تخصیص بیش از دو هزار میلیارد تومان به صورت نقدی تا پایان سال برای مسکن مهر

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در هفتمین نشست مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کشور و مسکن و شهرسازی در راستای اجرای طرح مسکن مهر اظهار کرد: نزدیک به یک میلیون و 294 هزار واگذاری در برنامه مسکن مهر صورت گرفته است. 365 هزار واحد مسکونی عقد قرارداد شده و 126 هزار مورد پروانه اخذ کرده‌اند و پی‌سازی بیش از شش هزار واحد به اتمام رسیده و 700 واحد نیز سفت‌کاری شده است.
 

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر خواجه‌دلویی با بیان اینکه در تملک زمین از بقیه‌ی دستگاه‌ها در برخی استان‌ها عملکرد خوبی وجود داشته است، گفت: از ابتدای بند «د» تبصره 6 حدود 40 هزار هکتار زمین از سایر دستگاه‌ها گرفته شده است اما از نظر تسهیلات بانکی عملکرد چندان مطلوبی نداشته‌ایم و نسبت به پیشرفت بقیه کارها در اخذ تسهیلات بانکی عقب هستیم. البته طی ماه‌های اخیر برخی بانک‌ها همچون مسکن، ملی و صادرات اقداماتی انجام داده‌اند اما هنوز فاصله‌ی زیادی با حد مطلوب داریم.

خواجه‌دلویی تصریح کرد: 43 هزار واحد موفق به قرارداد تسهیلات بانکی آماده‌سازی شده‌اند و دو هزار و 800 واحد تسهیلات ساخت اخذ کرده‌اند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی خبر داد: طی جلسه‌ای در چند روز اخیر مقرر شد دو هزار و 600 میلیارد تومان به صورت نقدی از محل شش هزار میلیارد تومان خط اعتباری نقدی تا پایان سال به این بخش تخصیص یابد که بیش از 450 هزار واحد مسکونی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و بانک باید این وجه را نقدا از بانک مرکزی دریافت کنند که با این اقدام مشکلات تسهیلات برطرف خواهند شد.

وی اظهار کرد: یک سوم این طرح از محل اعتبارات دستگاه‌های خدماتی ذی‌ربط ، یک سوم از محل اعتبارات استانی و یک سوم به صورت ردیف ملی که در سال آینده پیش‌بینی می‌شود، تامین خواهد شد. علاوه بر این نیز یارانه‌هایی از بخش مسکن که پیش‌بینی شده بدین منظور اختصاص می‌یابد.

خواجه‌دلویی محورهای ارزیابی عملکرد استان‌ها در اجرای این طرح را واگذاری زمین، اخذ پروانه، پی‌سازی، جذب تسهیلات بانکی و ... عنوان کرد.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در زمینه‌ی واگذاری زمین برای اجرای این طرح گفت: اگر واگذاری براساس اطلاعات، به لحاظ مقررات شهرسازی مغایرت داشته باشد حفظ شده‌ است. همچنین واگذاری‌های بی‌نام نیز حذف شده‌ است.

وی تصریح کرد: از نظر منابع مالی مشکلی وجود ندارد و بانک‌ها عنوان می‌کنند که افراد معرفی شده‌ی این طرح پرونده‌ی کاملی ندارند و پیگیری نکرده‌اند که باید پیگیری مناسبی برای تشکیل پرونده کامل صورت گیرد تا ناقص بودن پرونده‌ مانع دریافت تسهیلات بانکی نباشد.

خواجه‌دلویی خاطرنشان کرد: واحدهای مسکونی که در طرح مسکن مهر ساخته می‌شوند باید کیفی‌تر و بهتر از مسکن‌های موجود در کشور باشند.

۱۴ دی ۱۳۸۷ ۱۵:۱۹
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |