قانون الزام آموزش‌ حرفه‌ای کارگران ساختمانی اجرایی نشد/ ۲۰۷ شغل در صنعت ساختمان01/04/93

توافقنامه همکاری کانون سراسری انبوه‌سازان ایران در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در زمینه آموزش و تربیت کارگران ساختمانی با حضور نمایندگانی از دو مجموعه مذکور به امضا رسید تا گامی به جلو برای کاهش حوادث ساختمانی باشد.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در این جلسه حسن محتشم، نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران با اشاره به رسالت اجتماعی و ماموریت کانون در جهت حفظ منافع صنفی انبوه سازان، نیروهای انسانی مرتبط با صنعت ساختمان و نیز منافع مصرف کنندگان اجرای این تفاهم‌نامه را گامی موثر در ارتقای کیفیت ساخت و سازها دانست.

*تشریح برنامه‌های توافق نامه

محتشم در عین حال با بیان اینکه صنایع زیادی وابسته به صنعت ساختمان هستند گفت: کانون در جهت رسالت خود و برای به حرکت درآوردن موتور محرکه اقتصاد کشور که سهم بسزایی در اشتغال زایی دارد و ارتباط تنگاتنگی با سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله سازمان فنی و حرفه ای کشور که متولی تربیت نیروهای انسانی ماهر در جامعه است برقرار نموده است.

وی ادامه داد: طی مذاکرات متعدد با مدیران سازمان فنی و حرفه ای کشور به این نتیجه رسیدیم که ارتباط و همکاری تنگاتنگ مجموعه انبوه سازان با سازمان مذکور می تواند منجر به ارتقای کیفیت ساخت و ساز و بهداشت و سلامت ساختمان شود.

به گفته محتشم براساس این تفاهمنامه چند برنامه مهم از جمله تهیه و تدوین کتب و منابع آموزشی جهت بالا بردن سطح فرهنگ کار و مهارت نیروی انسانی شاغل در صنعت ساختمان، ارزشیابی و سنجش صلاحیت نیروی کار صنعت ساختمان، بهره گیری از نیروهای کاری معرفی شده از سوی کانون سراسری انبوه سازان، شناسایی مشاغل موجود و مشاغل جدید در صنعت ساختمان، اجرای قانون الزام فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای کشور، رعایت مسائل ایمنی جهت کاهش بلایای ناشی از حوادث کار و تدوین و بازنگری در استانداردهای آموزشی مهارتی در صنعت ساختمان در دستور کار قرار دارد.

*کمتر از 10 درصد کارگران آموزش دیده‌اند

در ادامه این نشست زمانی، مدیرکل دفتر آموزش در صنایع سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز با تاکید بر ضرورت اجرای قانون الزام بر فراگیری آموزش های فنی و حرفه ای کشور مصوب سال 76 مجلس گفت: طبق قانون کلیه کارفرمایان جهت استخدام هر نیروی کار جدیدی باید از وی مطالبه گواهینامه مهارت فنی کنند، در حالی که طبق آمار بیش از 50 درصد از نیروهای کار در حد دیپلم و زیر دیپلم هستند و کمتر از 10 درصد از کارگران آموزش لازم را دیده اند.

به گفته وی در ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت مسکن و شهرسازی وقت مکلف شد که با نظر وزارت کشور کلیه مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان را شناسایی و افراد حقیقی وحقوقی را جهت فعالیت در آن حوزه ملزم به داشتن گواهی صلاحیت علمی کنند و به رغم ابلاغ آیین نامه اجرایی آن در همان سال 76 متاسفانه اقدامی انجام نشده است.

زمانی در ادامه اعلام کرد: بیش از 36 مرکز ارتقای مهارت در شهرک های صنعتی، بیش از 13 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای و بیش از 15 هزار نفر نیروی انسانی در اختیار سازمان فنی و حرفه ای کشور است.

وی همچنین با اشاره به آمادگی کامل سازمان فنی و حرفه ای برای ارایه آموزش های لازم به کلیه مشاغل اعم از مشاغل حوزه صنعت ساختمان گفت: در این راستا وزارت راه نیز باید در جهت اجرایی شدن آیین نامه و صدور پروانه مهارت فنی برای کارگران ساختمانی ماهر نیز ورود پیدا کند.

زمانی تفاهم نامه میان کانون انبوه سازان و سازمان فنی و حرفه ای را گامی موثر در جهت اجرای صدور گواهی مهارت دانست و گفت: براساس این تفاهمنامه ما فقط مسئول آموزش و ارزشیابی هستیم و دخالت مستقیم در اشتغال نیروهای معرفی شده از سوی مجموعه انبوه سازان را نخواهیم داشت.

زمانی ادامه داد: همچنین با توجه به تغییرات تکنولوژی اقدام بعدی در جهت همکاری با انبوه سازان، تدوین استانداردهایی است که اکنون موجود نیست و به همین دلیل با کمک کمیته های تخصصی معرفی شده از سوی کانون، تدوین استانداردهای جدید را نیز آغاز خواهیم کرد.

*رواج فرهنگ مدرک گرایی/207 شغل در زمینه صنعت ساختمان

همچنین در این نشست حمیدرضا خانپور، مدیرکل سازمان آموزش و فنی و حرفه ای استان تهران، آموزش تخصصی و تقویت نیروهای انسانی تکنسین را از حلقه های مفقوده ایجاد اشتغال دانست و اظهار امیدواری کرد که با اجرای این تفاهمنامه نقش موثری در ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای جوانان ایفا شود.

وی با اشاره به بارگذاری 5 هزار استاندارد شغلی در سایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: 207 مورد از این شغل ها در زمینه صنعت ساختمان و 16 مورد مربوط به شغل پرمشقت کارگرانی است که فعالیتهای اصلی را در صنعت ساختمان انجام می دهند.

*کارگران ساختمانی با پرداخت 7 درصد بیمه حداقل دستمزد کارگری از کلیه مزایای بیمه و درمان بهره مند می شوند 

خانپور در ادامه تصریح کرد: براساس طرح ساماندهی کارگران ساختمانی دولت نیز این امتیاز را برای کارگران قائل شده که با پرداخت 7 درصد بیمه حداقل دستمزد کارگری از کلیه مزایای بیمه، درمان، بازنشستگی و از کارافتادگی بهره مند شوند.

وی همچنین یکی از معضلات بزرگ را رواج فرهنگ مدرک گرایی دانست و گفت: فرهنگ مدرک گرایی باید جای خود را به فرهنگ مهارت آموزی در بین جوانان بدهد.

خانپور در عین حال انعقاد این تفاهمنامه را عاملی برای کاهش حوادث ناشی از کار، ساماندهی نیروهای انسانی و برنامه ریزی برای خروج کارگران خارجی فعال در بخش ساختمان از کشور دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح پایلوت تفاهمنامه مذکور از هفته جاری در تهران شروع می شود و سپس در تمامی استانها اجرایی خواهد شد.

۱ تیر ۱۳۹۳ ۱۰:۴۵