کاهش اجاره‌بها و قیمت مسکن سال آینده نیز پیگیری می‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه کنترل نقدینگی، بازار مسکن را سامان داد، گفت: قیمت اجاره بهای مسکن و زمین در کشور کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی، در خصوص دلایل کاهش قیمت زمین، مسکن و اجاره‌بها، اظهار داشت: دولت به خوبی نقدینگی را کنترل کرد که مهمترین عامل تاثیرگذار در ساماندهی بازار مسکن این عامل است و در سال آینده نیز این مسئله پیگیری خواهد شد، البته هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده یک موضوع جدید است که برای آن نیز دولت در حال برنامه‌ریزی است.
وزیر مسکن با بیان اینکه طرح مسکن مهر و تنظیم کد رهگیری و ثبت معاملات به خوبی در کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار شد، تصریح کرد: زمین برای ساخت بیش از یک میلیون و سیصد هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر واگذار شده و خط اعتباری آن را نیز بانک مرکزی در 5 بانک عامل تجارت، مسکن، ملت، ملی و صادرات ایجاد کرده است.
وی این اعتبار را 2400 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخشی از این پول نیز به بانک ها داده شده است.
سعیدی کیا در پاسخ به سوال دیگری درباره تسهیلات بانکی ساخت و سازها نیز بیان داشت: به همت بانک مرکزی این موضوع ساماندهی شده است و به هر میزان که نیاز باشند تامین خواهد شد.
وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید بسیاری از مشارکت در این طرح انصراف داده‌اند، گفت: به شهادت وزیر تعاون این تعداد بسیار کم است و اگر در بخشی تعللی دیده می شود مربوط به آورده مشارکت کنندگان است که در پرداخت آن تاخیر می کنند.

محمد سعیدی‌کیا در پاسخ به اینکه پرداخت تسهیلات بانکی برای آماده‌سازی زمین‌های مسکن مهر از چه زمانی آغاز می‌شود اظهار داشت: شورای مسکن پس از تشکیل جلسات فراوان تصویب کرد که خط اعتباری 2400 میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی به بانک‌‌های عامل برای پرداخت تسهیلات به زمین‌های مسکن مهر اعطا شود.
وی تصریح کرد: پرداخت این تسهیلات که یک میلیون تسهیلات به زمین‌های مسکن مهر برای آماده‌سازی زمین و 14 میلیون تومان برای ساخت است از هفته پایانی دی ماه‌جاری آغاز خواهد شد.
وی در خصوص کاهش قیمت تمام شده مسکن گفت:اگر قیمت مصالح ساختمانی در ماههای گذشته 20 درصد کاهش یافته به این معنا نیست که قیمت تمام شده ساخت مسکن نیز 20 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: عوامل زیادی در هزینه ساخت مسکن نقش دارند بنابراین نمی‌توان به این موضوع به تنهایی استناد کرد که چون قیمت آهن‌آلات و سیمان طی ماههای گذشته کاهش یافته است باید قیمت تمام شده و ساخت‌وساز مسکن نیز کاهش یابد.
وی ادامه داد: عواملی که در ساخت‌وساز به هیچ عنوان نمی‌‌تواند کاهش یابد هزینه‌های پروانه ساختمانی و دستمزد کارگران ساختمانی است. بنابراین باید اذعان کرد که بخشی از ساخت‌وساز مربوط به مصالح ساختمانی و بخش دیگری نیز دستمزدها و هزینه پروانه ساختمانی و سایر هزینه‌های خدماتی مربوط به بخش مسکن است.
سعیدی‌کیا تأکید کرد: کاهش قیمت آهن و سیمان تأثیر بسزایی در کاهش قیمت تمام شده ساخت‌وساز داشته و دارد و مطمئناً کاهش قیمت تمام شده می‌تواند بر کاهش قیمت مسکن نیز تأثیر داشته باشد.

۲۸ دی ۱۳۸۷ ۰۹:۴۲
خبرگزاری فارس |