وام کافی در اختیار انبوه‌سازان قرار نگرفته است

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: حدود 50 درصد از زمین‌هایی که با وام 12 میلیون تومانی به کارمندان دولت داده می‌شود، تحویل داده شده و بقیه نیز در حال آماده سازی زمین برای تحویل است که قطعا تحویل داده خواهد شد؛ اگر هر استانی زمین نداشته باشد ما مکلف هستیم سیاست‌ دولت را اجرا کنیم حتی اگر شده زمین می‌خریم و به مردم تحویل می‌د‌هیم.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعیدی‌کیا امروز در حاشیه هفتمین نشست مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کشور و مسکن و شهرسازی در راستای اجرای طرح مسکن مهر در پاسخ به اینکه آیا وزارت مسکن دستور عدم پرداخت وام به انبوه سازان را داده است؟ گفت: این طور نیست سهم بخش مسکن جدا شده و بانک‌ها می‌توانند طبق روال عادی وام بپردازند. اما مهم این است که انبوه سازان عنوان می‌کنند این مبالغ کفایت نمی‌کند و من هم قبول دارم که هم اکنون وام به اندازه کافی در اختیار انبوه سازان قرار نگرفته است که راه‌حل‌های دیگری همچون رهن ثانویه در حال بررسی است.

وی درباره وضعیت اجرای طراح مسکن مهر نیز اظهار کرد: تقریبا 10 هزار تعاونی برای مسکن مهر ثبت شده‌اند. یک میلیون و 300 هزار نفر پالایش شده‌اند و از مجموع حدود چهار میلیون نفر متقاضی حدود دو میلیون نفر پالایش خواهند شد.

سعیدی‌کیا‌ افزود: تاکنون ساخت یک میلیون و 300 هزار واحد زمین در اختیار مردم (تعاونی‌ها و گروه‌های کوچک) قرار گرفته و از این تعداد بیش از 300 هزار واحد در حال آماده سازی هستند و تعدادی نیز زمین آماده داشتیم که در مجموع حدود 400 هزار واحد آماده سازی شده و در حال آماده سازی است.

وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: تاکنون بیش از 120 هزار واحد پروانه گرفته و صد هزار واحد نیز در شرف اخذ پروانه هستند. همچنین پی‌سازی 20 هزار واحد به اتمام رسیده و 20 هزار واحد در حال پی‌سازی هستند.

وی تصریح کرد: کار مسکن مهر راه افتاده و اسکلت و ساخت‌وساز آن آغاز شده است.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه شش هزار میلیارد تومان خط اعتباری بانک مرکزی برای راه‌اندازی تحرک اقتصاد کشور است، گفت: از این مبلغ دو هزار و 600 میلیارد تومان برای بخش مسکن مهر اختصاص یافته و بانک‌ها نمی‌توانند عنوان کنند اعتبار نداریم.

سعیدی‌کیا درباره میزان سهم آورده متقاضیان مسکن مهر گفت: با نرخ‌های کنونی حدود 10 تا 12 میلیون تومان سهم آورده فرد و 15 میلیون تومان نیز وام دولت است که می‌توان با این مبلغ خانه را ساخت.

۱۴ دی ۱۳۸۷ ۱۵:۱۳
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |