نمایندگان مجلس درباره طرح مسکن اجتماعی توجیه نیستند/۲ اشکال اساسی مسکن مهر29/08/92

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس از طرح مسکن اجتماعی توجیه نیستند، گفت: پرداخت چند برابر وام خرید مسکن موجب افزایش قیمت می‌شود، اما اگر این تسهیلات به ساخت داده شود، مناسب خواهد بود.
 

سید بهلول حسینی نماینده مردم میانه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که عمده‌ترین سؤالات امروز نمایندگان کمیسیون عمران از وزیر راه و شهرسازی چه خواهد بود، افزود: اگر امروز وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران حضور یابد، قطعاً از او در خصوص دلایل توقف مسکن مهر و جزئیات مسکن اجتماعی سؤال خواهد شد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس و به خصوص کمیسیون عمران به نوعی از طرح مسکن اجتماعی که قرار است، جایگزین مسکن مهر شود، توجیه و آگاه نیستند، بنابراین اگر امروز وزیر راه و شهرسازی به مجلس بیاید، از او در خصوص این دو موضوع مهم سؤال خواهد شد.

حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس موافق صندوق پس‌انداز مسکن که گفته می‌شود قرار است در سایر بانک‌های غیر مسکن راه‌اندازی شود و تا چند برابر وام خرید مسکن پرداخت شود، گفت: بنده موافق نیستم، چرا که پرداخت وام خرید موجب گرانی مسکن می‌شود.

نماینده مردم میانه در پاسخ به این سؤال که چرا در 8 سال گذشته که سقف وام مسکن تغییری نکرد، اما قیمت مسکن افزایش جهشی داشت، پس بنابراین نمی‌توان گفت که اگر سقف وام افزایش یابد قیمت مسکن نیز گران می‌شود، اظهار داشت: برای افزایش مسکن پارامترهای دیگری نیز دخیل هستند، بنابراین بنده معتقد هستم که تسهیلات باید به تولید مسکن پرداخت شود.

*بهترین روش انتقال وام ساخت به خریدار

وی با اشاره به اینکه از ابتدا بنده مخالف اعطای تسهیلات برای خرید مسکن بودم ،افزود: بهترین روش برای تولید مسکن و بالا بردن قدرت خرید این است که وام مسکن برای ساخت پرداخت شود و همان وام به خریدار منتقل شود.

*آخوندی از قبل رای اعتماد مخالف مسکن مهر بود

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سؤال که اگر آخوندی امروز نتوانست نمایندگان مجلس را از بابت توقف مسکن مهر و یا مسکن اجتماعی قانع کند، آیا احتمال اینکه نمایندگان بخواهند وزیر راه و شهرسازی را استیضاح کنند وجود دارد، گفت: قبل از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی در یک جلسه‌ای با آخوندی دیداری داشتم که در آن جلسه متوجه شدم وزیر راه و شهرسازی مخالف مسکن مهر است.

*2 اشکال اساسی مسکن مهر

وی ادامه داد: مسکن مهر در راستای اهداف واقعی نظام مقدس است، بنابراین در دولت نهم و دهم علیرغم اینکه مسکن مهر جزء دستاوردهای خوب بود، دو اشکال اساسی برای آن وجود داشت.

وی ادامه داد: اولین اشکال اساسی به مسکن مهر گستردگی دایره شمول بود و به هر متقاضی که مسکن نگرفته بود و فاقد مسکن بود شامل این طرح مسکن مهر شد.

حسینی اظهار داشت: دومین اشکال اساسی به مسکن مهر صدور واگذاری و اجازه خرید و فروش مسکن مهر بود و اگر چه دولت قبلی مخالف واگذاری بود، اما به شکل مشخص این خرید و فروش و واگذاری صورت می‌گرفت.

۲۹ آبان ۱۳۹۲ ۰۹:۵۳
روابط عمومی |