بانک‌ها پرداخت وام بافت‌های فرسوده را متوقف کرده‌اند/ لزوم افزایش سقف وام به ۵۰ میلیون تومان09/06/93

معاون وزیر راه و شهرسازی از توقف پرداخت تسهیلات بانکی برای احیای واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده توسط بانک‌های عامل خبر داد و گفت: باید سقف وام مسکن بافت فرسوده از ۳۰ میلیون تومان کنونی به حداقل ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.
 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدسعید ایزدی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: شاید تنها راهکار دولت قبلی برای احیای بافت‌های فرسوده پرداخت تسهیلات بود اما این موضوع نیز چندان نمی‌تواند ایراد باشد چرا که تسهیلات می‌تواند یکی از مشوق‌های مردم و ساکنان برای ورود به نوسازی در بافت‌های فرسوده باشد.

وی ادامه داد: اما متأسفانه پرداخت تسهیلات بانکی از سوی بانک‌های عامل با عدم همکاری برای ارائه تسهیلات مواجه است چرا که هر سال قرار بود 200 هزار واحد مسکونی نوسازی و بازسازی شود اما از سال گذشته تاکنون تنها 53 هزار واحد مسکونی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

ایزدی گفت: تدابیری اتخاذ شده است که علاوه بر تسهیلات بانکی وام ودیعه مسکن را نیز شروع کنیم که به صورت پایلوت این کار با اعطای وام 15 میلیون تومانی در اصفهان انجام شده است.

وی ادامه داد: دولت درصدد ارائه راه‌حل‌هایی برای افزایش تعداد وام و احیای بافت فرسوده است اما متأسفانه بانک‌های عامل در این خصوص همکاری نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: از سهمیه مسکن مهر قرار بود 230 هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده وام خودمالکی دریافت کند که در اختیار مالکان بافت‌های فرسوده قرار می‌گرفت اما همین موضوع نیز از سوی بانک‌های عامل متوقف شده است.

به گفته وی 35 هزار متقاضی دریافت تسهیلات بافت‌های فرسوده دارای پرونده هستند که پشت در بانک‌ها منتظر مانده‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تأسیس یک صندوق بازتعدیل خبر داد و گفت: این صندوق که به صورت پایلوت قرار است به ساکنان محله‌ای در شهر اصفهان 15 میلیون تومان وام پرداخت کند و با این کار ساکنان آن محله  محل سکونت خود را ترک و شهرداری اقدام به بازسازی آن محل کرده و سپس ساکنان آن محله مجددا به محل سکونت خود بازمی‌گردند.

* سقف پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده حداقل باید به 50 میلیون تومان افزایش یابد

ایزدی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه حال که بانک‌های عامل از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند آیا باز هم پیشنهاد افزایش سقف پرداخت تسهیلات را خواهید داشت، گفت: در مورد پرداخت تسهیلات خرید مسکن وزیر راه و شهرسازی معتقد است که برای یک واحد مسکونی حداقل باید 50 درصد قیمت آن واحد مسکونی تسهیلات پرداخت شود تا رونق به بازار مسکن بازگردد.

وی اضافه کرد: پس با توجه به اینکه هزینه نوسازی یک واحد مسکونی در بافت فرسوده بالاست حداقل باید سقف وام مسکن بافت فرسوده از 30 میلیون تومان کنونی به حداقل 50 میلیون تومان افزایش یابد.

ایزدی تأکید کرد: اگر حداقل این 50 میلیون تومان در اختیار ساکنان قرار نگیرد ساکنان بافت‌های فرسوده‌ علاقه‌ای به احیای بافت فرسوده از خود نشان نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: روز دوشنبه هفته جاری در مراسم رونمایی از طرح جامع مسکن پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات بافت‌های فرسوده نیز ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 21 هزار هکتار بافت تاریخی داریم، اظهار داشت: اما این بافت ها به دلایل مختلف از روند توسعه شهر بازمانده اند و نیازمند توسعه در خدمات هستند. برای این منظور تفاهم نامه ای را با سازمان میراث فرهنگی داشتیم که در حال حاضر در 5 شهر بصورت پایلوت شروع شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به محله تاریخی علوی در کاشان اشاره کرد و افزود: محله‌های دیگری در همدان، گرگان و ساری انتخاب شده اند که پروژه ها را در این شهرها شروع کردیم.

ایزدی با تاکید بر اینکه سیاست ما بهره برداری مجدد از ساختمان‌های تاریخی است، بیان کرد: ما می‌توانیم با بهره برداری مجدد از ساختمان‌های تاریخی علاوه بر حفاظت و نگهداری از ساختمان ها انگیزه دیگری را برای احیا ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 5 هزار هکتار از این محدوده ها در تهران شناسنایی شده است، بیان کرد: برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای اینها در نظرگرفتیم که باهمکاری سایر دستگاه ها اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: محلات تارخی در شهر تهران مانند محله عودلاجان، سیروس، سنگلچ و محلات سکونتگاه های غیررسمی مانند اسلام آباد در حاشیه بزرگراه چمران است که اینها نیازمند رسیدگی دولت است.

ایزدی با اشاره به اجرای اسکان پایا در محله های بافت فرسوده، اظهار داشت: دسته بعدی مربوط به روستاهایی است که درجریان توسعه شهری در محدوده شهرها قرار گرفتند مانند ده ونک، چیذر و دیگر روستاهای تهران که نیاز به رسیدگی بیشتری دارند.

وی به بخش دیگری از این محلات اشاره کرد و گفت: بخشی از محدوده ها مانند پادگان ها، زندان ها و اراضی متروکه سکونتگاه نیستند اما مزیت این را دارند که تبدیل به مناطق مورد استفاده در خدمات شهری و یا سکونتگاه صنعتی شوند.

۹ شهریور ۱۳۹۳ ۰۸:۴۰