با اجرای طرح مسکن اجتماعی، مسکن دهک‌های یک و دو جامعه تامین می‌شود

معاون وزیر مسکن گفت: در آیین‌نامه ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن برای تامین مسکن کم‌درآمدها چهار برنامه تدوین شده است که برخی از آنها ویژه دهک‌های 1 و 2 جامعه است. چراکه از طریق طرح مسکن مهر نمی‌توانند صاحبخانه شوند و باید نهادهای حمایتی به آنها کمک کنند.

منوچهر خواجه دلویی ـ معاون امور ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی - در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برنامه‌های دولت برای تامین مسکن کم درآمدها اظهار کرد: این برنامه شامل مسکن اجتماعی و مسکن اجاره به شرط تملیک است.

 وی افزود: در طرح مسکن اجتماعی؛ دولت یکسری حمایت‌هایی از نهادهای عمومی و حمایتی انجام می‌دهد که به طور مشخص در آیین‌نامه تعریف شده‌اند؛ (شهرداری‌ها، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، خیرین و واقفان مسکن ساز، بنیاد مسکن و صندوق‌های بازنشستگی)، این نهادها می‌توانند برای تامین مسکن اجاره‌ای گروه‌های کم درآمد اقدام کنند.

 وی ادامه داد: زمین و تسهیلات در اختیار این نهادها گذاشته می‌شود تا مجموعه‌های مسکن کوچک بسازنند و به عنوان مسکن اجتماعی در اختیار این افراد بگذارند.

 خواجه دلویی گفت: اما در مسکن اجاره به شرط تملیک برای دهک‌های 1 و 2 جامعه که می‌خواهند مسکن ملکی داشته باشند برای این منظور نیز زمین به نهادهای عمومی واگذار و تسهیلات داده‌ می‌شود تا خانه بسازند و به طور اجاره به شرط تملیک در دراز مدت در اختیار این افراد بگذارند که با تمام شدن اقساط، این خانه‌ها به مالکیت این افراد در می‌آید.

 وی افزود: دولت زمین و وام را می‌دهد و آورده‌های اولیه را نهادهای عمومی تامین می کنند و در نهایت به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار افراد کم درآمد قرار می‌گیرد.

 معاون وزیر مسکن گفت: برای دهک‌های سه تا 6 نیز همانطور که می دانید مسکن مهر پیش‌بینی شده است که فرد با زمینی که به آن واگذار می‌شود و تسهیلات که داده می‌شود با توجه آورده‌های که بین 10 تا 12 میلیون تومان دارد خانه خود را می‌سازد.

۲۵ آبان ۱۳۸۷ ۱۴:۴۷
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |