حضور مشترک شرکت و بانک مسکن در نمایشگاه جانبی همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران - 1393/09/26

شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن و بانک مسکن در نمایشگاه جانبی همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن، در این همایش که روزهای 24 و 25 آذر ماه سال جاری در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، مسئولین، بزرگان و صاحب نظران صنعت ساختمان کشور گرد هم آمدند تا به ارزیابی سیاست های قبلی توسعه مسکن و تبیین سیاست های جدید در این حوزه بپردازند.

همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران 1  

شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن نیز با همراهی و همکاری بانک مسکن، در نمایشگاه جانبی این همایش شرکت کرد و به ارائه اطلاعات به شرکت کنندگان همایش پرداخت.

همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران - 1

تشریح نقشه راه تامین مالی مسکن توسط دکتر بت شکن

در روز دوم همایش، دکتر بت شکن، مدیر عامل محترم بانک مسکن، نقشه راه تامین مالی مسکن را تشریح کرد. راه‌اندازی دو نهاد جدید مالی تحت عنوان نهادهای تامین مالی بازار رهن، با عنوان «صندوق پس‌انداز مسکن یکم» و «صندوق پس‌انداز مسکن آباد»، مهم‌ترین ابزارهایی است که مدیر عامل بانک مسکن در اعلام نقشه راه تامین مالی در بخش مسکن، بر آن تاکید کرد. بت‌شکن همچنین با اشاره به ظرفیت‌های تعریف شده در قوانین موجود و طرح‌های پیشنهادی همچون لایحه خروج از رکود اقتصادی که هم‌اکنون برای تصویب به مجلس ارائه شده است، سایر پیشنهادهای خود را برای تامین مالی در بخش مسکن، ارائه کرد.

همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران 2

مدیرعامل بانک مسکن در تشریح نقشه راه تامین مالی در بخش مسکن از طراحی 10 ابزار جدید تامین مالی خبر داد که هم‌اکنون برخی از آنها برای بررسی و تصویب به بانک مرکزی و دولت پیشنهاد داده شده است. دکتر بت‌شکن، با طبقه‌بندی این 10 ابزار جدید در دو گروه، گفت: پنج ابزار مربوط به تامین مالی طرف تقاضا و به‌منظور خرید مسکن و پنج ابزار دیگر نیز به‌منظور تامین مالی طرف عرضه و برای تقویت توان ساخت‌و‌ساز در کشور طراحی شده است. راه‌اندازی «صندوق پس‌انداز مسکن و سپرده ممتاز»، «صندوق املاک و مستغلات»، «صندوق پس‌انداز مسکن یکم»، «صندوق پس‌انداز مسکن آباد» و «صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری در بافت فرسوده»، پنج ابزار جدیدی است که از طرف بانک مسکن به دولت و بانک مرکزی به‌منظور تامین مالی خرید مسکن پیشنهاد شده است.

همچنین «راه‌اندازی صندوق پس‌انداز ساخت مسکن»، «گواهی سپرده خاص»، «اوراق مشارکت»، «صکوک اجاره»، «اجاره و استصناع»، «صندوق زمین و ساختمان»، «اوراق سرمایه‌گذاری متری» و «شرکت سهام پروژه ساختمانی» پنج ابزاری هستند که از طرف بانک مسکن برای تامین مالی ساخت‌و‌ساز طراحی شده است.

تبیین ناهنجاری های بخش مسکن توسط وزیر راه و شهرسازی

شایان ذکر است در افتتاحیه این همایش دکتر آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی، «هرج و مرج در حوزه سیاست‌گذاری و مداخله بی‌اندازه دولت‌های گذشته در بازار مسکن»، «اغتشاش در حوزه تامین مالی مسکن» و در نهایت «آشفتگی و بی‌نظمی در نظام شهرسازی تهران و سایر کلان‌شهرها» را سه ناهنجاری اساسی بخش مسکن کشور دانست. 

آخوندی - همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران

وی با بیان اینکه برای توانمندسازی تقاضای مسکن و همچنین عرضه‌های جدید، برنامه‌ریزی‌ها در دست انجام است، گفت: دولت یازدهم، 4 واقعه مهم در بازار مسکن را شامل تکمیل مسکن‌مهر، بافت‌فرسوده، راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید برای تامین مالی ساخت و همچنین راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز در بانک‌ها برای تامین مالی تقاضای مسکن پیش‌رو دارد.

شایان ذکر است این همایش در سال 1373 توسط دکتر آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی پایه گذاری شده بود که امسال پس از یک وقفه 6 ساله برگزاری آن از سر گرفته شد.

۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۰۸:۴۵
روابط عمومی شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن |