساس می‌توانیم همراه با یک عزم و اراده ملی جوابگوی نیاز مسکن در کشور باشیم.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: در مورد مسکن مهر نیز اعتقاد دارم ابزار و لوازم فراهم شده است و عزم محکمی برای انجام این کار وجود دارد. لذا امیدواریم با عملکردی خوبی که تاکنون در این زمینه داشته‌ایم به نتیجه برسیم.

وی گفت: نباید برگزاری اینگونه جلسات کارشناسی سال به سال باشد، بلکه باید هر سه ماه یکبار این گونه جلسات برگزار شود تا راهکارهای مناسبی در بخش مسکن اتخاد شود.

وزیر مسکن و شهرسازی پیشنهاد کرد که هر ماه یک اجلاس منطقه‌یی در کشور برگزار شود و مسائل مختلف بخش مسکن مورد بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه تامین تسهیلات زیربنایی از مشکلات مسکن مهر است، تصریح کرد: به تازگی یکی از تعاونی‌ها در گزارش داده است که تنها مشکل آنها در به سرانجام رساندن مسکن مهر تامین تسهیلات زیربنایی و تسهیلات بانکی است.

وزیر مسکن و شهرسازی در پایان این همایش تاکید کرد: بهتر است حرف‌هایی که پشتوانه نظری دارند به برنامه‌های کاربردی تبدیل شود تا در عمل توفیق بیشتری کسب کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر قیمت مسکن کاهش یافته است اما چه تضمینی وجود دارد بورس بازی زمین سبب افزایش دوباره قیمت مسکن نشود؟ گفت: دولت تلاش می‌کند از آشفتگی بازار جلوگیری کند لذا با راهکارهای مشخصی در شورای مسکن این موضوعات مورد بحث قرار می‌گیرد و هر کدام نهایی شود ارائه خواهد شد.

وی افزود: آنچه سبب افت قیمت‌ها شد از این سبب بود که دولت برا ی تامین مسکن گروه‌های کم درآمد دهک‌های 2 ، 3، 4 و 5 یک بازار دیگر به نام زمین‌های 99 ساله ایجاد کرد که به این شکل بخشی از تقاضاها از بازار مسکن خارج شدند و تعادل در بازار ایجاد شد که نتیجه آن پایین آمدن قیمت خانه است.

وزیر مسکن و شهرسازی تاکید کرد: باید در کنار این اقدامات یک سری کارها در جهت تنظیم بازار مسکن انجام شود که می‌توان به ثبت معاملات خرید و فروش مسکن اشاره کرد. چراکه پیش از این ممکن بود برخی از معاملاتی که در مسکن صورت می‌گرفت همه از آن خبر نداشته باشند و به صورت غیر رسمی انجام شود. لذا بسیاری از دادگاه‌هایی که در این بخش تشکیل می‌شد به همین علت است. اما در حال حاضر دولت یک سامانه تعریف کرده و این سامانه با آژانس‌های املاک، هماهنگ شده است.

وی افزود: در شرایط فعلی هر معامله‌ای روی زمین و مسکن انجام می‌شود باید ثبت شود که این امر هم به نفع مردم است و هم مستند برای دادگاه‌ها و دولت بوده است.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه کلیه معاملات بخش مسکن اعم از اجاره و خرید و فروش باید ثبت الکترونیکی شوند، گفت: با سازمان ثبت اسناد هماهنگی کردیم که هر معامله‌ای که انجام می‌شود باید در این سازمان به ثبت برسد. از سوی دیگر کلیه آژانس‌های املاک نیز به این سامانه مجهز شدند که وزارت بازرگانی و سازمان ثبت اسناد کشور به تدریج این کار را فراگیر می‌کند.

وزیر مسکن و شهرسازی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با انجام این اقدامات در بازار مسکن و زمین یک ثبات و آرامش مناسب حاکم می‌شود.

۲۰ مهر ۱۳۸۷ ۱۰:۴۲
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |