تصویب و ابلاغ آیین‌نامه قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن طی هفته‌های آینده

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: آیین‌نامه قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن دو تا سه هفته آینده تصویب و ابلاغ خواهد شد.

محمد سعیدی‌کیا در اولین همایش ملی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان که صبح امروز در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از حدود دو و نیم سال پیش به منظور تمرکززدایی و استفاده از توان تمامی استان‌های کشور در موضوعات مهم، بنا شد پایگاه‌هایی در استان‌ها تشکیل و دبیرخانه‌های آنها در هر یک از استان‌ها ایجاد شود که برای اولین بار دبیرخانه معماری ایرانی ـ اسلامی در اصفهان شکل گرفت و پس از آن دبیرخانه مقررات ملی ساختمان در استان فارس ایجاد شد و امروز نیز دبیرخانه فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در استان خراسان رضوی شکل گرفته است.

وی افزود: موضوعاتی مانند اسکان غیررسمی، مصالح ساختمانی و احیای بافت‌های فرسوده در سایر استان‌های کشور از جمله مسائلی است که دنبال می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: حل مشکل مسکن کم‌درآمدها در دستور کار دولت نهم قرار دارد و در حال حاضر میزان مالکیت در بخش مسکن کشور حدود 63 تا 64 درصد است که نسبت به سال 75 در حدود هشت درصد کاهش یافته است.

سعیدی‌کیا ادامه داد: درحال حاضر تامین مسکن کم‌درآمدها، برنامه مسکن مهر، مسکن اجاره‌ای پنج ساله نیز از جمله برنامه‌هایی است که دولت نهم در برنامه دارد.

وزیر مسکن با بیان اینکه آیین‌نامه قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن دو تا سه هفته آینده تصویب و ابلاغ خواهد شد، گفت: تحقق برنامه ساخت مسکن به روش‌های سنتی غیرقابل انجام است و در شرایط فعلی باید به فناوری‌های جدید و صنعتی‌سازی به عنوان یک موضوع مهم پرداخته شود و وزارت مسکن و شهرسازی باید در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه درحال حاضر در کشور ما برخی از فناوری‌های نوین مورد استفاده فراگیر قرار نگرفته است، تصریح کرد: باید ارتباط مناسب بین سازندگان و کسانی که فناوری نوین را در اختیار دارند، برقرار کنیم که در این زمینه نظام مهندسی ساختمان نقش قابل توجهی دارد و هر یک از نهادهای انبوه‌سازی و دانشگاهیان باید وظایف خود را در این زمینه انجام دهند.

وی گفت: دولت وظیفه نظارت دارد و تامین زمین، پرداخت وام و یارانه را انجام می‌دهد اما ساخت و ساز برعهده مردم است که امیدواریم در همایش‌های بعدی که برگزار می‌شود بتوانیم نشان دهیم چقدر توانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

وزیر مسکن در پایان خاطرنشان کرد: در بازارهای رقابتی دنیا باید مصرف‌کنندگان ترغیب به استفاده از فناوری‌های نوین بخش ساختمان کشور شوند.

۱۹ آبان ۱۳۸۷ ۱۲:۲۳
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |