سالانه 1.5 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می شود

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: تامین مسکن ویژه اقشار کم در آمد از مهمترین برنامه های دولت نهم است و سالانه 1.5 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می شود.

مهندس محمد سعیدی کیا در اولین همایش ملی فن آوریهای نوین صنعت ساختمان سازی در مشهد افزود: اهمیت مسئله تامین مسکن در دولت نهم با ایجاد 5/1 میلیون واحد مسکونی در سال مشهود است.

وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: طبق آمار در دو سال قبل، 16 میلیون خانه به همراه 5/17 خانوار با در نظر گرفتن رشد 5/3 درصدی تشکیل خانوار، دولت و وزارتخانه را به آنجا رساند که برای برطرف شدن مشکل مسکن، سالانه 5/1 میلیون واحد مسکونی در کشور ایجاد شود.

سعیدی کیا ابا اشاره به ثبت 841 هزار ازدواج در سال 86 در کشور خاطرنشان کرد: نرخ مالکیت مسکن در کشور 63 درصد است که این میزان هشت تا 9 درصد نسبت به مالکیت مردم در سال 75 کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه وزارتخانه یک بسترساز در جهت پیشروی به سمت ساخت مسکنهای صنعتی است، اظهار داشت: امید است که دبیرخانه دائمی تشکیل یافته در مشهد بتواند در بحث فن آوری های نوین و ساخت و ساز صنعتی محوریت کار را بر عهده بگیرد تا روش های سنتی کاملا محو شود.

وزیر مسکن و شهرسازی مهمترین عامل پیشرفت در مسئله ساختمان های صنعتی را همفکری و هم اندیشی علمی - تخصصی دانست و افزود: باید توجه کرد مدیریت بازار مکمل مدیریت تولید است و این مهم میسر نمی شود مگر آنکه هر یک از ما به عنوان عضوی از جامعه مهندسی به اهمیت این موضوع پی ببریم.

وی گفت: کار دولت در بخش پیشبرد روشهای سنتی به سمت صنعتی در بحث ساختمان سازی تنها حمایت، نظارت و سیاستگذاری است و مکمل اصلی این نقش انبوه سازان و جامعه فنی مهندسی هستند که این مهم را به نتیجه مثبت برسانند.

سعیدی کیا در حاشیه همایش فناوریهای نوین ساختمان در جمع خبرنگاران در محل هتل پردیسان مشهد، افزود: از آنجا که در زمینه احداث مسکن به جز بحث آهن آلات دیگر مصالح بومی است و به اندازه کافی تولید کننده و نیروی انسانی در این زمینه داریم لذا این بخش به جز اثری که از نقش بحران اقتصادی بر منابع مالی کشور ایجاد می کند‌، تأثیر ناچیزی را از این وضعیت جهانی می پذیرد.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان از فن آوری های نوین در رابطه با طرحهای مسکن مهر مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار کرد: مسکن مهر نیز مانند تمام دیگر ساخت و سازهای کشور است و از آنجا که به طور انبوه ساخته می شود فرصت مناسب تری دارد تا فن آوری های نوین در آن بکار گرفته شود، زیرا در آن صورت ما شاهد استفاده از مصالح کمتر،‌ سرعت ساخت بالاتر و قیمت پایین تر خواهیم بود که اینها نکات بسیار حائز اهمیتی در رابطه با طرح هستند.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به رویکرد حمایتی دولت در زمینه ساخت و تهیه مسکن عنوان کرد: دولت در این رابطه نقش سیاست گذاری ، حمایت،‌ هدایت و نظارت را برعهده دارد.

وی تغییر رویکرد دولت را از ساختهای استیجاری به واگذار کردن وظیفه ساخت به خود مردم و تعاونیها را یکی از راههای صنعتی سازی دانست و گفت: در گذشته حجم ساختها به صورت استیجاری محدود بوده است در حالی که اکنون این حجم با سیاست گذاری دولت بسیار بیشتر و بالاتر شده است.

سعیدی کیا تصریح کرد: سیاست خوب، توجه همه به خصوص کارشناسان را جلب می کند و به طوری که مشاهده می شود این اتفاق رخ داده است زیرا به عنوان مثال در همین همایش دیده می شود که اکثر شرکت کنندگان اشخاص و شرکتهای غیر دولتی و خصوصی هستند.

وی همچنین در رابطه با وضعیت شهرهای جدید گفت: وضعیت حال حاضر این شهرها پاسخ واضحی به تمامی سئوالات پیرامون این موضوع است.

وزیر مسکن با اشاره به اینکه از شهرهای جدید استقبال بسیار خوبی به عمل آمده است، ادامه داد: وقتی امکانات در این شهرها مناسب و زمینه های حمل و نقل آن مهیا باشد، دلیل برای عدم اقبال به این شهرها وجود ندارد کما اینکه دلایلی مانند آرامش و شلوغ نبودن محیط نیز از مزیت های آن محسوب می شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه در رابطه با مسکن مهر تعاونیها نقش اساسی را دارند، اظهار داشت: با این حال تعاونی ها به هیج وجه نمی توانند اقدام به ساخت کنند و امر ساخت و ساز مسکن را باید برعهده افرادی که دارای صلاحیت هستند گذارد.

وزیر مسکن و شهرسازی همچنین در خصوص بافتهای فرسوده شهری خاطر نشان کرد: در این زمین نکته اصلی در خصوص جا به جایی خود مردم هستند.

وی خاطر نشان کرد: در شهرهای جدید تمام سرانه ها باید تامین شود و محله مسکونی بدون این سرانه ها، محله مسکونی نخواهد بود.

سعیدی کیا ادامه داد: تامین تاسیسات زیربنایی که جزئی از آماده سازی است،‌ وظیفه دولت است و باید انجام دهد.

وزیر مسکن تاکید کرد: همچنین در رابطه با تاسیسات روبنایی نیز دولت مکلف به اجرا و تامین آن است که هر چند در حال حاضر در آن نقص وجود دارد ولی باید جهت کامل کردن آنها تلاش کرد.

۱۹ آبان ۱۳۸۷ ۱۲:۲۶
خبرگزاری مهر |