آغاز انتشار اوراق رهنی مسکن

وزیر مسکن و شهرسازی از آغاز انتشار اوراق رهنی مسکن در ماه جاری خبرداد و گفت: این برنامه با عرضه ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن در بورس در این ماه کلید می خورد.
محمد سعیدی کیا با بیان اینکه انتشار اوراق مشارکت رهنی مسکن مراحل نهایی خود را می گذراند، افزود: انتشار این اوراق در دی جاری منتشر خواهد شد.
وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه "من امیدوار بودم که این اوراق زودتر از این موعد منتشر می شد"، تصریح کرد: اما با توجه به اینکه این کار برای اولین بار در کشور صورت می گیرد، بنابراین برای اینکه مشکلی ایجاد نشود، بررسیهای بیشتری نیز انجام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه " البته ما نیز موافق بررسیهای بیشتر بودیم"، بیان کرد: با وجود اینکه مصوبات مورد نیاز برای انتشار این اوراق نیز اخذ شده اما باز هم بررسیهای دیگری توسط دستگاههای مختلف در حال انجام است تا آثار منفی پس از انتشار نداشته باشد.
سعیدی کیا گفت: برای انتشار این اوراق یک مصوبه ۲ هزار میلیارد ریالی و یک مصوبه یکهزار میلیارد ریالی داریم، اما اجرای این برنامه را با انتشار ۵۰۰ میلیارد ریال به صورت مقدماتی و نمونه آغاز می کنیم و اگر نتیجه مثبت باشد، بقیه آن را نیز منتشر می کنیم.
وی با بیان اینکه بانک مسکن ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن را منتشر می کند، از اعلام نرخ این اوراق خودداری کرد و افزود: نرخ این اوراق جزو بررسیهایی است که هم اکنون در حال انجام است که بعدا اعلام خواهد شد.
سعیدی کیا اظهار داشت: ایجاد بازار ثانویه رهن مسکن امکان جدید و فرصتی مناسب برای تامین منابع مورد نیاز مسکن است.
در همین حال، سیدعلی حسینی معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این با بیان اینکه قیمت مسکن به پارامترهای زیادی بستگی دارد، گفته بود: با انتشار اوراق مشارکت رهنی، معادلات مربوط به قیمت مسکن دستخوش تغییراتی خواهد شد.
بازار رهن ثانویه مسکن بازاری است که در آن دارایی های بانکها (مطالبات و تسهیلات اعطایی آنها) تبدیل به اوراق بهادار شده و در بازار بورس خرید و فروش می شود. بازار ثانویه مسکن مکانیزمی مالی است که به شرکتهای مورد اعتماد بانکها اجازه فروش اوراق مشارکت را می دهد. 
۹ دی ۱۳۸۷ ۱۱:۳۵
پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان ایران |