25 درصد مردم کشور اجاره‌نشین هستند

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به کمبود بالفعل 5/1 میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: طبق آمارهای سرشماری در سال 85 بیش از 25 درصد مردم کشور اجاره نشین هستند

محمد سعیدی کیا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: سرشماریهای سال 85 ‏نشان می دهد که از 5/17 میلیون خانوار کشور 16 میلیون دارای مسکن هستند که به نظر می رسد این آمار هم اکنون نیز با توجه به میزان ازدواج ها تا حدودی تغییر و افزایش کرده باشد.
وی با بیان اینکه سالانه 800 هزار ازدواج در کشور رخ می دهد و تقاضا برای مسکن را نیز هر سال افزایش می دهد افزود:این آمار نشان می دهد که حداقل 5/1 میلیون واحد مسکونی بالفعل در کشور کمبود وجود دارد که مربوط به سال های گذشته است بنابراین باید برای جبران این کمبود سالانه حداقل 5/1 میلیون واحد مسکونی (به غیر از مسکن مهر)با رعایت استاندارهای ساخت و ساز تولید شود تا این کمبود جبران شود.
به گفته وی، سال گذشته 830 هزار پروانه ساختمانی در شهرها برای ساخت و ساز صادر شد، اما در 4 ماهه نخست امسال صدور این پروانه ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشت. ‏
سعیدی کیا با اشاره به اینکه اقشار کم درآمد کشور برای صاحب خانه شدن سال های طولانی را اجاره نشین می مانند گفت:حداقل انتظاری که یک فرد کم درآمد در کشور برای صاحب خانه شدن می کشد به طور متوسط 20 سال است.
وی خاطر نشان کرد: دولت احداث 90 هزار واحد مسکونی اجاره ای 5 ساله را که انبوه ساز ساخته و به پنج سال اجاره می دهد را از دو سال پیش طراحی و در دستور کار خود قرار داده که در حال اتمام است.

۹ دی ۱۳۸۷ ۱۱:۳۰
خبرگزاری فارس |