شرکتهای بیمه 90 درصد هزینه ساخت را در صورت حادثه جبران می‌کنند

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: شرکت‌های بیمه‌ای که کیفیت ساختمان را بیمه می‌کنند باید تا 90 درصد هزینه ساخت و ساز را در صورت بروز حادثه جبران و پرداخت کنند.

محمد سعیدی کیا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: لایحه بیمه تضمین کیفیت ساختمان که از دو سال گذشته در مجلس مطرح شده در صورت تصویب از سوی مجلس می‌تواند موجب افزایش کیفیت ساخت و ساز در کشور شود.
وی ادامه داد: در صورتی که این لایحه از سوی مجلس تا پایان سال تصویب شود، از ابتدای سال 88 اجباری و عملیاتی می‌شود، بنابراین سازنده‌ها بدانند که با اجباری شدن بیمه کیفیت ساختمان، باید ساختمان خود را تحت پوشش یکی از شرکتهای سینا، ایران، توسعه، کارآفرین و بیمه نوین قرار دهند.
سعیدی‌کیا ادامه داد: سازنده‌ها بدانند که این لایحه از سال آینده با عملیاتی شدن به نفع آنها خواهد بود چرا که شرکت بیمه‌ای که با وزارت مسکن و شهرسازی تفاهمنامه امضا کرده‌اند تا 90 درصد هزینه ساخت و ساز واحد مسکونی را که دچار حادثه شود را جبران و حتی مجددا خواهند ساخت.
وزیر مسکن و شهرسازی نرخ بیمه را تا 5/1 درصد هزینه های حرفه ای و تخریب و انتقال نخاله اعلام کرد و افزود: به عنوان مثال در الگوی مسکن 75 متری در ساختمانی 5 طبقه قیمت ساخت حدود 30 میلیون تومان می شود، لذا 5/1 درصد تعرفه بیمه رقمی برابر با 450 هزارتومان است که با توجه به پرداخت 30 درصد این مبلغ از سوی وزارت مسکن، سازنده باید 300 هزار تومان ظرف مدت 10 سال به شرکت بیمه پرداخت کند.

۱۱ آبان ۱۳۸۷ ۱۲:۰۵
خبرگزاری فارس |