نشست مسکن در سراشیبی قیمت ها

ایجاد زمینه های مختلف برای پاسخگویی به تقاضای بازار از طریق راهکارهایی همچون طرح مسکن مهر و خارج شدن سرمایه هایی که بیشتر به منظور بورس بازی وارد این بخش شده بودندباعث شدتا قیمت های کاذب مسکن شکسته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رکود حاکم بر بازار مسکن و کاهش قیمتها این روزها نقل محافل عمومی شده. تحلیل‌های متفاوتی از دلیل کاهش قیمت مسکن درتهران و کشور ارائه می‌ شود. رکود چند ماه گذشته بازار مسکن هر چند به مذاق برخی سازندگان مسکن و حتی فروشنده ها خوش نیامده اما موجب شده تا بهای مسکن روند نزولی به خود بگیرد به طوریکه گفته مسولین بنگاه‌های مسکن در تهران حاکی از آن است که به طور متوسط طی 6 ماهه گذشته قیمت مسکن 20 تا 30 درصد کاهش داشته است.
این گزارش می افزاید: رکود حاکم بر بازار مسکن اگرچه نوید بخش کاهش قیمتها بوده است اما موجب شده تا خریداران مسکن همچنان با مقاومت فروشندگان و دارندگان مسکن برای فروش مواجه شوند.
البته این موضوع در برخی موارد نیز برعکس است چرا که برخی فروشندگان و دارندگان مسکن که قصد فروش واحد مسکونی خود را دارند خریداری برای مسکن پیدا نمی‌کنند. متقاضیان خرید مسکن نیز با این تصور که قیمتها در ماه‌های آینده باز هم کاهش خواهد یافت برای خرید مسکن دست نگه داشته اند.
گزارش میدانی خبرنگار فارس از بنگاه‌های معاملات ملکی نشان می دهد قیمتها در مناطق پایینی و مرکزی شهر تهران هر متر 300 تا 400 هزار تومان کاهش داشته است اما در مناطق بالایی شهر تهران کاهش قیمتها نسبت به ابتدای سال جاری متری یک میلیون و 500 هزار تومان تا دو میلیون تومان است.

*مشتریانی که ارزان نمی خرند
صمدیان یکی از بنگاه‌داران معاملات ملکی در میدان انقلاب به خبرنگار فارس گفت: همگان بر این باور هستند که گرانی مسکن ریشه در نگاه سرمایه گذاری بر ملک دارد و باید مقرراتی نیز تدوین شود که خرید و فروش به سمت سرمایه گذاری ممنوع شود تا قیمتها شکسته شود اما این روزها رکودحاکم بر بازار مسکن وضعیتی ایجاد کرده که نیازی به تدوین آیین نامه برای کنترل قیمت و کنترل بازار مسکن از سوی نهادهای مسوول ندارد.
وی ادامه داد: این رکود خود به خود قیمت مسکن را کنترل و کاهش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: طی چندماه گذشته قیمت مسکن در برخی از نقاط شهر تهران 20 تا 30 درصدکاهش داشته است.
بر اساس این گزارش نکته‌ای را که بیشتر بنگاه‌های مسکن به آن به طور مشترک اذعان می‌کنند این است که آنها ماه‌هاست علیرغم کاهش قیمتها معامله‌ای (خرید یا فروش) صورت نداده‌اند.

*کاهش 900هزارتومانی هر متر مربع در خیابان شریعتی
فهیم پور بنگاه دار خیابان شریعتی که به تازگی مجهز به سامانه معاملات املاک شده است می‌گوید: خدا را شکر می‌کنم که قیمت مسکن در حال کاهش است اما این کاهش قیمت متأسفانه موجب شده تا بسیاری از متقاضیان خرید مسکن ماه‌ها برای تهیه یک واحد مسکونی مناسب از این بنگاه به بنگاه دیگر بروند.
وی ادامه داد: رکودی که چند ماهی است بر بازار مسکن حاکم شده قیمتها را حدود 30 درصد کاهش داده است چرا که قبل از کاهش قیمتها آپارتمان نوساز در این منطقه متری 3 میلیون تومان هم معامله می‌شد اما الان به مرز 2 میلیون و 100هزار تومان رسیده است.

*تمرین خط به دلیل کاهش قیمت مسکن
رفیعی بنگاه دار با سابقه در خیابان انقلاب تقاطع حافظ به خبرنگار فارس گفت: 8 ماه است که به دلیل کاهش قیمت مسکن معامله‌ای در این بنگاه انجام نشده است به طوری که از بیکاری در بنگاه تمرین خط انجام می‌دهیم.
وی گفت: اعلام دقیق قیمت مسکن این روزها به دلیل انجام نشدن خرید و فروشی سخت است اما به هر حال گزارش‌هایی که از برخی بنگاه‌ها دریافت شده بعضی از فروشندگان به دلیل نبود خریدار مسکن حاضر به کاهش قیمت مسکن خود تا 30 درصد هم شده‌اند.
وی افزود: قیمت مسکن در حوالی خیابان انقلاب تا تقاطع خیابان حافظ 2 میلیون تومان تا 2 میلیون و 300هزار تومان است.
وی ادامه داد: قیمت واحد مسکونی کلنگی نیز اگرچه بسته به انصاف فروشنده دارد اما به هر حال به شرایط دیگری چون نزدیک بودن به خیابان اصلی و یا قرار گرفتن در کوچه‌هایی که محل عبور و مرور راحت است بستگی دارد.

*کاهش قیمت مسکن به امیریه نرسید
قاسمی بنگاه دار منطقه امیریه به خبرنگار فارس گفت: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه امیریه نیز شرایط خاصی دارد و می توان گفت این منطقه چندان با کاهش قیمت مواجه نشده است.
وی ادامه داد: قیمت آپارتمان‌هایی که به سمت معین السطان و منیریه است با قیمت‌های منطقه فرهنگ متفاوت است.قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه از یک میلیون و 700 هزار تومان تا دو میلیون و 200 هزار تومان متفاوت است.
قیمت آپارتمان نوساز در منطقه امیریه به سمت معین السطان یک میلیون و 800 هزار تومان و در منطقه فرهنگ دو میلیون و 200هزار تومان است.
قاسمی در خصوص میزان اجاره بها در منطقه امیریه گفت:یک اپارتمان 60 متری در این منطقه 14 میلیون تومان تا 15 میلیون تومان رهن کامل است.

* کاهش 300 تا 500 هزار تومانی قیمت‌ هر متر مسکن در منطقه فاطمی و کارگر
نجابت یکی دیگر از مشاوران املاک در خیابان کارگر در خصوص کاهش قیمت مسکن و رکود حاکم بر بازار به خبرنگار فارس گفت: قیمت مسکن نوساز در منطقه فاطمی در ابتدای سال جاری هر متر 3 میلیون و 500 هزار تومان بود اما در حال حاضر به خاطر رکود حاکم بر بازار فروشنده‌ها قیمت خود را تا دو میلیون و 900 هزار تومان و 3 میلیون و 100 هزار تومان هم کاهش داده‌اند.
وی تاکید کرد: خرید و فروش مسکن به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و رکود بازار کاملا فراموش شده بنابراین فروشنده‌ها و سازنده‌های مسکن برای اینکه احتمالا به بانک یا افراد دیگر بدهکار هستند مجبور می شوند یک یا دو واحد خود را زیر قیمت قبلی به فروش برساند.


*سلیقه خریداران در ستارخان و سعادت آباد
احمدی بنگاه دار مسکن در خیابان ستارخان بین فلکه اول و خیابان خسرو به خبرنگار فارس گفت:ستارخان یکی دیگر از مناطقی است که در زیر سایه سرد رکود بازار مسکن قیمت های خود را کاهش یافته می بیند.
وی افزود:برخی از مشاوران املاک این منطقه اظهار می‌کنند که به علت وضعیت بد بازار مسکن، اکثر فروشندگان به علت نیاز مالی، واحدهای فروشی خود را زیر قیمت منطقه می‌فروشند، اما از آن طرف فروشندگانی که عجله‌ای برای فروش واحدهایشان ندارند آنها را اجاره می‌دهند یا خالی از سکنه نگه می‌دارند.
قیمت مسکن در خیابان ستارخان نیز طی چند ماه گذشته دستخوش تغییر و کاهش شده است به طوری که در این منطقه قیمت آپارتمان نوساز قبل از کاهش قیمت ها حتی به بیش از دومیلیون و 700 هزار تومان هم رسیده است. اما در حال حاضر قمیتها به مرز 2 میلیون تومان کاهش یافته است.
وی ادامه داد:‌ البته قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه به شرایط دیگری مثل استفاده از مصالح ساختمانی و تأسیساتی مرغوب در آپارتمان حتی بسته به میزان متراژ بستگی دارد.
این بنگاه دار مسکن گفت: اگر رکودی که در حال حاضر بازار مسکن با آن مواجه شده همین طور تا فصل تابستان ادامه بیاید ادامه کاهش قیمت مسکن دور از انتظار نیست.
محسنی بنگاه دار مسکن در منطقه سعادت آباد نیز باتأیید کاهش قیمت مسکن به خبرنگار فارس گفت: مسکن در منطقه سعادت آباد در سال‌های 85 و 86 که اوج افزایش قیمت مسکن بود رشد بسیار بالایی حتی بیش از 100 درصد داشت اما اکنون با رکودی که در بازار مسکن کشورحاکم شده است باید اذعان کنیم که قیمتها در این منطقه بیش از 30 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه سعادت آباد به طور متوسط 3 میلیون و 300 هزار تومان تا 3 میلیون و 500 هزار تومان است که در مقایسه با یک سال گذشته حدود یک میلیون و 100 هزار تومان کاهش یافته است.

*اجاره بها در منطقه جردن و فرمانیه ثابت و قیمت مسکن کاهش
اجاره بها در منطقه جردن برخلاف کاهش قیمت مسکن همچنان بالاست قیمت آپارتمان نوساز در منطقه جردن با 30درصد کاهش نسبت به یک سال گذشته درحال حاضر حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان تا 3 میلوین و 400 هزار تومان است.
بهای اجاره بها در این منطقه بسیار بالاست به طوری که اجاره یک واحد مسکونی 60 متری 7 میلیون و 500 هزار تومان با ماهانه 550 هزار تومان اجاره است.
بهای آپارتمان نوساز در منطقه فرمانیه نیز کاهش چشمگیری تا حد 40 درصد داشته است و قیمت هر ملک آپارتمان نوساز 60 متری در این منطقه 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 4 میلیون و 800 هزار تومان است.

*قیمت‌های بالا در منطقه گیشا
قیمت مسکن و اجاره بها در منطقه گیشا به گفته فعالان این منطقه همچنان بالاست.
رسولی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه گیشا اگرچه کاهش داشته است اما همچنان به نسبت سایر مناطق بالاست به طوری که قیمت هر متر‌ آپارتمان نوساز (علیرغم شلوغی در این منطقه) در این منطقه 3 میلیون تومان است.
وی ادامه داد: برای اجاره یک واحد مسکونی 60 متر به بالا در منطقه گیشا باید 6 میلیون تومان با ماهانه 500 هزار تومان اجاره پرداخت شود.
رسولی خاطر نشان کرد:اگر بخواهیم وضع بازار مسکن گیشا را در چند نکته یادآوری کنیم، مسکن در گیشا نزدیک به 6 ماه است که دچار رکود در خرید و فروش شده است .
وی ادامه داد: قیمت مسکن نسبت به اواخر تابستان 25درصد تا 30 درصد کاهش داشته است و برخی از مشاوران املاک گیشا این طور اظهار می‌کنند که پیدایش رکود در این فصل از سال به دلیل سرما امری عادی است اما امیدواریم این رکود از ابتدای سال آینده به پایان برسد.

*فرشته و تجریش با کاهش دو میلیون تومانی
فرخی بنگاه‌دار حوالی میدان تجریش به خبرنگار فارس گفت: منطقه تجریش و فرشته در سال‌های 85 و 86 با افزایش بیش از اندازه قیمت مسکن مواجه و قیمت هر متر آپارتمان نوساز در این منطقه حتی به 6 میلیون تومان و 7 میلیون تومان هم رسید اما الان به مرز متری 4 میلیون تومان رسیده و کسی هم خریدار نیست.
قیمت هر متر آپارتمان نوساز در منطقه تجریش در سال 85 و 86 به 7 میلیون تومان تا هفت و نیم میلیون تومان هم رسید اما در حال حاضر قیمت مسکن در این منطقه با کاهش 45 درصد به 4 میلیون تومان تا 4 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
وی ادامه داد: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه فرشته که همواره از لحاظ قیمتی تا حدودی پایین ‌تر از قیمت‌های منطقه تجریش است در حال حاضر حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان تا 4 میلیون و 400 هزار تومان است.
قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه 30 درصد تا 40 درصد کاهش داشته است.

*کاهش 300 هزار تومانی هر متر آپارتمان در منطقه منیریه
فرهنگی بنگاه دار منطقه منیریه گفت:قیمت مسکن در منطقه منیریه نسبت به گذشته هر متر 300 هزار تومان کاهش یافته است.قیمت آپارتمان نوساز در منطقه امیریه یک میلیون و 800 هزار تومان،قیمت هر متر آپارتمان نوساز در منطقه منیریه به سمت لشگر یک میلیون و 600 هزار تومان و به سمت فرهنگ متری دو میلیون تومان است.

* قیمت زمین و خانه‌های کلنگی همچنان بالاست
اگر چه فروشنده‌ها و به خصوص سازنده‌های آپارتمان‌های نوساز این روزها برای فروش واحدهای مسکونی خود با مشکل نبود خریدار مواجه شده‌اند اما سعی دارند تا با فروش واحدهای مسکونی ساخته شده خود با قیمت پایین تر واحد مسکونی جدیدی را برای ساخت آغاز کنند.
عزیزی پور که خود علاوه بر فعالیت در بنگاه معاملات ملکی مشارکت در ساخت را نیز می پذیرد به خبرنگار فارس گفت:از قدیم زمین در تهران حکم سرمایه داشته است بنابراین هیچ وقت قیمت خانه‌های کلنگی و زمین در تهران که حکم طلا را هم برای دارندگان و هم برای خریداران و سازنده‌های مسکن دارد کاهش نمی یابد.
وی افزود:قیمت خانه‌های کلنگی و زمین در تهران اگر این روزها افزایش نداشته باشد حداقل کاهش نداشته است.

*قیمت مسکن در جنوب تهران
قیمت مسکن در جنوب تهران نیز همانند سایر مناطق شهر تهران کاهش داشته است اما فروشنده ها در این منطقه نرمش کمتری برای پایین آوردن قیمتها دارند.
در این منطقه اگرچه قیمت مسکن را نمی‌توان بر پایه استفاده از مصالح ساختمانی و تأسیساتی مرغوب تعیین کرد اما به هر حال در این منطقه نیز به تازگی این موضوع جدی گرفته می شود.
رحمتی بنگاه‌داری که دبیر ریاضی نیز هست این موضوع را تأیید و به خبرنگار فارس گفت: در منطقه خانی آباد نو و نازی آباد در گذشته به هیچ عنوان به مسئله استفاده از مصالح ساختمانی و تأسیساتی مرغوب برای تعیین قیمت مسکن توجهی نمی‌شد اما به تازگی این موضوع نیز در این مناطق جدی گرفته شده است.
وی گفت: منطقه خانی آباد نو قیمت هر متر آپارتمان نوساز از یک میلیون و 500 هزار تومان تا یک میلیون و 700 هزار تومان بسته به دارابودن پکیج و یا کابینت‌های مرغوب و استفاده از مصالح مرغوب متغیر است.
وی افزود: قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه احتمال دارد به دلیل اینکه سازنده مسکن از کابینت‌های مرغوب، سنگ‌های مرغوب برای نما و یا داخل ساختمان استفاده کرده باشد قیمت‌ را بالاتر اعلام کند.
وی اظهار داشت: آنچه که محرز است این است که قیمتها در این مناطق 30 درصد کاهش داشته و خرید و فروشی هم صورت نمی‌گیرد.
وی گفت: دارندگان آپارتمان‌های نوساز در منطقه نازی آباد به دلیل بالابودن واحدهای تجاری در این منطقه بیشتر تمایل به اجاره دادن هستند.
وی افزود: قیمت هر متر اپارتمان نوساز در این منطقه از 2 میلیون تومان تا 2 میلیون و 200 هزار تومان متغیر است.
وی خاطرنشان کرد: اجاره بهای یک واحد مسکونی 50 متری در این منطقه باید 20 میلیون تومان رهن کامل پرداخت شود.
خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بطور اجمالی و تقریبی قیمت آپارتمان های نوساز و چند سال ساخت در برخی از مناطق تهران را از بنگاههای مسکن گردآوری کرده است.
قیمت آپارتمان نوساز در منطقه هاشمی از یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان،منطقه جیحون از یک میلیون و 100 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان،دیباجی جنوبی هر متر آپارتمان نوساز 4 میلیون تومان،پونک (نوساز 50 متری)با 300 هزار تومان کاهش 2 میلیون و 100 هزار تومان،مهرآباد جنوبی آپارتمان نوساز 2 میلیون و 200 هزار تومان تا 2 میلیون و 300 هزار تومان،بلوار کشاورز(7 سال ساخت)2 میلیون و 300 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان،تهرانپارس(5 سال ساخت)2 میلیون و 100 هزار تومان،فاطمی(12 سال ساخت)دو میلیون و 900 هزار تومان و نوساز 3 میلیون و 100 هزار تومان و پاسداران (3 سال ساخت)هر متر 3 میلیون تومان بود.

۲ بهمن ۱۳۸۷ ۰۷:۳۲
خبرگزاری فارس |