قیمت مسکن در تهران بیش از 20 درصد کاهش یافت

مدیر کل برنامه‌‌ریزی اقتصادی مسکن وزارت مسکن و شهرسازی با بیان اینکه آمار صدور پروانه ساختمانی در 7 ماه اول سال بیش از 10 درصد رشد داشته است گفت: قیمت مسکن در تهران بیش از20درصد کاهش پیدا کرده است.

محمود جهانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: طبق اطلاعات و آمارهای اخذ شده طی هفت ماه سال جاری صدور پروانه ساختمانی 7 درصد نسبت به هفت ماه سال گذشته رشد داشته است.
وی با بیان اینکه صدور پروانه ساختمانی در کشور در سال گذشته 62 درصد رشد داشت، گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران در هفت ماه گذشته 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وی افزود: صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح مسکن مهر هم در 6 ماه دوم سال جاری به نتیجه می‌رسد و حدود 300 هزار تا 400 هزار واحد مسکونی در مرحله اخذ پروانه ساختمانی هستند.
جهانی تاکید کرد: تاکنون در قالب مسکن مهر 128 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی اخذ و نزدیک به 300 هزار واحد مسکونی هم در مرحله اخذ پروانه ساختمانی هستند که تا پایان سال جاری موفق به اخذ پروانه ساختمانی خواهند شد.

*رشد اخذ پروانه ساختمانی از پایان امسال
جهانی خاطر نشان کرد: با اخذ پروازهای ساختمانی از سوی سازندگان مسکن مهر شاهد رشد فزاینده آمار ساخت و ساز در کشور خواهیم بود.
مدیر کل برنامه‌ریزی در خصوص رکود بازار مسکن گفت: به دنبال برنامه مسکن مهر در سال جاری تقاضای سوداگرانه از بخش مسکن خارج شد.
وی افزود: افزایش جهشی قیمت مسکن در هر مرحله به دنبال ورود تقاضای سوداگرانه است چرا که یک تقاضای واقعی مسکن داریم که با یک شیب ملایم و معمول هر سال رشد پیدا می‌کند و قیمت‌ها نیز به طور معقول افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: اما تقاضای سوداگرانه مسکن در دو سال گذشته موجب شد تا یک حباب قیمتی و در بخش مسکن ایجاد شود و قیمت‌ها به شکل عجیب افزایش یابد.
وی با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف متفاوت است، گفت: قیمت مسکن در تهران بیش از 20 درصد کاهش یافته است و پیش‌ بینی می‌شود روند کاهشی همچنان تا سال آینده ادامه داشته باشد.
به گفته وی، رکود مسکن نیز تا سال آینده ادامه خواهد یافت.

۲۴ دی ۱۳۸۷ ۰۸:۱۵
خبرگزاری فارس |