بازار مسکن در رکود نیست/ آزادسازی خرید و فروش، قیمت مسکن مهر را افزایش می‌دهد23/10/92

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بازار مسکن در رکود نیست و مسیر طبیعی خود را طی می‌کند، گفت: آزاد‌سازی خرید و فروش مسکن مهر قطعا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

 

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص تأثیر افزایش وام خرید مسکن بر بازار مسکن گفت: اکنون بازار مسکن در یک وضعیت و شرایط کاملا عادی و واقعی قرار دارد.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود بازار مسکن در رکود است و باید از این وضعیت خارج شود در حقیقت اینگونه نیست، در حال حاضر فروشنده و خریدار هر دو قدرت چانه‌زنی دارند و بازار مسکن مسیر طبیعی یک بازار واقعی را طی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: انبوه‌سازان، سازنده‌ها، بنگاه‌دارها و املاک‌دارانی که در این بازار به امید سود بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، الان در صورت وجود مشتری حاضر نیستند قیمت‌ها را کاهش دهند و ملک خود را بفروشند.

بغزیان گفت: اما فروشنده‌های واقعی املاک خود را با قیمت مناسبی عرضه می‌کنند و با خریدار هم کنار می‌آیند و در نهایت با یک کاهش قیمت معقول هر دو بر سر معامله ملک به توافق می‌رسند. 

وی افزود: در چنین شرایطی، افزایش وام خرید مسکن صرفا باعث می‌شود تا چانه‌زنی از طرف خریدار کم شده و مبلغی را که می‌‌توانست با گرفتن تخفیف از فروشنده نپردازد، الان با گرفتن وام مسکن به فروشنده پرداخت می‌کند و در نهایت برای مدتی به بانک بدهکار می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران، تصریح کرد: افزایش وام مسکن الان به نفع بازار مسکن نیست. این پول‌ها بیشتر جذب فروشنده‌ها می‌شود و کمکی به خریدار نمی‌کند بلکه خریدار را فقط بدهکار می‌کند. 

بغزیان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تأثیر آزاد‌سازی خرید و فروش مسکن مهر بر بازار مسکن چگونه خواهد بود، گفت: فلسفه مسکن مهر تا آنجایی که به خاطر دارم ایجاد توانایی خرید مسکن برای قشر کم درآمد بود.

وی افزود: خرید و فروش مسکن مهر برای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌، احتکار و دلال‌بازی در بازار  مسکن ممنوع شد. 

این کارشناس اقتصادی، اظهار داشت: قبلا فقط واجدین شرایط اقدام به خرید مسکن مهر می‌کردند در حالیکه با آزاد‌سازی خرید و فروش هر فردی حتی سرمایه‌گذارانی که خواهان کسب سود بیشتر هستند می‌توانند به خرید و فروش مسکن مهر اقدام کنند و این موضوع با فلسفه تشکیل مسکن مهر مطابق نیست.

بغزیان گفت: وقتی خرید و فروش مسکن مهر آزاد شود، عده‌ای که واجد شرایط خرید بودند اقدام به فروش می‌کنند، بنابراین مشتریان آنان یا افرادی از قشر و طبقه خودشان هستند و یا افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری اقدام به خرید می‌کنند که این اتفاق باعث می‌شود مسکن مهر دیگر با خانه‌های عادی تفاوتی نداشته باشد و حتی قیمت آن‌ هم افزایش یابد.

وی افزود: در ضمن با آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر الزام دولت مبنی بر تکمیل و تأمین مسائل حاشیه‌ای مثل آب، برق و فاضلاب از بین می‌رود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه با آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر قیمت مسکن تعدیل می‌‌شود درست نیست و مطمئنم که این موضوع باعث افزایش قیمت‌ مسکن می‌شود.

۲۳ دی ۱۳۹۲ ۱۴:۳۲